انتشار این مقاله


سفید کردن دندانها: در جستجوی یک راهکار موثر و ایمن

در عصر Instagram و Snapchat، هر کس می خواهد دندانهایی سفید و مرواریدی کامل داشته باشد. برای دریافت یک لبخند روشن، متقاضیان می توانند از طریق درمان های سفید کنندگی که نیاز به تجویز پزشک ندارند یا مراجعه به دندانپزشک را انتخاب کنند تا دندان‌های خود را بطور حرفه‌ای سفید کنند. اما هر دو نوع […]

در عصر Instagram و Snapchat، هر کس می خواهد دندانهایی سفید و مرواریدی کامل داشته باشد. برای دریافت یک لبخند روشن، متقاضیان می توانند از طریق درمان های سفید کنندگی که نیاز به تجویز پزشک ندارند یا مراجعه به دندانپزشک را انتخاب کنند تا دندان‌های خود را بطور حرفه‌ای سفید کنند. اما هر دو نوع درمان ممکن است به دندان‌ها آسیب برساند. بر اساس یک مقاله منتشر شده در ACS Biomaterials Science & Engineering، محققان در حال حاضر یک روش جدید و کمتر مخرب را توسعه داده‌اند.


مقاله مرتبط:خمیردندان زغالی در درازمدت ممکن است دندان‌ها را سفید نکنند و حتی آسیب بزنند


هنگامی که افراد غذاهای رنگی و نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای یا شراب قرمز مصرف می‌کنند، دندان‌ها می‌توانند در سطوح بیرونی خود تغییر رنگ بدهند. در نتیجه، بسیاری از مردم به درمان غیر تهاجمی برای سفید کردن دندان، روی می‌آورند. در حال حاضر شایع ترین ماده سفید کننده، پراکسید هیدروژن است که الکترونها را از مولکول های رنگدانه‌ای که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود، می‌رباید و این روند را می‌توان با قرار دادن دندان ها در معرض نور آبی، افزایش داد. اما غلظت بالای پراکسید هیدروژن می تواند مینای دندان را از بین ببرد، و یا باعث حساسیت یا مرگ سلول می‌شود. بنابراین، Xiaolei Wang، Lan Liao و همکارانش می خواستند ببینند که آیا ترکیب متفاوتی با نورآبی ممکن است یک جایگزین امن تر، اما هنوز موثر باشد یا نه.

نتیجه‌ی تحقیقات

این تیم نانوذرات دی اکسید تیتانیوم را با پلی دوپامین (nano-TiO2 @ PDA) اصلاح کردند تا بتوان آنها را با نور آبی فعال کرد. در آزمایش تجربی مفهوم، ذرات نانوذرات TiO2 @ PDA به طور مساوی روی سطح دندان پخش شده و نور آبی به آن تابش داده شده بود. پس از چهار ساعت درمان، سطح سفید سازی شبیه به آن است که با مواد هیدروژن پراکسید ایجاد می‌شود. این گروه خاطر نشان می‌سازد که هیچ آسیبی برای مینای دندان در سطح دندان‌ها مشاهده نشد و درمان به طور معنی داری،کمتر سیتوتوکسیک نسبت به پراکسید هیدروژن بود. علاوه بر این، نانو TiO2 @ PDA درمانی فعالیت ضد باکتریایی را در برابر باکتری‌های خاص نشان داد.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید