انتشار این مقاله


جهان در سیطرۀ فیس‌بوک

به‌زودی، حتی شاید در کم‌تر از یک ماه آینده، شمار کاربران فیس‌بوک به بیش از ۲ میلیارد نفر خواهد رسید و این یعنی نیمی از تمام کاربران اینترنت در شبکۀ اجتماعی ۱۳سالۀ مارک زاکربرگ حضور دارند! در گزارش سه ماهۀ اول سال ۲۰۱۷، “فیس‌بوک” اعلام کرد ۱.۹۴ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. این تعداد، ۳۰۰ […]

به‌زودی، حتی شاید در کم‌تر از یک ماه آینده، شمار کاربران فیس‌بوک به بیش از ۲ میلیارد نفر خواهد رسید و این یعنی نیمی از تمام کاربران اینترنت در شبکۀ اجتماعی ۱۳سالۀ مارک زاکربرگ حضور دارند!

در گزارش سه ماهۀ اول سال ۲۰۱۷، “فیس‌بوک” اعلام کرد ۱.۹۴ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. این تعداد، ۳۰۰ میلیون بیش از همین برهۀ زمانی در سال گذشته است. با استناد به داده‌های وب‌سایت‌های وب‌مانیتورینگ نظیر Live Stats، بیش از ۳.۶ میلیارد کاربر درسراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند؛ حدود ۲۰۰ میلیون بیش از سال گذشته و فیس‌بوک به دنبال جذب آن‌هاست.

فیس‌بوک و مسیر رسیدن به ۲ میلیارد کاربر | Daniele Palumbo ©

پس از اعلام گزارش سه‌ماهۀ نخست سال، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، علی‌رغم صحبت درمورد بزرگی شرکت، از برنامه‌های خود برای حفظ این روند رو‌به‌رشد حرفی به میان نیاورد:

بر این پایه، تمرکز ما از این پس بر تشکیل یک اجتماع خواهد بود.

اقدامات زیادی برای انجام در این زمینه وجود دارد.

لفظ “اجتماع” نشان از جاه‌طلبی وی دارد. بسیاری از طرح‌های ابتکاری شبکه‌های اجتماعی که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند، در راستای طرح وی مبنی بر اتصال تمام جهان به اینترنت، و در نتیجه، به فیس‌بوک هستند.

برخی اقدامات، مانند هواپیماهای اینترنت که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و در جولای گذشته، در آریزونا مورد آزمایش واقع شدند، به موفقیت‌های نسبی دست یافتند، هرچند که راهی طولانی در پیش دارند. سایر اقدامات، نظیر برنامۀ رایگان مبانی آن، در هند شکست خورده‌اند؛ مسئولین هندی با نگرانی از پتانسی شبکه‌های اجتماعی در حفظ بی‌طرفی اینترنتی، پروژه را در فوریه‌ی گذشته متوقف کردند.

پنجشنبۀ گذشته، Technology Juggernaut از راه‌اندازی تجاری “Express Wi-Fi” خبر داد؛ طرحی که بنا به ادعا، قرار است امکان دسترسی “مقرون به صرفه” میلیون‌ها هندی به وب را قراهم کند. بر اساس این طرح، افراد برای دسترسی به اینترنت پرداخت مستقیم به ارائه‌دهندگان محلی خدمات انجام می‌دهند. این ابتکار بخشی از پروژۀ Internet.org فیس‌بوک است که در سال ۲۰۱۳ با آرزوی اتصال دو سوم “بدون دسترسی به اینترنت” کرۀ زمین راه اندازی شد.

برخی عمل‌گراها، از Internet.org از مفاهیم ضمنی آن‌چه یقیناً جاه‌طلبانه‌ترین پروژۀ زاکربرگ است، انتقاد کرده‌اند.

David Sasaki اندکی پس از انتشار جزئیات طرح Internet.org در بلاگ‌پُستی نوشت:

ما نباید از تلاش‌های فیس‌بوک برای “دسترسی همه به اینترنت” تجلیل کنیم، چراکه این، کاری نیست که آنها در پی انجام آن باشند.

وقتی زاکربرگ از دسترسی به اینترنت به‌عنوان حق انسان‌ها یاد می‌کند، منظورش دسترسی به فیس‌بوک است.

صرف نظر از موفقیت یا عدم موفقیت چنین تلاشی برای اتصال جهان، پیش‌بینی با توجه به نرخ رشد فعلی شبکه ممکن است. بنابراین، چه مدت طول خواهد کشید تا فیس بوک جهان را به تسخیر خود درآورد؟

پیش‌بینی Newsweek از رشد فیس‌بوک در آینده | Daniele Palumbo ©

با نرخ رشد فعلی فیس‌بوک، Newsweek پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران فعال فیس‌بوک تا سال ۲۰۴۸ برابر با جمعیت حال حاضر جهان خواهد شد. این پیش‌بینی تنها با استفاده از آمار و ارقام سالانه ارائه‌شده در گزارشات فیس‌بوک از سال ۲۰۰۴ محاسبه شده‌است و پیشرفت‌های احتمالی در حوزۀ فن‌آوری و یا تغییرات جمعیتی مورد حساب قرار نگرفته‌اند.

این روند ممکن است تنها اشاره‌ای کوچک به آن‌چه در آینده اتفاق خواهد افتاد باشد، اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، فیس‌بوک بر زندگی افراد بیشتری سلطه خواهد یافت.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید