انتشار این مقاله


درد ناشی از نوروپاتی دیابتی را کاهش دهید

با وجود این که درمانی برای نوروپاتی دیابتی وجود ندارد، برخی از درمان‌ها می‌توانند به شما در کنترل درد ناشی از این بیماری کمک کنند.

هنگامی که شما مبتلا به دیابت هستید، سطح قند خون بالا می‌تواند به الیاف عصبی در بدن شما آسیب برساند و منجر به نوروپاتی دیابتی شود. نوروپاتی دیابتی باعث درد و بی حسی می‌شود، به ویژه در پاها و ساق پا.
با وجود این که درمانی برای نوروپاتی دیابتی وجود ندارد، برخی از درمان‌ها می‌توانند به شما در کنترل درد ناشی از این بیماری کمک کنند.


مقاله مرتبط: نوروپاتی دیابتی


گزینه‌های دارویی

داروهای متعددی برای از بین بردن درد عصبی‌استفاده می شود، اما آن‌ها برای همه افراد موثر نیستند و در اکثر مواقع عوارض جانبی دارند که باید در برابر مزایایی که ارائه می‌دهند، سنجیده شود.


مقاله مرتبط: عوارض سرطان: نوروپاتی محیطی


در میان درمان‌های تسکین دهنده درد، موارد زیر قابل ذکر است:

  • داروهای ضد تشنج- اگر چه داروهای خاصی مانند گاباپنتین (گرالیس، نورونتین)، پره گابالین (لیریکا) و کاربامازپین (کرباترول، تگراتول و …) برای درمان اختلالات تشنجی (صرع) استفاده می‌شوند، در عین حال برای درد عصبی نیز تجویز می‌شوند. عوارض جانبی ممکن است شامل خواب آلودگی، سرگیجه و ادم (ورم) باشد.
  • داروهای ضد افسردگی- داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند آمیتریپتیلین، نورترپتیلین (پامیلور)، دیزپرامین (نورپرامین) و ایمی پرامین( توفرانیل) ممکن است از طریق تداخل با فرآیندهای شیمیایی مغز شما که موجب احساس درد می‌شوند، موجب تسکین و متعادل کردن علائم شوند، اما در عین حال عوارض جانبی نیز خواهند داشت، مانند خشکی دهان، عرق کردن، بی حالی و سرگیجه است. برای برخی افراد، داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)، مانند دوولتسستین (Cymbalta)، می‌توانند درد را با عوارض جانبی کمتری از بین ببرند. عوارض جانبی احتمالی SNRI عبارتند از حالت تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، کاهش اشتها و یبوست.
  • پچ لیدوکائین- این پچ حاوی لیدوکائین بیهوشی موضعی است. شما آن را به منطقه‌ای که درد آن شدیدتر است اعمال می‌کنید. این مورد تقریبا هیچ عارضه‌ای ندارد، هرچند ممکن است در برخی افراد بثورات ایجاد کند.
  • مخدرها- مسکن‌های مخدر، مانند ترامادول (Conzip، Ultram و…) یا اکسیکدون (Oxecta، OxyContin، و غیره) ممکن است برای از بین بردن درد استفاده شوند. با این حال، این طبقه از داروها ممکن است عوارض جانبی جدی، از جمله اعتیاد، یبوست، خواب آلودگی و سردرد ایجاد کند که استفاده طولانی مدت از آن‌‎ها را نامطلوب می‌کند. اداره غذا و داروی آمریکا هشداری در مورد ترامادول صادر کرده است که شامل خطر تشنج و خطر خودکشی برای افرادی است که دارای تاریخچه‌ای از اختلالات عاطفی هستند یا افرادی که مستعد اعتیاد هستند.

مقاله مرتبط: نوروپاتی محیطی در کودکان نجات یافته از سرطان


تعدادی از درمان‌های جایگزین مانند کرم فلفل (ساخته شده از فلفل قرمز) و طب سوزنی ممکن است به کاهش درد کمک کنند. پزشکان اغلب همراه با داروها از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما برخی ممکن است به تنهایی نیز موثر باشند. برای پیدا کردن روشی که برایتان مناسب است، با دکتر خود مشورت کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید