انتشار این مقاله


چگونه خوشبین باشیم وقتی جهان اطراف ما خوشبین نیست

شاد بودن با وجود اینکه می‌دانید چه اتفاقاتی در دنیای اطرافتان در جریان است، سخت است. شرایط زمانی دشوار‌تر می‌شود که اطرافیانتان دائما از آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد، شکایت کنند.

اینکه به جنبه‌ی روشن امور توجه کنیم زمانی که دیگران اینطور فکر نمی‌کنند کار غیر ممکنی نیست.

گاها، شاد بودن با وجود اینکه فکر می‌کنید چه اتفاقاتی در دنیای اطرافتان در جریان است، سخت است. شرایط زمانی دشوار‌تر می‌شود که اطرافیانتان دائما از آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد، شکایت کنند.
این بدان معنا نیست که شما باید به صفوف این بدبینی‌ها بپیوندید. در حقیقت، این بدان معنی است که بیشتر از هر زمان دیگری باید به جنبه‌ی روشن امور توجه کنید.

مزایای خوشبین بودن

انتخاب خوشبین بودن مزایای قابل توجهی برای شما دارد. تحقیقاتی در دانشگاه پترزبورگ زنانی که دیدگاه خوشبینانه ای داشتند، ریسک بیماری‌های قلبی در آن‌ها به میزان ۳۰ درصد کمتر بود.
مطالعه‌ی دانشگاهی در میشیگان، خوش بینی را با خطر کمتر سکته مغزی مرتبط می‌داند. علاوه بر این، تحقیقاتی که در مجله پزشکی کانادایی منتشر شده است، نشان می‌دهد که افراد خوش بین کمتر در معرض ناتوانی ناشی از کهولت سن قرار می‌گیرند و زندگی طولانی‌تری را نسبت به افراد بدبین تجربه می‌کنند.

خوشبینی یک انتخاب است

اگر شما ذاتا یک بدبین مادر زاد هستید و هیچ راهی برای تغییر مدل ذهنی خود ندارید، دوباره فکر کنید- مطالعات منتشر شده در ژورنال رفتار درمانی و روانشناسی تجربی دو گروه از افراد را در مورد شیوه‌ی تفکرشان بررسی کرد.

گروه اول یک تمرین ۵ دقیقه‌ای را شامل تفکر مثبت در مورد آینده‌ی خود، در حالی که گروه دیگر در مورد فعالیت‌های روزانه‌ی خود بدون تلاش برای خوشبین بودن فکر کردند.

خوشبینی گروه اول پس از مدت زمان دو هفته بطور قابل چشمگیری افزایش یافت، در حالی که بسیاری از آن‌ها پس از همان روز اول احساس خوشبینی بسیار بیشتری داشتند.

اگر می‌خواهید شخص خوشبین‌تری باشید برخلاف بدبینی اطرافیانتان، پس شما می‌توانید اقدامات لازم برای مثبت فکر کردن و گسترش دیدگاه خوشبینی به اطرافیانتان را انجام دهید.

تصمیم بگیرید که خوشبین باشید

شما تصمیماتی در زندگی خود می‌گیرید. شما می‌توانید کل روز را به تمیز کردن بگذرانید یا مطالعه بکنید. شما می‌توانید شام را در بیرون منزل بخورید یا خودتان آشپزی کنید. شما می‌توانید با یک دوست قدیمی قهوه بخورید یا آن‌ها از سر باز کنید.

و در نهایت شما می‌توانید تصمیم به مثبت بودن بگیرید یا زندگی خود را همانگونه که هست ادامه دهید. خوشبین بودن در دنیای بدبین با تصمیم به مثبت نگر بودن و زندگی کردن در هر روز شروع می‌شود.

از خون آشام‌های افکار مثبت دوری کنید.

شما ممکن است آن‌ها را به عنوان نالان یا حتی مسموم بشناسید، اما با این حال با آن‌ها سرو کار دارید، افراد بدبین انرژی مثبت اتاق را می‌بلعند. این افراد فکر می کنند که جهان در اطراف آن‌ها متمرکز است و اغلب آن‌ها هیچ احساس همدلی برای دیگران ندارند.

تعیین مرز‌های سالم برای افراید که بطور مزمن انتخاب کرده‌اند که در بدبختی خود غوطه ور باشند، لازم است. این بدان معنی است کهگاها لازم است شما به دوست خود بکویید که:« من متوجه شدم که هر بار به تو توصیه‌ای برای بهتر شدن شرایطت می‌کنم، تو به اینکه هیچ چیز کمک کننده نخواهد بود اصرار داری. من مطمئن هستم که من با این شرایط قادر به کمک کردن به تو نخواهم بود.»

این جمله حتی به معنی فاصله گرفتن از دوستی که اصرار به اشتراک گذاشتن آخرین پیشبینی‌های خود در مورد اتمام دنیا دارد، نیز می‌شود.

ارتباط خود با رسانه‌ها را محدود کنید.

تماشای بیش از حد داستان‌های تراژدیک در اخبار یا تحلیل اخبار سیاسی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث افت دیدگاه به نیمه‌ی پر لیوان نگر شما شود.

افکار منفی خود را بشناسید

آگاهی به این مسئله که اتفاق بدی نیز مکن است بیافتد، خوب است. در کل، نادیده گرفتن واقعیت زیاد کمک کننده نخواهد بود.

در حقیق واقع‌گرا بودن راه حلی است که به شما کمک می‌کند تا بهترین عملکرد خودتان را داشته باشید. اگر شما در مورد یک مصاحبه‌ی قریب الوقوع بیش از حد مثبت اندیش هستید، احتمالا بخاطر اعتماد بنفستان که حتما این کار را بدست خواهید آورد، هیچ زمانی را صرف آماده شدن نخواهید کرد.

ولی اگر دیدگاه بیش از حد منفی نگری داشته باشید، احتمالا فرصت‌های خود برای استخدام شدن  را از دست خواهید داد.

فکر کردن به اینکه « هیچ کس هیچوقت مرا استخدام نخواهد کرد» باعث می‌شود که هنگامی که برای مصاحبه وارد اتاق می‌شوید به نظر شکست خورده برسید. کبود اعتماد بنفس در شما احتمالا عاملی است که شما کار مورد نظر را بدست نیاورید.

یک دیدگاه مثبت دیدگاهیی است که به شما یادآوری می‌کند که همه‌ی کارهایی که انجام می‌دهید بدون در نظر گرفتن نتیجه، خوب و بهترین عملکرد شما است. خوشبین بودن به شما کمک می‌کند به اینکه فرصت‌های بهتر در راه هستند، باور داشته باشید و تلاش لازم برای رسیدن به اهداف خود را انجام دهید.

زمانی که بطور منفی فکر می‌کنید، جند لحظه به این فکر کنید که این افکار شما تا چه حد واقع گرایانه است. تجدید نظر در افکار غلط منفی و تبدیل آن‌ها به اظهارات واقع گرایانه تر می‌تواند به شما کمک کند تا حد بالایی خوش بینی خود را حفظ کنید .

خوشبینی خود را به دیگران انتقال دهید

در حالی که این وظیفه‌ی شما نیست که دیگران را خوشحال کنید، شاد کردن زندگی یکنفر هر روز  زیاد هم مشکل نیست. افکار مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

در محیط کاری، از کسی که یک سوال خوب در ایمیل و یا نکات برجسته‌ای که آن‌ها در جلسه مهمی مطرح کرده‌اند، تعریف کنید.

در خانه، فرزندتان را ستایش کنید، که چقدر سخت تلاش بر روی تکالیف ریاضی خود تلاش می‌کنند. یا به شریک زندگی خود بگویید که چقدر از آن‌ها قدردانی می‌کنید.

اینکه به دیگران کمک کنید که احساس مثبتی داشته باشند، اثر ماندگاری بر روی زندگی خود شما خواهد داشت. البته فراموش نکنید که مثبت نکر بودن را به خودتان نیز اتقال دهید. قبل از خواب ، به کار‌هایی که انجام داده‌اید فکر کنید. حتی اگر روزتانبی زرق و برق بوده باشد اتفاقاتی هست که بخاطر آن شکر گزار بوده باشید. مثلا خنک شدن شما وقتی راننده منبع گرمایش را خاموش می‌کند یا اتمام پروژه‌ای که برای شما واقعا چالش بر انگیز بود.

آینده‌ی مثبتی را برای خود تصور کنید

شاید این کار بیهوده بنظر برسد، اما نوشتن ایده‌ها در مورد یک آینده‌ی خوشبین می‌تواند در دیدگاه کلی شما تفاوت ایجاد کند.

اگر شما نیاز به یک آغاز‌گر دارید این کاری است که باید انجام دهید: بمدت چهار روز متوالی هر روز بیست دقیقه زمان صرف نوشتن این بکنید که می‌خواهید فردا، هفته‌ی بعد، ماه بعد یا سال بعد چه اتفاقی بیافتد. در مورد رویاپردازی آزاد باشید..

حتی می‌توانید چالش‌های جدی زندگی خود را در نظر بگیرید و در مورد نتایج مثبتی که می‌تواند داشته باشد، با خود فکر کنید.

قدر دانی کردن را تمرین کنید

در مورد چیزهایی که باید در مورد آن‌ها شپاسگزار باشید فکر کنید. از آفتاب درخشان گرفته تا آب سالم و تمیز. این کار می‌تواند در شما خوشبینی فوری ایجاد کند. شما حتی ممکن است تصمیم به نگه داشتن مجموعه‌ی قدردانی برای خود بکنید، که در آن همه چیز‌هایی را که باعث می‌شود در طول روز لبخند بزنید را بنویسید.

اگر کار دیگری نمی‌کنید، لحظه‌ای توقف کنید و برای چیز‌های خوبی که در زندگیتان وجود دارد خوشحال باشید و لبخند بزنید. ماه‌هایی که ممکن است برای شما زندگی خوبی درست کند را زیبا‌تر کنید.

اینکه فردی خوشبین باشید بدون قدردانی از کسانی که به شما کمک کردند به این جایگاه برسید، دشوار است. در حالی که فکر می‌کنم چقدر سپاسگزاربودن شما مفید است، به اشتراک گذاشتن قدردانی خود را با دیگران مزایای بیشتری نیز دارد. شما شادی و لذت را زمانی که از دیگران سپاس گزاری می‌کنید در میان آن‌ها پخش می‌کنید.

برای کسی که تاثیر مثبتی بر روی زندگی شما گذاشته است نامه‌ای بنویسید، حتی اگر این فرد معلم شما رئیس سابق یا حتی مادرتان باشد. اگر ممکن است، خودتان شخصا آن نامه را برسانید.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *