انتشار این مقاله


به فکر ترک سیگار هستید؟ امروز همان روز است

ترک سیگار دشوار است. با این حال، با توجه به یافته‌های اخیر، هر چه زودتر سیگار کشیدن متوقف شود، بهتر است.

گفته می‌شود که ترک سیگار دشوار است. با این حال، با توجه به یافته‌های اخیر، هر چه زودتر سیگار کشیدن متوقف شود، بهتر است. شاید امروز همان امروز است!

همان طور که بسیاری از ما به خوبی آگاه هستیم کشیدن دخانیات، خطر ابتلا به مسائل جدی بهداشتی را افزایش می‌دهد. شرایط مرتبطی مانند: بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه و انواع مختلف سرطان.

علیرغم بسیاری از این خطرات شناخته شده، ترک سیگار بسیار چالش برانگیز است.

طبق برآورد‌ها سیگار کشیدن در ایالات متحده کاهش یافته است.

با توجه به یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، شمار افرادی که در ایالات متحده در حال حاضر سیگار مصرف می‌کنند، از ۲۰.۹% در جمعیت بزرگسال در سال ۲۰۰۵ به ۱۵.۵% در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

این واقعیت که بسیاری از مردم کشیدن سیگار را ترک می‌کنند به این معنا نیز می‌باشد که هم اکنون میلیون‌ها نفر از مردم در گذشته سیگار مصرف می‌کنند.

افراد سیگاری سابق مورد بررسی قرار گرفتند.

در حال حاضر، برخی از محققان تلاش کرده‌اند تا چگونه تغییر خطر ابتلا به بیماری در افرادی سیگاری پس از ترک سیگار را کشف کنند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی تنها چند سال پس از ترک سیگار کاهش می‌یابد. با این حال، اغلب مطالعات اولیه بر روی تعداد کمی از شرکت کنندگان انجام شده و اغلب برای بررسی وضعیت سیگار کشیدن فرد پیگیری کمی در طول زمان انجام گرفته است.

در حال حاضر، به لطف یک زیرمجموعه بزرگ جدید از افرادی که قبلا سیگار می‌کشیدند، درک درستی از چگونگی بازگشت سلامت قلبی و عروقی فرد به حالت عادی، به تندی یا آرامی، ممکن به نظر می‌رسد. و از آن جایی که مردم بیشتری سیگار را ترک کرده‌اند، درک چگونگی تغییر سلامت آن‌ها در طول زمان مهم است.

برای این پژوهش، محققان اطلاعات خود را از مطالعه انجام شده در زمینه قلب Framingham Heart Study به دست آوردند. پژوهشگران به اطلاعات بهداشتی ۸۷۰۰ نفر دسترسی داشته و هیچ کدام از این افراد در آغاز مطالعه نشانه‌ای از بیماری قلبی عروقی نداشتند.

دانشمندان هر یک از شرکت کنندگان را به طور متوسط به مدت ۲۷ سال دنبال کردند. در طول این زمان، ۲۳۸۶ مورد مشکلات قلبی و عروقی گزارش شد.

محققان سلامت قلبی عروقی افرادی را که در حال حاضر سیگار می‌کشند را با کسانی که سیگاری بودند و افرادی که هرگز سیگار نکشیدند مقایسه کردند.

طیف گسترده‌ای از عوامل وجود دارد که می‌تواند سلامت قلبی و عروقی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. با در نظر گرفتن این مورد، محققان تا جای ممکن یک تجزیه و تحلیل برای بسیاری از این متغیرها انجام دادند، از جمله سطح تحصیلات، جنس، سن، دهه تولد، دیابت، فشار خون بالا، سطح کلسترول، مصرف الکل و شاخص توده بدنی (BMI).

تنها زمان درمان کننده است.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان از این دارد که ۷۰% موارد بروز مشکلات قلبی عروقی در افرادی که قبلا یا در حال حاضر روزانه بیش از ۲۰ نخ سیگار می‌کشند، رخ داده است.

در افرادی که طی ۵ سال گذشته سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که آن را ادامه داده‌اند، ۳۸% خطر بیماری قلبی عروقی کاهش یافته است.

آن‌ها همچنین نشان دادند که از آخرین سیگاری که فرد مصرف کرده است، تقریبا ۱۶ سال طول می‌کشد تا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در این فرد مانند فردی شود که هرگز سیگار نکشیده است. این عدد به طور قابل توجهی طولانی‌تر از تخمین‌های قبلی است.

این گروه یافته‌ها را سال ۲۰۱۸ در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا (AHA)، مستقر در شیکاگو IL، منتشر کرد. این مطالعه توسط Meredith Duncan، دانشجو دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه Vanderbilt در نشویل TN گزارش شد.

Meredith Duncan:

این یافته‌ها مزایای ترک سیگار را در ۵ سال نشان می‌دهد، به گونه‌ای که در مقایسه با افرادی که هنوز سیگار می‌کشند، خطر تجربه حمله قلبی، سکته مغزی و یا سایر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی ۳۸% کمتر می‌باشد.

با وجود این که به شدت به چالش برانگیز است، این نتایج به وضوح نشان می‌دهد که بهترین راه، ترک هر چه زودتر سیگار است.

طبق CDC، با وجود ثبت تعداد افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، سیگار کشیدن هنوز “علت اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری و مرگ در ایالات متحده است” که هر سال جان بیش از ۴۸۰۰۰۰ نفر را می‌گیرد.

طبق گفته‌های Duncan:

سخن پایانی این است، اگر سیگاری هستید، اکنون زمان خوبی برای ترک سیگار است.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید