انتشار این مقاله


نالوکسان چیست؟

نالوکسان اثر داروهای مخدر را بلوک یا عکس می‌کند از جمله آثار مواد مخد می‌توان به خواب‌آلودگی شدید، کاهش تنفس یا از دست دادن هوشیاری اشاره کرد.

نالوکسان اثر داروهای مخدر را بلوک یا عکس می‌کند از جمله آثار مواد مخدر می‌توان به خواب‌آلودگی شدید، کاهش تنفس یا از دست دادن هوشیاری اشاره کرد. در موارد اورژانسی اوردوز مواد مخدر، از تزریق نالوکسان استفاده می‌شود. این دارو نباید جایگزین دیگر روش‌های مراقبت‌های اورژانسی طی اوردوز شود.

نالوکسان هم‌چنین در تشخیص این شرایط نیز استفاده می‌شود. در شرایط اورژانسی شما قادر به توضیح شرایط جسمی و سلامتی خود از قبیل بارداری یا شیردهی نیستید؛ مطمئن شوید پزشک‌تان از پیش از وضعیت جسمی‌تان آگاه شود. نوشیدن الکل عوارض جانبی نالوکسان را افزایش می‌دهد. نالوکسان تفکر و هوشیاری را تا حدی مختل می‌کند. در صورت استفاده از سایر داروهای مسکن، مصرف نالوکسان اثر آن‌ها را عکس خواهد کرد.

پیش از مصرف نالوکسان توجه داشته باشید

اگر ممکن باشد پیش از مصرف نالوکسان پزشک معالج‌تان را از وجود بیماری‌ قلبی آگاه کنید. اثر این دارو بر روی جنین  و شیر مادر در دوران شیردهی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، پزشک‌تان را در این ارتباط مطلع کنید.

طریقۀ مصرف

نالوکسان به صورت تزریق وریدی یا عضلانی استفاده می‌شود. تزریق توسط پزشک، مراقب بهداشت و سایر افراد آموزش‌دیده انجام می‌شود. لازم است افراد عادی و مراقبین بهداشتی راهنمای تزریق دارو را به دقت مطالعه کرده و چگونگی تزریق صحیح آن را در شرایط اورژانسی بیاموزند. برای کسب اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه کنید. لازم است علائم اوردوز را بشناسید:

  • کاهش تنس یا قطع تنفس
  • کاهش قطر مردمک
  • کاهش ضربان قلب
  • خواب‌آلودگی شدید و اینکه نتوانید فرد را از خواب بیدار کنید

حتی در صورت رفع علائم، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. تزریق عضلانی در قسمت ران صورت می‌گیرد در شرایط اورژانسی لازم است تزریق از روی لباس صورت گیرد. پس از تزریق بر بالین فرد بمانید و علائم را چک کنید و سریعا به اورژانس مراجعه کنید. نالوکسان را در دمای اتاق و دور از رطوبت و حرارت نگه دارید. در صورت تغییر رنگ یا مشاهده مواد شناور از مصرف دارو خودداری کنید.


مقاله‌ی مرتبط: تحقیقات مغزی راهی جدید برای درمان اعتیاد به نیکوتین پیشنهاد می‌کند


عوارض جانبی

در صورت مشاهده علائم حساسیت مثل؛ کهیر، اختلال در تنفس، پف کردن صورت ، لب‌ها، زبان یا حلق.

به دلیل آن‌که نالوکسان اثر مواد مخدر را عکس می‌کند ممکن است پس از مصرف، علائم ترک در فرد بروز یابد:

  • تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم
  • تب، تعریق، درد بدن، ضعف
  • لرز، تپش شدید قلب، افزایش فشار خون
  • اضطراب، خستگی یا حساسیت
  • سیخ شدن موها،
  • آبریزش بینی، خمیازه

دوز مصرفی

۰.۴ تا ۲ میلی‌گرم تزریق عضلانی، وریدی و زیر جلدی در بزرگسالان. ممکن است هر ۲ الی ۳ دقیقه یک بار تکرار شود. در صورت مشاهده نشدن هر گونه اثر پس از تزریق کل ۱۰ میلی‌گرم، درمان باید بار دیگر ارزیابی شود.

توجه داشته باشید مطالب فوق صرفا جهت آگاهی‌بخشی می‌باشد و لازم است پیش از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید