انتشار این مقاله


Georgios Papanikolaou: مخترع پاپ اسمیر

اندک دانشمندانی می‌توانند مانند Georgios Papanikolaou مدعی تاثیر چشم‌گیر در علم شوند؛ او مخترع تست پاپ اسمیر می‌باشد.

اندک دانشمندانی می‌توانند مانند Georgios Papanikolaou مدعی تاثیر چشم‌گیر در علم شوند؛ او مخترع پاپ اسمیر، اولین تست مورد استفاده در غربالگری سرطان، می‌باشد. طبق تخمین‌های انجام شده تست غربالگری پاپ اسمیر در ایالات متحده در این سه دهه گذشته از ۱۰۵۰۰۰ تا ۴۹۲۰۰۰ مورد سرطان دهانه رحم پیشگیری کرده است.

سرآغاز اختراع Papanikolaou با پژوهش‌های وی بر روی تعیین جنسیت خوکچه‌های هندی در دانشگاه Cornell در اواخر دهه ۱۹۱۰ شروع شد. او به دنبال شواهدی بود که نشان دهد کروموزوم‌های X و Y جنسیت فرزند را تعیین می‌کنند. او نیاز داشت تا تخمک‌های خوکچه هندی را پیش از تخمک گذاری استخراج کند اما در آن زمان هیچ راهی برای آگاهی از زمان تخمک گذاری حیوان وجود نداشت. برای اطلاع یافتن از زمان تخمک گذاری خوکچه‌های هندی Papanikolaou از یک اسپکولوم بینی، وسیله‌ای برای گشاد کردن سوراخ‌های بینی به منظور معاینه، استفاده کرد و از آن برای معاینه واژن خوکچه‌های هندی، جمع آوری ترشحات و پخش کردن این ترشحات بر روی اسلاید‌های میکروسکوپ استفاده کرد.

زمانی که بررسی اولین اسلاید‌ها یک توده بزرگ از انواع مختلف سلول‌ها و یک توالی از الگوهای سیتولوژیک متمایز را نشان داد بسیار شگفت زده شدم.

Papanikolaou

عصر همان روز او همان پروسه را بر روی همسر خود Andromache، که به عنوان دستیارش به او کمک می‌کرد، انجام داد و الگوهای مشابهی را مشاهده کرد. در ادامه او مطالعاتی را درباره جزئیات تغییرات اسمیرهای واژن مرتبط با چرخه‌های جنسی در خوکچه‌های هندی و زنان منتشر کرد.

تست پاپ اسمیر

در سال ۱۹۲۵ زمانی که او بر روی اسمیر‌های واژن  داوطلبانی از کارکنان بیمارستان محلی کار ‌می‌کرد، برای اولین بار سلول‌های سرطانی را در اسمیر گردن رحم یک خانوم مشاهده کرد. به گفته‌ی خودش این مشاهده یکی از هیجان انگیزترین کارهای علمی او در طول عمر حرفه‌ایش بود. او زنان دیگری با سرطان گردن رحم را شناسایی و داده‌های خود را در کنفرانس سال ۱۹۲۸ ارائه داد.

به گفته روزنامه New York World هر چند دکتر Papanikolaou مشتاق نبود تا میزان مفید بودن روش‌های تشخیصی در درمان عملی خوده بدخیمی را پیش بینی کند، اما به نظر می‌رسد که در تشخیص سرطان در مراحل اولیه رشدش، که پروسه مبارزه و درمان را راحت‌تر می‌کند، بسیار ارزشمند است.  با این حال در طی ۱۰ سال بعدی توجه زیادی به این تست نشد.

غربالگری جان انسان‌ها را نجات داد.

سرانجام در سال ۱۹۳۹ یک کارآزمایی بالینی آغاز شد که در آن زنانی که در بیمارستان New York پذیرفته شده بودند تست اسمیر از واژن را انجام داده و نتایج تست توسط Papanikolaou تفسیر شد. این تست تعداد زیادی از موارد سرطان را در مراحل ابتدایی شناسایی کرد که به طریق دیگری قابل شناسایی نبود. در طول دهه بعدی او وقت خود را صرف اثبات اهمیت این تست و آموزش دیگران برای تفسیر نتایج اسلایدها نمود.

اولین برنامه گسترده غربالگری در سال ۱۹۵۲ در Shelby County، ایالت Tennessee، انجام شد. بیش از ۱۰۰۰۰۰ زن دراین برنامه غربالگری شرکت کردند که در این میان ۷۳۳ مورد تشخیص سرطان داده شد.

توسعه آزمایش پاپ اسمیر به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه کنترل سرطان در قرن بیستم و یکم شناخته می‌شود. از زمانی که برنامه غربالگری سرطان گردن رحم در انگلستان از دهه ۱۹۸۰ شروع شده، میزان این سرطان تقریبا نصف شده است. این غربالگری تنها در یک سال در این کشور از ۲۰۰۰ مورد مرگ و میر به علت سرطان گردن رحم پیشگیری کرده است.

زندگی George Papanikolaou

Papanikolaou در یونان در رشته پزشکی تحصیل کرد و پیش از مهاجرت به آلمان در سال ۱۹۰۷ برای تحصیلات تکمیلی دو سال در ارتش یونان به خدمت پرداخت. در آلمان او تحت نظر August Weissmann و Ernest Haeckel، دو تن از تاثیرگذارترین متخصصان زیست شناسی قرن بیستم، به تحصیل مشغول شد و تصمیم گرفت تا خود را وقت تحقیقات بیولوژیکی کند.

در سال ۱۹۱۳ Papanikolaou و همسرش Andromache به دنبال فصت‌های بهتر تحقیقاتی به آمریکا مهاجرت کردند. آن‌ها با زبان انگلیسی ابدا آشنا نبودند و سرمایه بسیار کمی داشتند اما کاری را در جوروج به عنوان فروشنده قالیچه مشغول به کار شد اما تنها یک روز به طول انجامید. سپس او همان طور که به دنبال کاری در زمینه تحقیقات بود، به نواختن ویولون در رستوران‌ها پرداخت. پس از یک سال نهایتا جورج موقعیت خود را در Cornell دریافت کرد و Andromache به عنوان دستیار او استخدام شد.

Papanikolaou در سال ۱۹۶۰ به دلیل کار بر روی تست اسمیر جایزه نوبل دریافت کرد و رتبه سوم را به به دست آورد. او در سال ۱۹۶۲  بلافاصله پیش از گشایش مرکزی جدید به نام او در میامی فوت کرد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید