انتشار این مقاله


مصرف بیش از حد ویتامین D ضرر دارد؟

مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند منجر به کاهش سرعت عکس العمل و افزایش خطر افتادن بین افراد مسن‌تر شود.

در مقاله‌ای راجع به اثرات ویتامین D نشان داده شد، مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند منجر به کاهش سرعت عکس العمل و افزایش خطر افتادن بین افراد مسن‌تر شود.

ویتامین D یک ویتامین ضروری است که به رشد و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها کمک‌می‌کند. در صورت کمبود این ویتامین بدن توانایی جذب کلسیم را که جز اصلی استخوان است، نخواهد داشت. ویتامین D می‌تواند در مقابل سرطان و دیابت نیز محافظت کند. بدن ما وقتی می‌تواتد ویتامین D را تولید کند که نور خورشید به پوست برسد.
مقدار ویتامینی که پوست تولید می‌کند به عومل متعددی چون محل زندگی، فصل و رنگ پوست بستگی دارد. در طول زمستان تولید ویتامین D کاهش یافته و یا به طور کاملا متوقف می‌شود.

ویتامین D را می‌توان از طریق ماهی سالمون، ساردین، کنسرو تن ماهی، صدف و میگو نیز به دست آورد. افراد گیاه‌خوار نیز می‌توانند از طریق مصرف زرده‌ی تخم‌مرغ، قارچ و محصولات غنی شده‌ای مثل شیر سویا، غلات و بلغور جو دوسر ویتامین D را وارد بدن کنند.

ویتامینD در افراد مسن

جذب ویتامین D در برخی از افراد مسن به دلیل قرار نگرفتن منظم در معرض آفتاب، دشوار است. در این موارد، مصرف مکمل ویتامین یا مولتی‌ویتامین‌های حاوی ویتامین D می‌تواند سلامت استخوان و حافظه را بهبود بخشد. مطالعات کمبود ویتامین D را با بیماری‌هایی مثل زوال عقل، افسردگی، دیابت، اوتیسم و اسکیزوفرنی مرتبط می‌داند.

با افزایش سن، به دلیل افزایش خطر بیماری‌های شناختی و زوال عقل اطمینان از مصرف به اندازه‌ی ویتامین D ضروری است. مقدار پیشنهادی مصرف روزانه‌ی ویتامین D مطابق آنچه که مرکز ملی سلامت بیان دارد، عبارت است از:

  • نوزادان ۰ تا ۱۲ ماه: ۴۰۰ واحد بین المللی (IU)
  • کودکان ۱ تا ۱۸ سال: ۶۰۰IU
  • بزرگسالان تا ۷۰ سال: ۶۰۰IU
  • بزرگسالان بالای ۷۰ سال: ۸۰۰IU
  • زنان باردار یا شیرده: ۶۰۰IU

همانطور که مصرف ویتامین D ضروری است، مصرف بیش از حد آن نیز خطراتی در پی دارد. مطالعه‌ای انجام گرفته توسط دانشگاه Rutgers نشان داد که زنان چاق یا دارای اضافه وزن که بیش از سه بار دوز پیشنهادی روزانه ویتامین D را مصرف می‌کردند، سرعت عکس‌العمل کمتری داشتند.

کاهش سرعت عکس‌العمل، افزایش خطر افتادن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده که سالانه بیش از ۱ از ۴ فرد بزرگسال ۶۵ ساله یا مسن‌تر، زمین می‌خورند. این عدد برابر است با ۲۹ میلیون مورد زمین خوردن، ۳ میلیون مورد ویزیت اورژانسی، ۸۰۰ هزار مورد بستری شدن و ۲۸ هزار مورد مرگ.

اخیراً دانشمندان دانشگاه روتگرز در نیوجرسی تحقیقاتی که به دنبال عوامل خطر برای زمین خوردن بود، انجام دادند. آن‌ها اثرات ویتامین D را روی سه گروه از زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله در یک ارزیابی بالینی کنترل شده، مورد بررسی قرار دادند:

  • گروه اول دوز پیشنهادی روزانه یعنی ۶۰۰IU را مصرف می‌کردند.
  • گروه دوم ۲۰۰۰IU مصرف می‌کردند.
  • گروه سوم ۴۰۰۰IU مصرف می‌کردند.

نتایج با بهبود حافظه و آموزش در گروه هایی که بیش از مقدار پیشنهادی مصرف داشتند، مطابق بود. با این حال، این گروه‌ها با کاهش سرعت نشان دادن عکس العمل نیز مواجه بودند.
Sue Shapses نویسنده ی ارشد مطالعات بیان دارد:

کاهش سرعت عکس العمل می‌تواند نتایج منفی دیگری مثل افزایش بالقوه ی خطر زمین خوردن و شکستگی‌ها را به دنبال داشته باشد.
احتمالا محققان دیگر پی برده باشند که مصرف روزانه‌ی حدود ۲هزار IU ویتامین D یا بیشتر خطر زمین خوردن را افزایش می‌دهد، اما آن‌ها دلیل و چرایی این اتفاق را نیافته‌اند.

به عقیده‌ی Shapses همانگونه که تیم پی برده است، کاهش سرعت عکس العمل می‌تواند دلیلی بر افزایش خطر زمین خوردن باشد.

طبق نظر دانشمندان مصرف روزانه‌ی ۴ هزار IU ویتامین D شاید برای افراد جوان مشکلی نداشته باشد اما این مقدار در افراد مسن می‌تواند راه رقتن آن‌ها را به خطر انداخته و یا تعادل‌شان را برای جلوگیری از زمین خوردن به هم‌بزند.

  • برای پی بردن به اینکه آیا کاهش سرعت عکس العمل با افزایش خطر زمین خوردن و آسیب‌ها در ارتباط است یا نه، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

بررسی دوزهای مختلف مکمل‌های ویتامین D در افرادی با سنین و نژادهاب مختلف، طی یک دوره‌ی طولانی می‌تواند گام‌بعدی برای بررسی این موضوع باشد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید