انتشار این مقاله


زمانی که لباس‌ها، خلق‌وخوی افراد را نشان می‌دهند!

زمانی ک افراد افسرده‌اند چه می‌پوشند؟یا زمانی که خوشحال هستند؟

زمانی ک افراد افسرده‌اند چه می‌پوشند؟ یا زمانی که خوشحال هستند؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهند زمانی که خانم‌ها افسرده هستند، با احتمال فراوانی یک شلوار جین ساده می‌پوشند که با احتمال فراوانی با یک تی‌شرت ساده و یک سوئیشرت همراه هستند. برعکس، زمانی که خوشحال هستند، از لباس‌های شادتر و زیباتری که از جنس‌های سبک ساخته‌شده‌اند استفاده می‌کنند. تنها یک‌سوم زنان زمانی که خوشحال هستند از شلوارهای جین استفاده می‌کنند. واضح است که زمانی که خوشحال هستیم، از کفش‌ها، زیوآلات یا کلاه‌های مختلف استفاده کنیم.

پروفسور کارِن پاین ۱، دستیار نویسنده، می‌گوید:

این نتایج نشان می‌دهند نحوه‌ی لباس پوشیدن شما تنها حالت روحی سایرین را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، بلکه نشان‌دهنده‌ی حالت روحی شما در آن لحظه نیز می‌باشند. بسیاری از خانم‌هایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، احساس می‌کردند می‌توانند با تغییر لباس‌های خود، می‌توانند حالت روحی و خلق خود را تغییر دهند. این امر، قدرت روانی نحوه‌ی لباس پوشیدن و چگونگی تأثیر آن بر خوشحالی و افسردگی یک فرد را نشان می‌دهد.

برای این پژوهش، از ۱۰۰ نفر از زنان درباره‌ی این‌که چگونه خلق‌خوی آنان از لباس‌هایشان تأثیر می‌پذیرد، پرسش شد. نتایج نشان می‌داد که لباس‌هایی که در هنگام خوشحالی افراد پوشیده می‌شوند، شکل بدن را بهتر نشان داده و معمولا رنگ‌های شاد و روشن‌تری  دارند.

نتایج زیر نیز حاصل شده‌اند:

  • کفش‌های مورد علاقه، ۵ برابر زمان‌های دیگر، درهنگام خوشحالی پوشیده می‌شوند. (۳۱% در مقابل ۶%)
  • احتمال پوشیدن کلاه زمانی که خانم‌ها خوشحالند، دو برابر است.

پروفسور پاین در ادامه، اضافه می‌کنند که شلوارهای جین به همه‌ی افراد نمی‌آیند، اغلب برش بدی دارند و فیت بدن نمی‌باشند. این شلوارها می‌توانند نشان دهند که فردی که آن‌ها را پوشیده است، زحمت زیادی برای انتخاب لباس‌هایش نکشیده است. زمانی که افراد احساس افسردگی می‌کنند با احتمال پایین‌تری به آن‌چه که می‌پوشند، دقت می‌کنند. در آخر نیز توصیه می‌کنند در صورتی که تمایل دارید شادتر به نظر بیایید، تلاش بیشتری برای انتاخب لباس‌هایتان استفاده کنید و شلوارهای جین‌را رها کنید!


مقاله‌ی مرتبط: ۲۰ راز که افراد شاد هرگز به شما نمی‌گویند


نتایح این پژوهش، در کتابی توسط دانشگاه هرتفوردشایر پرس، در سال ۲۰۱۲ منتشر شده‌است.


پی‌نوشت

۱ Karen Pine 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید