انتشار این مقاله


کیفیت ازدواج می‌تواند تحت تاثیر ژنتیک قرار بگیرد

ژن های خاصی در ارتباط با اینکه زوج ها چگونه از هم حمایت می کنند یا حمایت می گیرند، وجود دارد.

کیفیت ازدواج شما می تواند تحت تاثیر ژن هایتان باشد!

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی ریچارد ماتسون،دانشیار روانشناسی دانشگاه بینگهمتون (دانشگاه ایالتی نیویورک)، به بررسی این موضوع که آیا ژنوتیپ های مختلف ژن گیرنده اکسی توسین (OXTR) بر چگونگی حمایت زوجین از همدیگر تاثیر دارد یا نه، پرداختند. حامی بودن زوجین یکی از مشخصه های اصلی کیفیت ازدواج است. محققان OXTR را در تحقیقات خود مورد هدف قرار دادند؛ زیرا در تنظیم و ترشح اکسی توسین که هورمون مرتبط با احساس عشق و دلبستگی است نقش مهمی دارد. اکسی توسین در شناخت اجتماعی و بسیاری از رفتار های اجتماعی نیز نقش ایفا می کند. دکتر ماتسون گفته است:

تحقیقات پیشین به این اشاره کرده بودند که فاکتورهای ژنتیکی ،حداقل تا حدودی، کیفیت ازدواج را تحت تاثیر قرار می دهد و اکسی توسین ممکن است به حمایت اجتماعی (که جنبه مهمی از روابط صمیمی است) مربوط شود. با این وجود، ما برای اولین بار شواهدی فراهم کردیم که نشان می دهد تنوع در ژن های خاصی که مربوط به عملکرد اکسی توسین هستند تا حدی بر کیفیت ازدواج تاثیر می گذارند؛ زیرا مربوط به چگونگی فراهم کردن و دریافت حمایت زوجین از همدیگر هستند.

این تیم تحقیقاتی از ۷۹ زوج در مطالعه استفاده کردند. از هرکدام از زوجین به طور جداگانه خواسته شد که درباره یکی از مشکلاتشان که به همسر یا خانواده همسر مربوط نمی شود (مثل مشکلات کاری) فکر کنند و بحث کنند. به مدت ۱۰ دقیقه درباره موضوعات انتخاب شده بحث شد و چگونگی فراهم کردن حمایت و دریافت آن توسط زوجین بررسی شد. همچنین زوجین هر کدام به طور جداگانه پرسشنامه های مختلفی را پر کردند و در نهایت نمونه بزاق برای بررسی ژنوتیپ جمع آوری شد.

یافته های این تیم نشان می دهد که ژن های خاصی با تاثیر بر فرایند های ارتباطی مهم ممکن است بر کیفیت ازدواج تاثیر بگذارد، اما این زمینه زمانی شکل می گیرد که ژنوتیپ های خاصی برای ازدواج سودمندتر یا کمتر سودمند هستند. ماتسون گفته است:

ما یافتیم که تنوع در دو نقطه مشخص روی OXTR تفاوت های مشاهده شده در زن و شوهر را تحت تاثیر قرار می دهد، و این تفاوت در رفتار بین زوجین تاثیرات کوچک اما تجمعی روی ارزیابی های کلی از حمایت و درنتیجه کیفیت ازدواج در کل دارد. با این وجود آنچه که مهم ترین ارتباط را با کیفیت ازدواج دارد، تنوع ژنوتیپی میان شوهران در نقطه خاصی از OXRT است. شوهرانی با ژنوتیپ مشخص ، که سایر محققان آن را با علائم نقص اجتماعی مرتبط می دانند، از میزان حمایتی که برای آنها فراهم شده بود کمتر رضایت داشتند. راضی نبودن از میزان حمایت دریافتی از همسر با عدم رضایت از ازدواج مرتبط است.

محققان امیدوارند یافته هایشان مطالعات بیشتر درباره OXTR به عنوان عاملی تعیین کننده در روابط زناشویی را پی ریزی کند و همچنین بتواند محققان را به توجه به نقش عوامل ژنتیکی در فرایندهای بین انسانی تشویق کند.

 

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید