انتشار این مقاله


واکنش مناسب در برابر انتقادهای مخرب

اگر کسی هستید که با منتقد درونیتان دست و پنجه نرم می کنید، حتما می دانید که این نیرو چه قدر می تواند قدرتمند باشد. خبر خوب این است که با کمی درون نگری و سخت کوشی، ممکن است بتوانید آن صدای درونی را تغییر دهید و یا همراه با آن زندگی مسالمت آمیزی داشته باشید. […]

اگر کسی هستید که با منتقد درونیتان دست و پنجه نرم می کنید، حتما می دانید که این نیرو چه قدر می تواند قدرتمند باشد. خبر خوب این است که با کمی درون نگری و سخت کوشی، ممکن است بتوانید آن صدای درونی را تغییر دهید و یا همراه با آن زندگی مسالمت آمیزی داشته باشید.

اما همانطور که رام کردن منتقد درونیتان مهم است، حفاظت از خود در برابر آسیب های بالقوه از منتقدان بیرونی نیز اهمیت دارد. محاصره شدن توسط کسانی که حمایتتان نمی کنند و یا اغلب می خواهند شما را پایین بکشند، می تواند صدای سرزنش گر درونیتان را تشدید کند. از آنجا که مخالفان و افترا زنان همیشه وجود دارند، بهترین راه این است که یاد بگیریم چگونه با آنان زندگی کنیم.

برخی از راه های زیر به شما یاد می دهند چگونه در برابر نیرو های بیرونی که صدای درونیتان را شدید تر می کند و حس ارزش نسبت به خودتان را تضعیف می کند، مقابله کنید.

۱. سازنده است یا مخرب؟ 

منتقدان در شکل های مختلفی پدیدار می شوند. فهمیدن برخی از آن ها آسان است ولی نه همه آن ها. انتقاد های سازنده، سالم و به نوعی ضروری هستند. اگر نقطه ضعف خود را ندانیم، چگونه می توانیم رشد و تغییر کنیم؟ بین انتقاد سازنده که منجر به کمک (برای مثال محافظت از عزیزانمان) می شود و انتقاد مخرب و منفی که باعث صدمه می شود، تفاوت وجود دارد. کلید موفقیت، تمییز این دو از هم است.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۲ کاری که افراد با اعتماد به نفس حقیقی متفاوت انجام می‌دهند


متاسفانه چشم انداز های دیجیتال امروزه، محل مناسبی برای گروهی از منتقدان شده است. این گروه که به عنوانی خاری برای بشریت هستند، مایل نیستند تا نامشان فاش شود چراکه به احتمال زیاد از اظهارات مضرر خود شرم دارند و می دانند که این اظهارات بازتابی از عدم رضایت از خود هستند. پس در نظر گرفتن انتقاد این افراد مهم است.

از سوی دیگر منتقدان کمتر ناشناس نیز وجود دارند که مانند کسانی هستند که از روبرو به شما لبخند ولی از پشت خنجر می زنند. یا کسانی که تحت نام انتقاد سازنده و یا به عنوان کمک ، شما را تضعیف می کنند.

۲. از دست رسانه های اجتماعی کمی استراحت کنید!

هیچ تفاوتی بین تلاش یک دوست عادل و یک رسانه برای متقاعد کردن شما برای اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، وجود ندارد. منتقدان هیچ وقت در به چالش کشیدن حس ارزش به خود شما، کوتاهی نمی کنند.

یافتن مثال هایی در این باره سخت نیست. از تبلیغات تلوزیونی گرفته که مدام در حد مطلوب نبودن را به ما القا می کنند تا استاندارد های زیبایی اروپا که در تمام اشکال رسانه ها ظاهر شده اند.

۳. متفکر باشید و حواستان باشد چه زمانی توهین می شود!

زمانی که کسی توهینی می کند، شاید در ابتدا متوجه نشویم چه خبر است تا زمان واکنش دادن گذشته باشد و یا دوستمان به آن اشاره کند. دفعه بعد، در این مواقع یک نفس عمیق بکشید تا فاصله ای بین حقیقت و واکنش خودکار شما به وجود بیاید.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه باهوش‌تر باشیم؟


۴. منبع را در نظر بگیرید!

دفعه بعد که سخن نیشدار و منفی شنیدید، به خودتان یادآوری کنید که منبع این حرف را در نظر بگیرید.

به عبارت دیگر این را در نظر بگیرید که آیا منتقدتان به درستی شما را نقد کرده است؟  آیا او را تحسین می کنید و یا حتی به او احترام می گذارید؟

۵. از آن ها تشکر کنید!

شاید این کار کمک کند که منتقدان خود را به چشم معلم بپذیرید. دفعه بعد که به یکی از آنان برخورد کردید،بگویید:

صحبت های شما را شنیدم اما من خوب هستم! از نگرانیتان متشکرم!

عبارت دیگر، کسانی که به نظر می‌رسد می‌خواهند ما را به سمت بزرگترین چالش‌ها پرتاب کنند، در واقع بزرگترین معلمان ما هستند.


مقاله‌ی مرتبط: علل عدم جذابیت که از آن‌ها آگاهی ندارید!


۶. آن را بپذیرید!

وجود مخالفان در زندگیتان همانند مرگ و مالیات همیشگی است و هیچ وقت از شما جدا نمی شود. بهترین و امن ترین راه، قبول آن به عنوان بخشی از زندگیتان است.  تلاش برای راضی نگه داشتن همه مردم در همه زمان، ایجاد کردن یک یقین برای ناامیدی است.

همه ما در سفر های جداگانه ای هستیم. ما فقط نیاز داریم تا در خطوط خود باقی بمانیم. به خودتان اعتماد کنید. به اینکه بهترین کاری را که می توانید انجام دهید، اعتماد کنید و هیچکس به کسی اجازه ندهید تا امنیتتان را بدزد.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید