انتشار این مقاله


فشارخون بالا در جوانی هشداری برای بیماری قلبی عروقی در میان سالی!

بر اساس مطالعه سازمان ملی پزشکی شمال غرب آمریکا، فشارخون بالا در۱۸سالگی یک هشدار برای وقوع بیماری‌های قلبی عروقی در سنین بالاتر است . این سن برای شروع پیشگیری چند دهه زودتر از زمانی است که پزشکان و بیماران به دنبال ریسک بیماری‌های قلبی می‌گردند. تصلب شرایین همان طور که شناخته‌شده دراثر تنگ شدن عروق […]

بر اساس مطالعه سازمان ملی پزشکی شمال غرب آمریکا، فشارخون بالا در۱۸سالگی یک هشدار برای وقوع بیماری‌های قلبی عروقی در سنین بالاتر است . این سن برای شروع پیشگیری چند دهه زودتر از زمانی است که پزشکان و بیماران به دنبال ریسک بیماری‌های قلبی می‌گردند.

تصلب شرایین همان طور که شناخته‌شده دراثر تنگ شدن عروق توسط ضایعات کلسیمی می‌تواند ریسک سکته قلبی را بالا ببرد.  در این مطالعه از سن  ۱۸-۵۵ الگوهای فشارخون متمایزی یافته شد که افراد دارای ریسک بالا برای کلسیفیکاسیون عروق کرونر(یکی از علائم بیماری قلبی) در میان‌سالی را آشکار می کرد.

این مطالعه ۲۵ ساله قدم اول برای شناسایی الگوهای متفاوت و درازمدت فشارخون و ریسک قلبی عروقی  که در نتیجه آن‌ها رخ می دهد است.

نورینا آلن، رهبر تیم مطالعه و استاد پزشکی پیشگیری دانشگاه پزشکی فینبرگ:

فشار خون بالای شما در جوانی می‌تواند بعدها در زندگی شما افزایش ریسک بیماری قلبی را نتیجه دهد. ما نمی‌توانیم تا میانسالی صبر کنیم تا ریسک را ببینیم ؛ اگر ما بتوانیم جلوی افزایش فشار خون آن‌ها را زودتر بگیریم می‌توانیم ریسک ابتلا به حمله و سکته قلبی در آینده را کاهش دهیم.

بیش از ۳۳% بزرگسالان آمریکا فشارخون دارند. راه حل کلینیکی در حال حاضر این است که ریسک افزایش فشارخون را در میان سالی و پیری بسنجیم وبه چگونگی افزایش و تغییر آن با گذشت سن توجهی نمی‌شود .

پیگیری بلندمدت الگوهای فشار خونی که در جوانی شروع می‌شود می‌تواند ریسک قلبی عروقی را شناسایی کند و همچنین پیشگیری زودهنگام و موثر را ممکن کند.

به گفته دکتر آلن” اگر ما فرد ۲۵ یا ۳۰ ساله ای راببینیم و این الگوها در آن‌ها باشد می‌توانیم پیش بینی کنیم آن‌ها درمیانسالی کجا خواهند بود. سپس ما می‌توانیم تغییراتی نظیر افزایش فعالیت فیزیکی یا بهبود رژیم غذایی در شیوه زندگی تدارک ببینیم تا آن‌ها را از وقوع فشار خون و ریسک بالاتر بیماری‌ها حفظ کنیم.”

در افراد بافشار خون بالاتر،مداخله زودهنگام در شیوه زندگی و دارودرمانی در صورت نیاز مهم است؛البته فشارخون را می‌توان با دارو به سرعت پایین آورد، اما تخریبی که به قلب و عروق خونی با گذر زمان در اثر فشار خون وارد می‌شود باقی خواهدماند. ما نمی‌توانیم اسب سرکش را از همه مسیر به اصطبل برگردانیم!!

این مطالعه اطلاعات ۴۶۸۱ از شرکت کنندگان در مطالعات مربوط به  “خطر گرفتگی عروق کرونر در جوانی “با فالوآپ ۲۵ ساله استفاده کرد که از سال    ۱۹۸۵-۱۹۸۶ آغاز شده بود. در شروع ،شرکت کنندگان (مردان و زنان سیاه و سفیدپوست)۱۸-۲۵ساله بودند و از ۴منطقه شهری شیکاگو، بیرمنگام، مینه آپولیس و اوک لند انتخاب شدند.

پرخطرترین گروه در سن ۱۸ سالگی فشارخونی بالاتر از همسالان خود داشتند؛ بااین حال هنوز در محدوده نرمال بودولی در سنین میانسالی به فشار خون بالا تبدیل می‌شد؛ این افراد  ۴برابر بیشتر برای داشتن کلسیفیکاسیون عروق کرونر مستعدند.

این مطالعه ۵ الگو فشار خون از جوانی تا میانسالی شناسایی کرد:

  • ۲۲درصد از شرکت کنندگان فشار خون پایین را طی فالوآپ نشان دادند(گروه با خطر کم- ثبات دار)
  • ۴۲درصد مقادیر متوسط نشان دادند(گروه با خطرمتوسط – ثبات دار)
  • ۱۲درصد با مقادیرمتسط شروع کردند و در حدود سن۳۵ سالگی افزایش داشتند(گروه با خطر متوسط – فزاینده)
  • ۱۹درصد مقادیر نسبتاافزایش یافته نشان دادند(گروه با خطر زیاد- ثبات دار)
  • ۵درصد بافشار خون بالا شروع کردند که در طی فالوآپ افزایش یافت(گروه با خطر بالا – فزاینده)

گروه‌های با فشار خون افزایش یافته خطر بیشتری برای وقوع کلسیفیکاسیون عروق کرونر داشتند. مطالعه همچنین دریافت که نژاد آفریقایی-آمریکایی و سیگاری‌ها مستعد افزایش فشار خون در میان سالی هستند که آن‌ها را در گروه پرخطر جای می‌دهد.

 

 

 

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید