انتشار این مقاله


آیا می‌توان مغز را درون ظرف شیشه‌ای زنده نگه داشت؟

اگر در برنامه‌های تلوزیونی مغز را درون یک ظرف شیشه‌ای ببینیم زیاد هم غیر معمول نیست! اما آیا با تکنولوژی روز می‌توان مغز را درون یک ظرف شیشه‌ای زنده نگه داشت؟ این امکان وجود دارد که مغز را جدا از بدن برای مدتی کوتاه و مقاصدی خاص زنده نگه داریم. در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی دانشمندان مغز یک […]

اگر در برنامه‌های تلوزیونی مغز را درون یک ظرف شیشه‌ای ببینیم زیاد هم غیر معمول نیست! اما آیا با تکنولوژی روز می‌توان مغز را درون یک ظرف شیشه‌ای زنده نگه داشت؟
این امکان وجود دارد که مغز را جدا از بدن برای مدتی کوتاه و مقاصدی خاص زنده نگه داریم. در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی دانشمندان مغز یک پستاندار را به مدت ۸ ساعت بیرون از بدن آن نگهداری کنند.

-virtualdr.ir brainsدانشمندان در این آزمایشات از خوکچه هندی استفاده کردند، چون آن‌ها بزرگتر از موش‌ها بوده و کارکردن با آن‌ها از موش راحت‌تر است. هدف اصلی این پژوهش بررسی جنبه‌های مختلف مغز فعالیت می‌باشد نه صرفا توانایی نگهداری  چند ساعته مغز در محیط خارج از بدن.

در سال ۲۰۱۵ دانشمندان موفق شدند تا جریان عصبی موش را به کمک ماده‌ شیمیایی فیکساتیو و جایگزینی مایع مغزی با ماده‌ای پلاستیکی حفظ کنند. ماده شیمیایی فیکساتیو موجب نگهداری مولکول‌های چربی و پروتئینی مغز می‌شود. این تکنولوژی در آینده می‌تواند موجب بهبود سیستم‌های اسکن مغزی و استفاده از آن‌ها در ربات‌ها شود.

منبع: discovermagazine

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید