انتشار این مقاله


سرنوشت اسرارآمیز هابیت‌ها

سرنوشت اسرارآمیز هابیت‌ها؛ آن‌ها واقعاً وجود داشته‌اند!

هویت رازآلود انسان فلورسی یا همان “هابیت” بار دیگر مطرح شده است. مطالعه‌ی جدید پیشنهاد می‌کند که این نخستی کوچک از جدی ناشناخته تکامل یافته که برای اولین بار در خارج از آفریقا پیدا شده است. این باقیمانده‌ی گونه‌های منقرض شده برای اولین بار یک دهه قبل در جزیره‌ی فلورس (Flores) در اندونزی کشف شد ولی هنوز بحث و جدل فراوانی روی این موضوع وجود دارد که این‌ها از کجا آمده‌اند.

گونه‌ی ریزنقش هابیت‌ اندونزیایی شاید ۲ میلیون سال پبش از آفریقا مهاجرت کرده باشد.

ایده‌ی غالب این بود که هابیت‌ها از انسان راست‌قامت (Homo erectus)، گونه‌ای منقرض شده از انسان که برای اولین بار در آسیا بود، مشتق شده است. طرفداران این نظریه اعتقاد دارند که اجداد هابیت‌ها از انسان راست‌قامت اولین انسان‌هایی بودند که حدود ۱.۸ میلیون سال پیش از آفریقا خارج شدند.

این نظریه بر این موضوع دلالت دارد که پس از رسیدن گروه بزرگ جثه به فلورس، آن‌ها تدریجاً قدشان به ۱ متر رسید؛ چون منابع جزیره محدود بود. دیگر توجیهی که می‌توان ارائه داد این است که هابیت‌ها اعضای کوتاه قامت گونه‌ی خود (انسان خردمند) بودند. اندازه‌ی مینیاتوری یکی از جمجمه‌ها که کشف شده می‌تواند نتیجه‌ی سندرم داون نیز باشد.

اکنون، جامع‌ترین آنالیز پیشنهاد می‌کند که هابیت‌ها در واقع از نیایی اسرارآمیز که ۲ میلیون سال پیش در آفریقا زندگی می‌کرد، نزول کرده‌اند. برخی از اعضای این گروه در آفریقا مانده‌اند و به انسان ماهر (Homo habilis)، اولین سازندگان ابزارهای سنگی، تکامل یافته‌اند. بقیه حدود ۲ میلیون سال پیش به بیرون از آفریقا رفته (قبل از انسان راست‌قامت) و تقریباً ۷۰۰هزار سال پیش به جزیره‌ی فلورس رسیده‌اند.


تازه‌واردها در فلورس

با پخش شدن این نیا در جنوب و جنوب شرق آسیا و نهایتاً در فلورس، تدریجاً تغییر یافته و انسان فلورسی را به‌وجود آورد. این‌ها سخنان Colin Groves از دانشگاه ملی استرالیاست که در نگارش این مقاله سهیم بوده است. تیم او شجره‌نامه‌ی خانواده‌ی هابیت را با مقایسه‌ی دقیق فسیل‌های جمجمه‌ها، فک، دندان‌ها، بازو، پا و شانه با دیگر گونه‌ها درست کرده‌اند. تحقیقات پیشین فقط بر جمجمه و فک متمرکز شده بود.

آن‌ها دریافتند که هابیت‌ها شباهت بیشتری به انسان ماهر دارند تا انسان راست‌قامت! این شباهت با اشتراک بیشتر نوع کوچک و ابتدائی‌تر بدن نمایان می‌شود. شاید اجداد هابیت‌ها با مهاجرت گونه‌های دیگر نظیر انسان راست‌قامت و انسان خردمند از آفریقا که جثه‌ی بزرگ‌تری داشتند در آسیا مردند. به نظر نمی‌رسد پای انسان راست‌قامت به این جزیره رسیده باشد.

خوب، سرنوشت هابیت‌های چه بوده است؟ به نظر می‌رسد با خارج شدن انسان خردمند از آفریقا، ۶۰هزار سال پیش و ورود او به آسیا، این گونه کار خود را تمام کرده باشد. همچنین امکان‌پذیر می‌باشد که برخوردی بین این دو گونه کار هابیت‌های اسرارآمیر اندونزیایی را به پایان رسانده باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید