انتشار این مقاله


اگزما؛ بایدها و نبایدهای رژیم‌غذایی

اگر عبارت رژیم غذایی مناسب برای اگزما را در گوگل جستجو کنید، تعداد فراوانی مطلب و پروتکل می‌بیند اما روشی مناسب برای از بین بردن علائم این بیماری واقعاً چیست؟

در صورتی که به اگزما مبتلا هستید، با احتمال بالایی حاضرید هرکاری انجام دهید تا از پوست قرمزی که حس خارش فراوانی را نیز ایجاد می‌کند، رهایی یابید. متاسفانه، بسیاری از درمان‌های شایع برای این عارضه‌ی پوستی، آسودگی زیادی را برای شخص به ارمغان نمی‌آورند. شاید در پیش گرفتن روشی که بیشتر با درون شما سروکار دارد و عمدتاً متمرکز بر رژیم غذایی می‌باشد، مفیدتر باشد.


مقاله‌ی مرتبط: اگزما


اگر عبارت رژیم غذایی مناسب برای اگزما را در گوگل جستجو کنید، تعداد فراوانی مطلب و پروتکل می‌بیند اما روش مناسب برای از بین بردن علائم این بیماری واقعاً چیست؟
بهترین راه، حذف موادغذایی است که سبب تحریک این التهاب، حداقل برای چهارهفته، می‌باشد.

بیشتر این رژیم‌های محدودکننده‌ی موادغذایی که برای اگزما وجود دارند، شامل حذف ۸ماده‌ی غذایی آلرژن می‌باشند:

  • گندم
  • شیر و فرآورده‌های لبنی
  • تخم‌مرغ
  • سویا
  • ماهی
  • صدف
  • آجیل و خشکبار درختی نظیر گردو، بادام و پسته
  • بادام‌زمینی

با این‌حال، رژیم‌های محدودکننده برای اگزما، تنها موارد بالا را حذف نمی‌کنند؛ بلکه به دنبال آن، لایه‌های گسترده‌تری به این موادغذایی حذف‌شده می‌افزایند؛ مانند تمام موادغذایی شکری یا فرآوری شده، گلوتن و تقریباً تمام غلات، کافئین، سبزیجات خانواده‌ی سولاناسه (شامل گوجه، بادمجان و…) و غذاهای غنی‌ از هیستامین.
هیستامین می‌تواند سبب بروز پاسخ التهابی در بدن شود؛ به همین دلیل است که داروهای آنتی‌هیستامینی برای تسکین علائم آلرژی به کار می‌روند. میزان این ماده در برخی موادغذایی نظیر آووکادو، گوجه، اسفناج، ترشی و غذاهای کنسروشده، شکلات، سرکه، آجیل و پنیر زیاد است و سبب بروز پاسخ آلرژی می‌شود.

اکنون با خود فکر می‌کنید که دقیقاً چه چیزی می‌توان خورد؟؟؟

خبر خوب این است که یک رژیم محدودکننده لزوماً همیشگی نیست! در فاز اول، برخی از این غذاها کنار گذاشته می‌شوند و در مراحل بعد، بعد از ۳۰روز، اندک اندک به رژیم غذایی بازگردانده می‌شوند. در صورتی که این بازگردانی، منجر به بازگشتن علائم و نشانه‌ها نشود، می‌تواند جای خود را در رژیم غذایی بازیابد.


مقاله‌ی مرتبط: درمان اگزما


باید توجه داشت محرک‌های بروز اگزما از شخصی به شخص دیگر متفاوت هستند؛ برخی افراد ممکن است گوجه و خانواده‌ی آن را به خوبی تحمل کنند؛ در صورتی که به آووکادو و گلوتن واکنش التهابی نشان دهند.
به‌علاوه، در فاز محدودکردن، موادی که مصرف نمی‌کنید نیز به اندازه‌ی موادی که مصرف می‌کنید، حائز اهمیت‌اند. مصرف داروهای ضدالتهاب و متناسب در ریزمغذی‌ها (پروتئین، کربوهیدرات و چربی) ضروری است.
درصورتی که رژیم غذایی شما حمایت‌ِ لازم برای سیستم ایمنی و موادغذایی لازم برای حفظ سلامت و بهبود پوست فراهم نکند، قطعاً علائم این بیماری بدتر خواهندشد.

درصورتی که قصد دارید از یک رژیم محدودکننده استفاده کنید، نباید از مشورت کردن با یک متخصص تغذیه یا پزشک غافل شوید. بسیاری از افرادی که سرخود این رژیم‌ها را امتحان می‌کنند، متحمل ایجاد صدماتی به بدن خود می‌شوند؛ برای مثال، کمبود پروتئین یا کربوهیدرات و دریافت کالری بسیار پایین. این رژیم‌ها می‌توانند سیستم ایمنی شما را تضعیف کنند؛ مانع رشد سلولی شوند یا علائم اگزما را بدتر کنند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید