انتشار این مقاله


داروی رایجی که سلامت زنان را کاهش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان میدهند قرص های رایج ضد بارداری سلامت زنان را کاهش میدهند. زنانی که ترکیباتی مانند اتینیل استرادیول (ethinylestradiol) و لوونورژسترل (levonorgestrel) -ترکیبات رایج- مصرف میکنند، بی حوصلگی، عدم کنترل خود و کم انرژی بودن را گزارش کردند. دکتر Niklas Zethraeus میگوید: “با وجود این واقعیت که حدود ۱۰۰ میلیون زن در دور […]

تحقیقات جدید نشان میدهند قرص های رایج ضد بارداری سلامت زنان را کاهش میدهند. زنانی که ترکیباتی مانند اتینیل استرادیول (ethinylestradiol) و لوونورژسترل (levonorgestrel) -ترکیبات رایج- مصرف میکنند، بی حوصلگی، عدم کنترل خود و کم انرژی بودن را گزارش کردند.

دکتر Niklas Zethraeus میگوید:

“با وجود این واقعیت که حدود ۱۰۰ میلیون زن در دور دنیا از قرص های ضد بارداری استفاده میکنند، امروزه ما اندکی از اثر داروهای ضد بارداری بر سلامت زنان آگاه هستیم.

پایه های علمی در ارتباط با اثر قرص های ضد بارداری بر کیفیت زندگی و استرس بسیار محدود است و به گروهی بزرگ برای مطالعات تصادفی برای مقایسه داروهای رضایت بخش نیاز داریم.”

برای این مطالعه، به ۳۴۰ زن سالم قرص ضد بارداری و یا داروی رضایت بخش داده شد. با این توجه که نه محققان و نه شرکت کنندگان نمیدانستند چه کسی کدام قرص را مصرف کرده است. این کار به کنترل انتظارات افراد -هم آزمایشگرها و هم شرکت کنندگان- کمک میکند.

بعد ۳ ماه، زنانی که قرص مصرف کرده بودند گزارش کردند که بطور کلی کیفیت زندگی شان کاهش پیدا کرده است. همچنین گفتند توانایی خودکنترلی شان کاهش یافته و بد حوصله و کم انرژی هستند. با این حال بین دو گروه تفاوتی از نظر علائم افسردگی وجود نداشت.

قرص های ضد بارداری تنها تفاوت کوچکی در کیفیت زندگی ایجاد میکنند، اما همین ممکن است برای مصرف کنندگان مهم باشد.

دکتر Zethraeus افزود:

“این ممکن است در برخی زمینه ها بر اثر انطباق کم و مصرف نامنظم قرص های ضد بارداری باشد. هنگام تجویز قرص های ضد بارداری ویا هنگامی که میخواهید از متدی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، باید احتمال کاهش کیفیت زندگی درنظر گرفته شود.”

ترکیبات اتینیل استرادیول (ethinylestradiol) و لوونورژسترل (levonorgestrel) مناسب ترین ترکیبات در سراسر جهان هستند چرا که دارای کمترین ریسک ایجاد لخته خون هستند.

این مطالعه در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید