انتشار این مقاله


به مناسبت روز جهانی اوتیسم: تشویق کودکان اوتیسمی به انجام تکالیف مدرسه

چند روش که می توانید به کودکان اوتیسمی در انجام تکالیف کمک کنید عبارتند از:

اگر شما والدین کودک اوتیسمی هستید، حتما می دانید که کودکان اوتیسمی در انجام تکالیفشان سهل انگار هستند. در طول اجبار این کودکان به انجام تکالیف، ممکن است رفتار هایی مثل کج خلقی و خشونت از خود نشان دهند. این رفتار ها باعث ناراحتی والدین شده و پرستار کودک را کلافه می کند! محققان با مطالعات متعدد ۱۱ روش را برای تشویق کودکان اوتیسمی به انجام تکالیف شان پیشنهاد دادند که تا کنون از نظر والدین مورد رضایت واقع شده است. به مناسبت دوم آوریل، روز جهانی اوتیسم، دکتر مجازی این ۱۱ روش را در اختیار شما قرار می دهد.

مقاله ی مرتبطhttp://تقویم دکتر مجازی: روز جهانی اوتیسم

به درس و تکالیف کودکانتان آگاه باشید

کودکان اوتیسمی اغلب سر کلاس حواس پرت هستند و مطالبی را یادداشت می کنند که جزو تکلیف نیست، لذا به درستی از تکالیف خود آگاه نیستند. ارتباط والدین با معلم برای فهمیدن تکالیف و حتی ارتباط با سایر دانش آموزان می تواند به والدین کمک شایانی بکند.

زمان خاصی را برای انجام تکالیف با فرزندتان در نظر بگیرید

بعضی از کودکان بلافاصله بعد از برگشتن از مدرسه تکالیف خود را انجام می دهند. بعضی دیگر نیز مثل کودکان اوتیسمی، بعد از برگشتن از مدرسه زمانی را برای رها شدن از تنش مدرسه و استراحت لازم دارند، زیرا برای کودکان ASD، به دلیل مشکلات عصبی و عدم ارتباط اجتماعی سالم با دیگران، مدرسه جایی پر استرس و ناخوشایند است، لذا والدین باید این موضوع را در انجام تکالیف در نظر داشته باشند.

برنامه ی روزانه داشته باشید

با برنامه بودن باعث می شود تا کودکتان به کارهایی که باید در طول روز انجام دهد، آگاه باشد. در طول روز زمان و مکان انجام تکالیف، زمان استراحت، زمان تفریح و گردش را مشخص کنید. ذهن کودک اوتیسمی به این برنامه عادت می کند و به آسانی برای انجام کارهایش راضی می شود. البته دقت کنید که برنامه ی شما قابل انعطاف باشد؛ زیرا ممکن است در اثر بهم خوردن زمان یکی از کارها، کودک شما رفتار ناخوشایندی از خود نشان دهد.

طبق برنامه عمل کنید

یکی از شروط با برنامه بودن، پای بند بودن به برنامه است. هنگامی که مشکل یا کاری پیش می آید، به آسانی تسلیم آن نشوید. کودکتان را قانع کنید؛ به طور مثال، به او بگویید در صورتی می تواند تلویزیون تماشا کند که تکالیفش را انجام داده باشد، یا تا زمانیکه یک صفحه از تکالیفش را انجام نداده باشد نمی تواند از روی صندلی برخیزد. تشویق کودکان اوتیسمی باید به صورت دستوری باشد! اگر برای انجام کاری از آنان به صورت سوالی درخواست کنید، مسلما جواب “نه” را خواهید شنید. حالت دستوری به ذهن کودکان ASD نظم می دهد و از سرکشی آنان می کاهد.

عوامل حواس پرتی را شناسایی کرده و از بین ببرید

عامل حواس پرتی می تواند خواهر یا برادر، حیوان خانگی، تلویزیون، اسباب بازی و حتی چراغ های روشن اضافی باشد. به هنگام انجام تکلیف، اطمینان حاصل کنید که محیط مطالعه فرزندتان از این  عوامل مزاحم عاری باشد. هر چه عامل مزاحم کمتر باشد، کودکان اوتیسمی که مستعد حواس پرتی هستند، بهتر تمرکز می کنند.

در کنار فرزندتان باشید

به هنگام انجام تکالیف، فرزند اوتیسم شما ممکن است سوالی از شما بپرسد، به همین دلیل, با بودن در اطراف او می توانید از بلند شدن کودک و حواس پرتی بیشتر او جلوگیری کنید. لزوما قرار نیست کنار او بنشینید، همین که نزدیک او هستید و صدای او را می شنوید که از شما سوال می پرسد کافیست.

 به فرزندتان پاداش دهید

هیچ کس به اندازه ی والدین از سرگرمی مورد علاقه ی فرزندانش آگاهی ندارد. بازی با آی پد یا عروسک دلخواه کودک و حتی خرید کردن از این پاداش هاست. در صورتی که فرزند شما کاری را که از او خواسته اید به طور کامل انجام نداده، و یا از انجام تکالیفش سر باز می زند به او پاداش ندهید. پاداش شما باید مثل رابطه ی مدیر و کارمند شده و حالت رشوه دادن نداشته باشد.

تقسیم بندی تکالیف

نشستن به مدت طولانی برای انجام تکالیف، برای کودکان ASD بسیار خسته کننده است. به همین دلیل بخش بندی کردن تکالیف بر اساس مدت زمان لازم برای انجام آن توصیه می شود. شما می توانید پاداش دادن را هم بدین گونه تقسیم کنید؛ مثلا به فرزندتان بگویید اگر ۳ صفحه از تکالیفش را انجام دهد می تواند ۲۰ دقیقه تلویزیون تماشا کند، یا اگر در ۳۰ دقیقه تکالیفش را انجام دهد، می تواند ۱۰ دقیقه از آی پد استفاده کند.

استفاده از کرنومتر

نشان دادن زمان به کودک اوتیسمی تا حدودی به تمرکز او کمک می کند. به هنگام انجام تکالیف، مدت زمان تعیین شده را با کرنومتر مشخص کنید و آن را نزد کودک بگذارید تا حواسش به زمان باشد. قبل از روشن کردن کرنومتر، سوالات و اشکالات کودک را پاسخ دهید تا حواس پرتی در طول زمان ایجاد نشود.

برنامه روزانه را در معرض دید بگذارید

برنامه ی روزانه اگر در جلوی دید شما و فرزند و سایر اعضای خانواده باشد، پای بندی به آن بیشتر است. برنامه را می توانید روی یخچال، روی کمد کودک و یا پایین پله ها با وسایل تزئینی بچسبانید.

تنها کار نکنید

برای تنوع کودک و کاهش استرس خودتان، از سایر اعضای خانواده که به اندازه ی خود شما از وضعیت فرزندتان آگاهی دارد کمک بگیرید. اجازه ندهید فرزند اوتیسمی فقط به حضور شما برای انجام کارهایش عادت کند.

این روش ها طبق گفته ی محققان از موثرترین راه های تشویق کودکان اوتیسمی به انجام تکالیف مدرسه است. هر کودکی منحصر به فرد است، و رفتار های آنان قابل کنترل می باشد. مشاوران این بیماری به عنوان ABA services، می توانند با مشاهده ی رفتار های شما و کودکتان، برنامه ای مناسب برایتان پیشنهاد دهد. این برنامه شامل برنامه ی زندگی و برنامه ی رفتاری برای والدین کودکان اوتیسمی می باشد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید