انتشار این مقاله


۷ علامت سرماخوردگی‌های خطرناک

وقتی حرف از سرماخوردگی است دو نوع از افراد را می‌توان در نظر گرفت؛ آن‌هایی که تا دو روز از شروع سرفه‌هایشان نگذشته به‌دنبال آنتی‌بیوتیک اند و دسته‌ی دوم آن‌هایی که از بیماری چشم‌پوشی کرده و فقط احساس می‌کنند چیزی گلویشان را گرفته است.

وقتی حرف از سرماخوردگی است دو نوع از افراد را می‌توان در نظر گرفت؛ آن‌هایی که تا دو روز از شروع سرفه‌هایشان نگذشته به‌دنبال آنتی‌بیوتیک اند و دسته‌ی دوم آن‌هایی که از بیماری چشم‌پوشی کرده و فقط احساس می‌کنند چیزی گلویشان را گرفته است.

می‌توان چنین فرض نمود که هر سرفه‌ای قدیمی فقط یک سرماخوردگی ساده است و می‌توان بدون مراجعه به پزشک از پس آن برآمد. یکی از نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که ۴۳% پاسخ‌دهندگان تشخیص و خوددرمانی را به مراجعه‌ی پزشک ترجیح می‌دهند. با این حال هر چقدر هم که فرد در این کار توانا باشد، کارش کامل و جامع نخواهد بود. به دلایل مذکور باید نشانه‌هایی را که مربوط به سرماخوردگیِ دشوار می‌باشند فهمید و در صورت تجربه‌ی آن‌ها باید به پزشک مراجعه نمود.

بیشتر از ۳ هفته به طول بیانجامد

با این که ۳ هفته زمان زیادی به نظر می‌رسد ولی متخصصان بر این باورند که ۳ هفته زمان نرمالی برای یک سرماخوردگی می‌باشد. اگر سرفه‌ها بیشتر از این زمان ادامه یافت باید کمی نگران شد. این نشانه‌های طولانی‌مدت می‌تواند علائم آسم، ذات‌الریه یا نوع متفاوتی از پاتولوژی ریه باشد. اگر در طول این مدت نه تنها نشانه‌ها برطرف نشد، بلکه بدتر هم گشت وقت آن است که کمی جدی‌تر نگران شوید!

نشانه‌هایتان برگردد و بدتر از قبل شود

برخی اوقات فقط وضع‌تان کمی بهتر می‌شود تا دوباره به قبل بازگردید و وضع بدتر شود! برخی از علائم اورژانسی وجود دارد که نیازمند مراقبت پزشکی فوری هستند. نشانه‌هایی شبیه نشانه‌های آنفولانزا که به نظر می‌آید بهتر شوند اما با تبی بدتر و سرفه برمی‌گردند. براساس مایوکلینیک شاید عفونتی ثانویه در کار باشد که می‌تواند برونشیت یا نومونیا را شامل شود.

آب بینی رنگ به‌خصوصی داشته باشد

غلیظ شدن بزاق در سرماخوردگی شایع می‌باشد ولی اگر خلط رنگ عجیبی داشته باشد احتمالاً خبر خوبی نیست. گلبول‌های سفید خون هستند که در تلاش برای مبارزه با عفونت اند؛ بنابراین اگر رنگ‌هایی مثل زرد، قهوه‌ای، سبز یا حتی خون در آن دیده شود نگران‌کننده است.


مقاله‌ی مرتبط:  آبریزش بینی از وضع سلامت خبر می‌دهد


چشم‌هایتان بخارد یا آبریزش داشته باشد

اگر آبریزش چشم‌ها بدون توقف ادامه یابد، شانسی هم باید برای داشتن آلرژی قائل شد. برخی اوقات بیان تفاوت‌ها سخت است؛ بیش از صد سویه‌ی ویروس سرماخوردگی وجود دارد. هر کدام از آن‌ها تمایل دارند تا برخی از اوقات از سال گسترش یابند که همین موضوع شاید شما را در تشخیص سرماخوردگی از آلرژی به اشتباه بیاندازد. دیگر نشانه‌های واکنش آلرژیک می‌تواند شامل کهیر، تورم زبان، احساس سرگیجه، کرامپ‌های معده و… باشد.

کاهش وزن

کاهش وزن بدون دلیل همراه با نشانه‌های شبیه سرماخوردگی می‌تواند نشانه‌ای از پرکاری تیروئید، بدخیمی، عفونت باکتریایی یا حتی ایدز باشد.


مقاله‌ی مرتبط: کاهش وزن بدون‌دلیل


خس‌خس سینه

با اینکه سرفه کردن یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سرماخوردگی است ولی اگر این سرفه‌ها همراه با خس‌خس سینه یا تنگی قفسه‌ی سینه باشد، شاید واقعاً با حمله‌‍ی آسم روبه‌رو باشید. در طول حملات آسمی، پوشش‌های داخلی مجاری هوایی متورم و ملتهب می‌شوند، با موکوز بسته شده و در نهایت با تنگ شدن عضلات این مجاری نیز تنگ می‌گردند. سپس تنفس سخت شده و شبیه تلاش کردن به منظور نفس کشیدن از کاهی می‌شود که با پنبه پر شده است. اگر این نشانه‌ها را دارید با پزشکان صحبت کنید.

احساس فشار شدید

اگر فشار یا دردی را در نقطه‌ای از بدنتان احساس می‌کنید بهتر است محتاط باشید. برای مثال، عفونت استرپ گلو به صورتی آشکار باعث درد در این ناحیه می‌شود. عفونت‌های سینوسی می‌تواند به مسیرهای بینی یا حتی دندان‌های شما آسیب رساند و البته عفونت‌های گوش نیز مطرح می‌باشد. اگر هر گونه کاهش شنوایی یا درد شدید در گوشتان احساس می‌نمائید ویا ترشحاتی از آن خارج می‌شوند دلیل خوبی برای مراجعه به پزشک دارید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید