انتشار این مقاله


درباره‌ی گل‌مژه چه می‌دانید؟!

گل‌مژه یک جوش یا آبسه است که در پلک فوقانی یا تحتانی ظاهر می‌شود. گاهی یک باکتری که به طور معمول در سطح پلک زندگی می‌کند باعث انسداد مجرای غده چربی می‌شود و در نتیجه زمینه التهاب آن را فراهم می‌کند. گاهی اوقات هم میکروب‌ها یا سلول‌های مرده پوست در لبه پلک به دام می‌افتند. […]

گل‌مژه یک جوش یا آبسه است که در پلک فوقانی یا تحتانی ظاهر می‌شود.

گاهی یک باکتری که به طور معمول در سطح پلک زندگی می‌کند باعث انسداد مجرای غده چربی می‌شود و در نتیجه زمینه التهاب آن را فراهم می‌کند. گاهی اوقات هم میکروب‌ها یا سلول‌های مرده پوست در لبه پلک به دام می‌افتند. گل مژه اغلب به شکل یک جوش در کنار پلک ظاهر می‌شود سپس، به یک برآمدگی چرکی قرمز و دردناک تبدیل می‌شود که ترکیدن و التیام آن چندین روز طول می‌کشد. بعضی از گل‌مژه‌ها کوتاه مدت هستند و خود‌به‌خود درمان می‌شوند اما برخی دیگر ممکن است نیاز به مراجه به پزشک داشته باشد.
گل‌مژه اغلب در سطح پلک و قابل مشاهده است اما می‌تواند در عمق پلک هم تشکیل شود. گل‌مژه داخلی باعث برآمدگی قرمز و دردناک می‌شود. اما مکان آن مانع از دیده شدن آن می‌گردد. این نوع گل‌مژه می‌تواند بلافاصله بعد از برطرف شدن عفونت از بین برود. بعضی از آن‌ها یک کیست پر از مایع بر جای می‌گذارند که لازم است تخلیه شود.


علت به‌وجود آمدن گل‌مژه

این بیماری معمولا محصول عمل یک باکتری خاص و انسداد یک غده چربی است. بدن شما با میلیارد‌ها باکتری هم‌زیست پوشیده شده است که با شما زندگی می‌کنند! اغلب، آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما اگر شرایط مساعد باشد باکتری بیش از حد تولید‌مثل می‌کند و یک جوش به وجود می‌آورد.

شالازیون چیست؟

اگر غده مسدود شده که باعث ایجاد گل‌مژه می‌شود هرگز بهبود نیابد، بافت اسکار در اطراف آن تشکیل می‌شود. درد از بین می‌رود اما برآمدگی باقی می‌ماند که پزشکان آن را شالازیون مزمن می‌نامند.

گل‌مژه و شالازیون معمولا بی‌ضرر هستند و به ندرت به کره چشم یا بینایی آسیب می‌زنند. در موارد خیلی نادر آن‌ها می‌توانند عفونت شدید صورت به نام سلولیتیس ایجاد کنند. گل‌مژه در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد و معمولا تمایل به بازگشت دارد مخصوصا در افرادی که سوزش مداوم پلک (blepharitis ) یا بیماری پوستی rosacea دارند.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید