انتشار این مقاله


کافئین چه تاثیری برروی عملکرد مغز و بدن دارد؟!

کافئین  دارویی محرک است که اغلب برای بهبود پردازش ذهنی استفاده می شود. اثرات زیادی از کافئین برروی مغزو نیز حالات روحی و روانی شناخته شده است. اعتقاد بر این است که کافئین با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین، تحریک پذیری در مغز را افزایش میدهد. کافئین، همچنین، بر دیگر انتقال دهنده های عصبی، از […]

کافئین  دارویی محرک است که اغلب برای بهبود پردازش ذهنی استفاده می شود. اثرات زیادی از کافئین برروی مغزو نیز حالات روحی و روانی شناخته شده است. اعتقاد بر این است که کافئین با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین، تحریک پذیری در مغز را افزایش میدهد. کافئین، همچنین، بر دیگر انتقال دهنده های عصبی، از جمله نوراپی نفرین، دوپامین و استیل کولین نیز تاثیر می گذارد. این انتقال‌دهنده‌های عصبی بر روی روحیه و پردازش ذهنی اثر می گذارند.در این مطلب سعی داریم اثرات کافئین برروی عملکرد مغز و بدن را بررسی کنیم.

اثرات کافئین بر خلق و خو

کافئین هشیاری را افزایش می دهد ، باعث بهبود روحیه می شود و خلق و خو را تقویت میکند.

با این حال، مانند سایر محرک ها، سبب افزایش اضطراب نیز می‌شود. اثرات کافئین بر خلق و خوی هرفرد مرتبط با انتظار او از چگونگی تاثیر کافئین برروی خودش، و نیز چگونگی مصرف کافئین میباشد.

بنابراین کافئین می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، این امر هنگامیکه انرژی شما کم است، بیشتر قابل توجه است. برای بسیاری از افراد، این بهبود خلق و خو زمانی رخ میدهد که به مدت طولانی کافئین مصرف نکرده باشند، بنابراین برخی از کارشناسان بر این باورند که اثرات مثبت کافئین در واقع صرفا خودداری از صرفنظر کردن از کافئین است.

تحقیقات نشان می دهد اثرات مثبت کافئین بر خلق و خو در افرادی که از کافئین صرفنظر نمی‌کنند نیز به همان اندازه وجود دارد. اما برای بعضی افراد اثرات کافئین بر خلق و خو ناخوشایند است. این افراد افزایش اضطراب را تجربه می‌کنند.

اثرات کافئین بر عملکرد ذهنی

کافئین  عملکرد افراد را در طیف وسیعی از وظایف مختلف، از جمله نظارت و مراقبت، زمان پاسخدهی، پردازش اطلاعات و ویرایش خطاها را بهبود می بخشد.

اما نباید فرض کنید که استفاده از کافئین به عنوان یک میانبر برای بهبود عملکرد شما به صرفه است. با مقایسه افرادی که مصرف روزانه کافئینشان کم است (تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز) و کسانی که به طور منظم کافئین مصرف میکنند (بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز) ، مشاهده شده که این بهبود عملکرد بسیار جزئی است و با مصرف کافئین بیشتر، بهتر نمیشود.

مصرف کافئین بیشتر در افرادی که از هر روز مقدار زیادی کافئین مصرف می کنند موجب بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود اما، در واقع آنها با اثرات اعتیاد به کافئین مقابله می‌کنند.  بنابراین با مصرف کافئین بیشتر، کارایی خود را به سطح کارایی اولیه خود می‌رسانند. زمانیکه معتاد به مصرف کافئين نبودند.

مطمئن نیستید که مصرف کافئین شما نسبت به نرمال چقدر است؟  اینجا درباره مقدار کافئین  غذاها و نوشیدنی ها بخوانید.

در حالی که مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد کافئین باعث افزایش هوشیاری و زمان واکنش می شود، برخی دیگر نکته های پنهان این امر را جستجو می‌کنند که نشان می دهد این اثرات کافئین دست کم زمانی، ناشی ازپدیده  ecpectancy effect است.

Expectancy effect یا پدیده انتظار، جنبه مهمی از اثرات داروها بر روی درک و رفتار افراد است. انتظار افراد در مورد چگونگی تاثیر کافئین بر عملکردشان – به ویژه اگر فکر می کنند کافئین عملکردشان را تضعیف میکند، تاثیر را تشدید میکند و باعث پیشرفت در عملکرد آنها خواهد شد! به عبارت دیگر، اگر مردم تصور کنند مصرف کافئین باعث کاهش قدرت عملکرد آنها می شود، سعی می کنند بیشتر تلاش کنند تا اثرات کافئین را جبران کنند.

آیا کافئین یک راه حل خوب برای بهبود عملکرد ذهنی است؟

به طور کلی، استفاده از کافئین بیشتر برای بهبود عملکرد ذهنی راه حل مناسبی به نظر نمی‌رسد. مزایای کوتاه مدت که تحت تاثیر مصرف کافئین دریافت می کنید با اضطرابی که ناشی از مصرف آن است خنثی می‌شود .و هنگامی که اثرات از بین می رود، نشانه های ترک این ماده اعتیاد آور عملکرد ذهنی شما را که انتظار بهبود آن را داشتید، احتمالا بدتر کند.

یک استراتژی بهتر برای مصرف کنندگان کم کافئین که یک یا دو فنجان قهوه در روز می نوشند، می‌تواند انتخاب زمانی خاص برای مصرف آن باشد ، به طوری که شما می توانید تنها اثرات محرک را دریافت کنید نه اثرات محرومیت. برای مثال این زمان می‌تواند قبل ازانجام کاری باشد که به توجه کامل شما نیاز دارد. و به یاد داشته باشید، عملکرد شما لزوما بهبود نمیابد. بلکه می تواند توسط کافئین تضعیف شود

اگر مقدار زیادی کافئین مصرف میکنید که معادل بیش از سه فنجان چای یا قهوه در روز است، ممکن است بر سلامتی شما تأثیر منفی داشته باشد، بنابراین سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید.

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید