انتشار این مقاله


کشف دارویی برای بازسازی بافت‌های بدن

دانشمندان چینی مولکول کوچکی را کشف کرده‌اند که می‌تواند موجب باسازی بافت شود. این کشف می‌تواند آینده پیوند اعضا را دگرگون کند. این تحقیق توسط پروفسور Zhou Dawang و Deng Xianming از دانشگاه Xiamen و پروفسور Yun Caihong از دانشگاه Peking انجام و امروز گزارش آن در Science Translational Medicine منتشر شده است. آن‌ها موفق به […]

دانشمندان چینی مولکول کوچکی را کشف کرده‌اند که می‌تواند موجب باسازی بافت شود. این کشف می‌تواند آینده پیوند اعضا را دگرگون کند. این تحقیق توسط پروفسور Zhou Dawang و Deng Xianming از دانشگاه Xiamen و پروفسور Yun Caihong از دانشگاه Peking انجام و امروز گزارش آن در Science Translational Medicine منتشر شده است.
آن‌ها موفق به کشف دارویی شده‌اند با نام XMU-MP-1 که قادر است بافت‌هایی همچون کبد، روده و پوست را بازسازی کند.
در آینده این دارو شاید بیماران را از پیوند اعضا یا درمان‌های پیچیده‌ی سلولی بی‌نیاز سازد. این محققان به صورت ویژه مولکول پیام‌دهنده‌ی حساسی را در مسیر Hippo هدف قرار داده‌اند که اندازه اندام را کنترل می‌کند. داروی مذکور از فعالیت MST1/2 ممانعت می‌کند که جزء تشکیل‌دهنده‌ی اصلی مسیر یادشده است. این دارو باعث رشد سلول‌ها در چهار مدل متفاوت از موش‌ها شده که از آسیب‌های مزمن رنج می‌برده‌اند. این بیماری‌ها شامل آسیب کبدی ناشی از استامینفن هم می‌شود که آسیب کبدی شایعی در جهان حساب می‌شود. محققان درحال تلاش برای تولید این دارو در شرکت‌های دارویی هستند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید