انتشار این مقاله


محققان ارتباط بین عفونت‌های استرپتوکوکال و گروه خونی را کشف کردند

دکتر داولیوریا دریافت که افراد دارای گروه خونی O برای ابتلا به عفونت ناشی از M1T1 GAS مستعدتر هستند.دانشمندان بیماری‌های عفونی در موسسه تحقیقات پزشکی و سلامت ایلاوارنا (IHMRI) یافتند که افراد دارای گروه خونی معمول در برابر عفونت‌های استرپتوکوکال بیشتر مستعد هستند. محقق ارشد دکتر سندرسون اسمیت و محقق فوق دکترا دکتر دیوید داولیوریا […]

دکتر داولیوریا دریافت که افراد دارای گروه خونی O برای ابتلا به عفونت ناشی از M1T1 GAS مستعدتر هستند.دانشمندان بیماری‌های عفونی در موسسه تحقیقات پزشکی و سلامت ایلاوارنا (IHMRI) یافتند که افراد دارای گروه خونی معمول در برابر عفونت‌های استرپتوکوکال بیشتر مستعد هستند. محقق ارشد دکتر سندرسون اسمیت و محقق فوق دکترا دکتر دیوید داولیوریا از دانشگاه والوگنگ، کارشان را در نشریه درجه دار بین المللی میکروبیولوژی منتشر کردند. تعداد زیاد و متنوعی از عفونت‌های استرپتوکوکال، از یک گلو درد ملایم تا عفونت‌های کشنده خونی یا عضوی وجود دارند. عفونت‌های تکراری می‌تواند منجر به شرایط حاد مانند رماتیسم قلبی شوند.

دکتر مارتین سندرسون اسمیت می‌گوید:

بجای تمرکز روی نحوه انتشار استرپتوکوکوس همانند دیگر مطالعات، ما مسیر دیگری را در پیش گرفتیم. ما می‌دانیم که بعضی از مردم برای ابتلا به عفونت‌های استرپتوکوکال مستعدتر هستند. می‌خواهیم ببینیم آیا دلایل بیولوژیکی دیگری وجود دارند که این خطر را افزایش دهند، و متوجه بشویم که چرا بعضی مردم از عفونت‌های پی در پی رنج می‌برند.

برای این پابان نامه دکتری، دکتر داولیویرا، استرپتوکوکوس پیوژنز (گروه A یا GAS) را که سالانه دلیل مرگ بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر است را مطالعه کرد. او یک کلون بدخیم از GAS M1T1 GAS را که در بسیاری از موارد التهاب گلو و عفونت‌های تهاجمی حضور دارد، بررسی کرد.دکتر داولیوریا دریافت که افراد دارای گروه خونی O برای ابتلا به عفونت ناشی از M1T1 GAS مستعدتر هستند. گروه خونی O معمول‌ترین گروه بین جمعیت‌های شهری در کشور‌های غربی شامل استرالیا هستند.

دکتر دیوید داولیوریا می‌گوید:

 این استرپتوکوکوس‌ها با چسبیدن به توده‌های کثیری از مولکول‌های شکر که روی سلول‌های خونی قرار دارند، فعل و انفعالاتی انجام می‌دهند. این مولکول‌های شکر که به گلیکان‌ها معروف اند در گروه خونی O رایج اند. داده‌های ما می‌گویند که این گلیکان‌ها مانند پلی برای M1T1 GAS هستند برای کلون کردن انسان‌ها، و به آن‌ها اجازه رشد و پیشرفت در بدن را می‌دهند.

تا کنون کار آن‌ها توجه دنیای تحقیق پزشکی را به خود جلب کرده است. محققان یافته‌های خود را در کنفرانس‌های بین المللی شامل نشست بین المللی لنسفیلد روی استرپتوکوکوس و بیماری‌های ناشی از استرپتوکوکوس، سال آینده ارائه خواهند داد. برای دانستن بیشتر درباره ارتباط بین استرپتوکوکس و گروه خونی، آن‌ها پروژه جدیدی_ مطالعه نمونه‌های بزاق گرفته شده از افراد کلون شده توسط GAS_ را با همکاری محققان موسسه تحقیقات کودکان مرداک، شروع خواهند کرد.

محققان همچنین امید دارند که روزی یافته‌های خود را به بیرون از آزمایشگاه  ببرند و برای درمان افراد مبتلا به عفونت‌های استرپتوکوکوس بکار ببرند.

دکتر مارتینا سندرسون اسمیت می‌گوید: یکی از نتایجی که برای آن تلاش می‌کنیم، درمان بدون آنتی بیوتیک برای کودکان دارای گلو درد است. گلو درد یکی از معمول‌ترین دلایل تجویز آنتی بیوتیک به کودکان است ولی داریم آگاه می‌شویم که مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک یک مشکل است، پس توسعه درمان‌های بدون آنتی بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی مهم و حیاتی است.

دکتر سندرسون امسیت و دکتر اولیویرا با محققان دیگر از بخش شیمی و بیومولکولار دانشگاه مکویری، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی استرالیایی دانشگاه کویینزلند، مرکز ایمنی، عفونت و التهاب دانشگاه کالیفرنیا، و موسسه گلیکامز دانشگاه گریفیس، کار کردند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید