انتشار این مقاله


برای داشتن یک بارداری سالم چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

بارداری یکی از چالش‌برانگیزترین و مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر مادری محسوب می‌شود و پشت سر گذاشتن صحیح و داشتن فرزندی سالم در انتهای ۹ ماه، از جمله مشغله‌های ذهنی آن‌هاست. در این مقاله به چند توصیه سازمان بهداشت جهانی در این ارتباط خواهیم پرداخت. كاهش وزن قبل از اقدام به بارداری. چاقی خطر بروز دیابت […]

بارداری یکی از چالش‌برانگیزترین و مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر مادری محسوب می‌شود و پشت سر گذاشتن صحیح و داشتن فرزندی سالم در انتهای ۹ ماه، از جمله مشغله‌های ذهنی آن‌هاست. در این مقاله به چند توصیه سازمان بهداشت جهانی در این ارتباط خواهیم پرداخت.

كاهش وزن قبل از اقدام به بارداری. چاقی خطر بروز دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی را در دوران بارداری افزایش داده و احتمال ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی و حتی زایمان زودرس و سقط را به همراه دارد.

واكسیناسیون سرخجه بخصوص برای سنین باروری. در صورت عدم واکسیناسیون، واکسن سرخک، سرخجه و اوریون که MMR نام دارد باید حداقل بیش از یک ماه پیش از بارداری توسط مادر دریافت گردد.

در کودکان دوم به بعد خطر وقوع ناهنجاری های مادرزادی افزایش می یابد بنابراین پس از بارداری اول باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.

تا حد امكان از ابتلاء به هر گونه بیماری عفونی در دورة بارداری جلوگیری شود .به طور کلی طی بارداری سیستم ایمنی شما تغییراتی خواهد کرد همان‌قدر که برخی اجزای آن تقویت می‌شوند، برخی دیگر از بخش‌های سیستم ایمنی برای حفظ بارداری تضعیف خواهند شد؛ بنابراین مادر در این دوره بیشتر در خطر برخی عفونت‌ها خواهد بود. از جمله عفونت‌هایی که جان مادر را به خطر می‌اندازد می‌توان به، عفونت مجرای ادراری، واژنیت و عفونت‌های بعد از زایمان اشاره کرد و بیماری‌هایی مانند، توکسوپلاسما، سایتومگالو ویروس و پاروویروس می‌توانند از مادر به جنین منتقل شده و جان جنین را به خطر بیاندازند.


مقاله‌ی مرتبط: چه چیزی باعث سکسکه‌ی کودکان در رحم می‌شود؟


از انجام رادیوگرافی غیرضروری (بخصوص در منطقه شكمی) برای زنان حامله پرهیز گردد. درست است که یکبار گرفتن عکس رادیوگرافی دوز لازم برای ایجاد ناهنجاری در جنین را نخواهد داشت اما با توجه به خطرات موجود، تنها در شرایط خیلی خاص حق انجام رادیوگرافی برای مادران باردار را خواهیم داشت.

داروهای غیر ضروری، مصرف الكل و سیگار كشیدن بخصوص در دوره حاملگی ممنوع است . تمام داروها در این دوره امن نیستند و باید طبق نظر پزشک مصرف شوند. هیچ میزان از الکل در طول دوره بارداری و قبل از آن ایمن نیست و در صورت مواجهه‌ی جنین با الکل بعدها اختلالاتی هم‌چون؛ وزن تولد پایین، قد کوتاه، اختلالات حافظه و یادگیری، بهره هوشی اندک، ناهنجاری‌های بینایی، شنیداری، قلبی، کلیوی و اسکلتی در او بروز خواهند یافت. کشیدن سیگار قدرت باروری را در زنان کاهش می‌دهد و هم‌چنین کشیدن سیگار در طی بارداری خطر سقط، زایمان زودرس و احتمال ناهنجاری مادرزادی کام شکاف‌دار را افزایش می‌دهد.

از مواجهه با مواد شیمیایی در دورة بارداری و سه ماه قبل از آن پرهیز گردد. سموم خانگی حشرات، برخی از مواد پاک‌کننده و کلیه مواد شیمیایی دارای پایه‌ی سرب سمی و خطرناک هستند.

تا حد امكان از ازدواج فامیلی پرهیز گردد. مورد مشاورة ژنتیكی بخصوص قبل از بارداری قرار این قبیل ازدواج ها در صورت ضرورت حتما گیرد  .

امكان انجام خاتمه حاملگی (سقط جنین )در صورت تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی در دورة حاملگی

از بارداری در سنین كمتر از هیجده سالگی و بالاتر از سی و پنج سالگی پرهیز گردد و انجام مشاوره ژنتیک ضروری است. بارداری در نوجوانی خطر زایمان زودرس، فشار خون حاملگی، وزن تولد پایین و سقط را به همراه دارد. در بارداری‌های پس از ۳۵ سالگی نیز خطر دیابت بارداری، فشار خون بارداری، وزن تولد پایین و سقط بیشتر خواهد بود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید