انتشار این مقاله


۶ نشانه‌ای که نباید آن‌ها را دست کم گرفت!

این نشانه‌ها می‌توانند علائم مشکلاتی جدی باشند؛ آن‌ها را نادیده نگیرید!

ضعف و سستی در پا و بازوها


اگر در نواحی پا، بازو یا صورتتان بی‌حسی یا ضعف احساس می‌کنید، این نشانه می‌تواند علامتی از سکته‌ی مغزی باشد؛ به‌خصوص اگر فقط در یک نیمه‌ی بدن باشد.

از نشانه‌های سکته‌ی مغزی می‌توان به عدم تعادل، احساس سرگیجه یا مشکل در راه رفتن اشاره کرد. در صورت مشاهده‌ی سردرد بد، گیجی یا مشکل در صحبت کردن یا درک حرف بقیه باید سریعاً به اورژانس مراجعه کرد. اگر در ۴.۵ ساعت اولیه پس از اولین نشانه داروی ضدانعقاد مصرف شود، می‌توان شانس معلولیت‌های طولانی‌مدت ناشی از سکته‌ی مغزی را به میزان زیادی کاهش داد.

درد قفسه‌ی سینه


هر گونه درد در این ناحیه، به‌ویژه اگر با عرق کردن، فشار، کوتاهی تنفس یا حالت تهوع همراه باشد، باید سریعاً توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد.

درد سینه یا فشار می‌تواند علامت بیماری یا حمله‌ی قلبی باشد؛ به‌ویژه اگر هنگام زور زدن یا فعالیت مشاهده گردد. همچنین درد در سینه می‌تواند ناشی از مشکلاتی دیگری نیز باشد؛ برای مثال شاید عارضه‌ی جدی دیگری مثل لخته‌ی خون شناور در ریه در کار باشد. اگر در سینه‌تان احساس تنگی یا سنگینی می‌کنید و این نشانه بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد یا از بین رفته و دوباره برمی‌گردد، از فردی کمک بخواهید و موضوع را از سرتان باز نکنید!

نرمی یا درد در پشت پا


این می‌تواند نشانه‌ای از لخته‌ی خون در پا باشد؛ ترومبوز ورید عمقی (DVT). این عارضه پس از نشستن‌های طولانی، مثل مسافرت‌های هوایی یا استراحت‌های درازمدت رخ می‌دهد.

بیشترین درد هنگام ایستادن یا راه رفتن حس می‌شود. همچنین تورم نیز شاید مشاهده گردد. پا معمولاً قرمز و نرم می‌شود و احتمالاً اندازه‌ی آن از پای دیگر کمی بیشتر خواهد شد. احساس نرمی پا پس از ورزش کردن نرمال است اما اگر احساس گرمی می‌کنید یا محل آن سرخ و دردناک شده است، با پزشک خود تماس برقرار کنید. اگر با خم کردن انگشت پا به سمت بالا درد حاصل شد یا این اتفاق فقط در یکی از پاها افتاد باید نگران شد. بسیار مهم است که جلوی لخته‌ شدن خون را قبل از پارگی رگ و انسداد جریان خون بگیرید؛ چون این مورد به عارضه‌های جدی می‌انجامد.

خون در ادرار

چندین علت وجود دارد که می‌تواند این نشانه را به وجود بیاورد.

اگر در ادرارتان خون مشاهده کردید و دردپهلو و پشت هم داشتید، شاید سنگ کلیه داشته باشید. سنگ کلیه کریستالی کوچک از مواد معدنی و نمک‌هاست که در کلیه‌ها شکل می‌گیرد و در مجاری ادراری به حرکت در می‌آید. پزشک شاید برای تشخیص به تصاویر X-ray یا التراسوند نیاز داشته باشد. بسیاری از سنگ‌های کلیوی با ادرار دفع می‌شوند که این اتفاق می‌تواند بسیار دردناک باشد. برخی اوقات نیز نیاز است تا پزشک سنگ‌ها را خارج نماید. اگر همراه با مشاهده‌ی خون در ادرار، تکرّر و سوزش ادرار هم داشته باشید، شاید عامل عفونت شدید کلیه یا مثانه باشد. اگر به‌ویژه این مورد با تب همراه بود، در مراجعه به پزشک تردید نکنید. مشاهده‌ی خون در ادرار بدون وجود درد شاید نشانه‌ای از سرطان کلیه یا مثانه باشد؛ بنابراین با پزشک خود مشورت نمائید.


مقاله‌ی مرتبط: هماچوری (خون در ادرار) 


خس‌خس کردن


مشکلات تنفسی باید سریعاً مورد درمان قرار بگیرند. اگر سینه‌تان خس‌خس می‌کند یا صدایی مانند سوت هنگام تنفس می‌شنوید، به پزشک مراجعه کنید. بدون درمان این مورد می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

آسم، بیماری‌های ریوی، آلرژی شدید یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از علل مربوطه می‌باشند. نومونیا یا برونشیت نیز از علل دیگر می‌باشند. اگر هنگام سرفه خلط زرد یا سبز بالا می‌آورید یا تب و کوتاهی تنفس دارید می‌تواند مشکل از برونشیتی باشد که در حال تبدیل شدن به ذات‌الریه است.


مقاله‌ی مرتبط: خس‌خس سینه


افکار خودکشی


اگر ناامیدانه فکر می‌کنید که گیر افتاده‌اید، یا دلیلی برای زندگی نمی‌توانید پیدا کنید، حرف زدن با کسی که حرفه‌اش همین کار است می‌تواند جلوی بحران را بگیرد.

فکر نکنید که این مسأله چیزی شخصی است یا کسی نمی‌تواند حال شما را درک کند. مطمئن باشید که یک روانپزشک، امین شما خواهد بود و حرف زدن با او می‌تواند چیزهایی را به خاطرتان بیاورد که باید برای آن‌ها زندگی کنید! همچنین می‌توانید با شماره تلفن‌های ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۴۸۰ متعلق به بهزیستی تماس بگیرید تا به ساده‌ترین شکل از آن‌ها مشاوره بخواهید. همین چند سال گذشته ۲ هزار تن به صورت تلفنی مشکل خود را با کارشناسان مطرح کردند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید