انتشار این مقاله


دستگاه شبه‌رحم؛ هدیه‌ای برای نوزادان نارس

محققان موفق به طراحی محیطی مشابه با رحم شده‌اند که امید به نجات نوزادان شدیداً نارس را بالا می‌برد. محیط، و یا بهتر است بگوییم دستگاه شبه‌رحم منحصربه‌فردی که توسط محققین بیمارستان کودکان فیلادلفیا۱ طراحی شده است – با این که هنوز در فاز آزمایشی قرار داشته و روی مدل‌های حیوانی تست می‌شود – قادر به ارائۀ […]

محققان موفق به طراحی محیطی مشابه با رحم شده‌اند که امید به نجات نوزادان شدیداً نارس را بالا می‌برد.

محیط، و یا بهتر است بگوییم دستگاه شبه‌رحم منحصربه‌فردی که توسط محققین بیمارستان کودکان فیلادلفیا۱ طراحی شده است – با این که هنوز در فاز آزمایشی قرار داشته و روی مدل‌های حیوانی تست می‌شود – قادر به ارائۀ مراقبت‌های لازم برای نوزادان بسیار نارس می‌باشد؛ به این صورت که این نوزادان، پس از تولد، درون مایع آمنیوتیک آزمایشگاهی غوطه‌ور شده و به مدت چندین هفته تحت مراقبت‌های خارج رحمی قرار می‌گیرند.

دستگاه پمپ خون، پای ثابت بیشتر تلاش‌هایی است که جهت ایجاد یک محیط شبه‌رحم صورت گرفته بود؛ که در نهایت باعث بروز نارسایی قلبی می‌شد. ولی در دستگاه جدید پارتریج (و همکاران) تنها پمپ موجود، همان قلب جنین است. این سیستم تفاوت‌های کلیدی دیگری نیز دارد. بهره‌گیری از کیسه، به جای کانتینرهای بازتر، تقریباً تمام خطرات عفونی را از محیط داخلی حذف می‌کند. به علاوه، در تلاش‌های قبلی سعی بر این بود که خون از طریق رگ‌های گردنی وارد بدن شده و گردش یابد، ولی در این راه‌کار جدید از همان سیستم تبادل خون نافی استفاده شده است. امتیاز تصویر: Children’s Hospital of Philadelphia.

در ایالات متحده سالانه ۳۰ هزار کودک در هفتۀ ۲۶ام بارداری (و حتی پایین‌تر) متولد می‌شوند. زودرسی مفرط اولین علت مرگ‌و‌میر شیرخواران در این کشور است. کم‌تر از نیمی از این نوزادان زنده می‌مانند. ولی از این تعداد، ۹۰ درصد متحمل بیماری و انواع معلولیت‌ها می‌شوند، از جمله: بیماری‌های ریه، فلج مغزی۲، نابینایی و آسیب مغزی.

جراحان و نوزادشناسان۳ روزانه شاهد عوارض زودرسی هستند. ولی پژوهشگران بیمارستان کودکان فیلادلفیا راه‌کاری را پایان دادن به این عوارض ابداع نموده‌اند که صنعت مراقبت از نوزادان نارس را دستخوش تحول خواهد کرد. گروه تحقیقاتی نتایج مطالعات پیش‌بالینی خود بر روی این دستگاه مراقبت خارج رحمی را در ژورنال Nature Communications (با IF: 11/329) منتشر کرده‌اند.

دکتر آلن دبلیو. فلیک۴، سرپرست تیم، در این باره توضیح می‌دهد:

دستگاه ما – با ارائۀ نوعی فناوری که هم‌اکنون وجود ندارد – قادر است از عوارضی که نوزادان بسیار نارس را درگیر می‌کند جلوگیری نماید. این نوزادان نیاز مبرمی به پلی میان رحم مادر و جهان خارج دارند. اگر ما بتوانیم دستگاهی را جهت پشتیبانی چندهفتگی از رشد و نمو اندام [در این نوزادان]، توسعه دهیم، قادر خواهیم بود پیامدهای ناشی از زودرسی مفرط را نیز بهبود بخشیم.


جهت مطالعۀ بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.


پیوست

۱. Children’s Hospital of Philadelphia
۲. Cerebral Palsy
۳. Neonatologist
۴. Alan W. Flake

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید