انتشار این مقاله


تحریک عمقی قشر اوربیتوفرونتال باعث تسکین افسردگی می‌شود

محققان دریافتند تحریک عمقی قشر اوربیتوفرونتال می‌تواند باعث تسکین افسردگی شود.

مطابق مطالعه‌ای که در ۲۹ نوامبر در Current Biology منتشر شده‌است، تحریک الکتریکی بخش خارجی قشر اوربیتوفرونتال، ناحیه‌ای از مغز که پشت چشم‌ها واقع شده‌است، خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی را ارتقا می‌بخشد.


تسکین افسردگیقشر اوربیتوفرونتال به رنگ سبز؛ قشر cingulate به رنگ قرمز؛ اینسولا به رنگ بنفش؛ هیپوکامپ به رنگ زرد؛ آمیگدال به رنگ آبی


مطابق مطالعه‌ای که در ۲۹ نوامبر در Current Biology منتشر شده‌است، تحریک الکتریکی بخش خارجی قشر اوربیتوفرونتال، ناحیه‌ای از مغز که پشت چشم‌ها واقع شده‌است، خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی را ارتقا می‌بخشد.

تکنیکی که توسط محققان تحت رهبری Edward Chang از دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو استفاده شد، تحریک عمقی مغز (DBS) نام دارد. در این تکنیک، الکترودهای کاشت شده با عمل جراحی، پالسهای الکتریکی را به مناطق مشخصی از مغز ارسال می‌کنند. این رویکرد تا به حال برای درمان اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون و ترمورها استفاده می‌شده است، ولی نتایجی مبنی بر توانایی این رویکرد در درمان افسردگی طبق گزارشهای NPR بدست آمده‌است.

محققان، ۲۵ بیمار مبتلا به صرع را که الکترودهایی بعنوان بخشی از روند درمانی در مغز خود داشتند، مورد مطالعه قرار دادند. بسیاری از شرکت کنندگان این مطالعه علائم افسردگی را در تستهای خلق و خویی که محققان انجام دادند، از خود بروز دادند. محققان تحریک مناطق متعددی از مغز را بررسی کردند، و دریافتند تحریک مناطق جانبی قشر اوربیتوفرونتال، علائم افسردگی را در بیماران (نه در افرادی که این علائم را بروز نمی‌دادند) بهبود بخشید.

Kristin Sellers، مولف دستیار مطالعه، اظهارات یک بیمار را پس از دریافت تحریک به NPR شرح می‌دهد: “وای، من خیلی بهتر هستم… شما چه کاری انجام دادید؟”


مقاله مرتبط: در مورد افسردگی چه می‌دانید؟


Vikram Rao، دیگر مولف دستیار مطالعه اذعان دارد: “خلق و خو تنها در افرادی که علائم افسردگی را داشتند، شروع به بهبود کرد که اثر کاری را که ما برای طبیعی‌تر کردن فعالیت غیر طبیعی انجام می‌دهیم، نشان می‌دهد.”

مطابق گزارش NPR، اثرات تحریک درست پس از پایان آن، از بین رفتند.

Al Fenoy، دانشیار جراحی اعصاب در دانشگاه Texas Health Science Center که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: “شواهد بیشتر نشان می‌دهد DBS موثر است و برای درمان افسردگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.” Fenoy دریافت تحریک منطقه متفاوتی که اتصالاتی با OFC برقرار می‌کند، می‌تواند افسردگی را تسکین دهد.

تیم Chang امیدوار است دستگاهی بسازد که بتواند OFC را پایش کرده و در مواقع لازم آن را برای تنظیم خلق و خو تحریک کند. بسازد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید