انتشار این مقاله


درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در کودکان و بزرگسالان چیست

درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک وابسته به شدت علائم می‌تواند متفاوت باشد اما حفظ مایعات بدن اولویت اساسی است.

درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در کودکان و همچنین بزرگسالان پس از آن شروع می‌شود که بیرون روی شل و آبکی ۳ بار یا بیشتر در روز پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیکی تشخیص داده شود.

در اکثر موارد، اسهال ناشی از آنتی بیوتیک خفیف است و نیازی به درمان ندارد. اسهال چند روز پس از قطع مصرف داروها برطرف می‌شود. در موارد شدید ممکن است نیاز به تغییر آنتی بیوتیک باشد.


حتماً بخوانید:


علائم اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک

در بیشتر افراد، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک علائم و نشانه های خفیفی دارد، مانند:

  • شلی قوام مدفوع
  • اجابت مزاج مکرر

اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک به احتمال زیاد یک هفته پس از شروع مصرف یک آنتی بیوتیک آغاز می‌شود. بعضی اوقات اسهال و دیگر علائم حتی چندین هفته پس از قطع مصرف آنتی بیوتیک نیز ظاهر نمی‌شوند.

عفونت باکتری کلستریدیوم دیفیسل

باکتری کلستریدیوم دیفیسل یک باکتری تولید کننده‌ی سم است که سبب کولیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می‌شود. کولیت ناشی از عفونت کلستریدیوم دیفیسیل پس از این که آنتی بیوتیک درمانی، تناسب باکتری های مفید و مضر مجرای گوارشی را تغییر داد، ایجاد شود.

علاوه بر شلی مدفوع، عفونت باکتری کلستریدیوم دیفیسل می‌تواند سبب بروز موارد زیر گردد:

  • درد ناحیه تحتانی شکم
  • تب با درجه پایین
  • حالت تهوع
  • کم شدن اشتها

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم و نشانه های اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک شما جدی باشند فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم میان تعدادی از بیماری ها مشترک است، پس پزشک ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص علت تجویز کند.

اگر اسهال آنقدر شدید شد که شما را از انجام کارهای روزانه‌تان باز داشت، یا کودکتان را بی‌حال، دچار کمبود آب، افت فشار خون و غیره کرد، پیش پزشک بروید.

علت اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک چیست

این که چرا اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک اتفاق می‌افتد و رابطه آنتی بیوتیک و اسهال دقیقاً چیست مشخص نمی‌باشد. باور پزشکان این است که پس از این که آنتی بیوتیک درمانی، تناسب باکتری های مفید و مضر مجرای گوارشی را تغییر داد، این بیماری ایجاد می‌شود.

در جواب این که آیا آزیترومایسین باعث اسهال میشود یا خیر، باید گفت که تقریباً همه‌ی داروها به جز چند دسته داروی معدود (داروهای حاوی Al، کلسیم بلوکرهایی مثل نیفیدیپین، ضد افسردگی‌های سه‌حلقه‌ای و سیتالوپرام) توانایی ایجاد اسهال را دارند.

آنتی بیوتیک هایی که احتمال ایجاد اسهال ناشی از آن‌ها بیشتر است شامل موارد زیر می‌باشد:

  • داروهای سفالوسپورین مانند سفکسیم و سفپودوکسیم
  • پنی سیلین ها مانند آموکسی سیلین و آمپی سیلین

عوامل خطر

اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند در هر فردی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کند، ایجاد شود. اما افرادی که شرایط زیر را دارند در خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارند:

  • قبلاً به اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک مبتلا شده باشند
  • مصرف آنتی بیوتیک ها برای مدت طولانی صورت گرفته باشد
  • مصرف بیش از یک نوع آنتی بیوتیک داشته باشند

اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک چه عوارضی دارد

یکی از شایع ترین عوارض هر نوع اسهال از دست دادن آب و الکترولیت ها (دهیدراتاسیون) می‌باشد. دهیدراسیون شدید می‌تواند مرگبار گردد. علائم دهیدراسیون شامل خشکی دهان، تشنگی شدید، ادرار اندک و ضعف و بیحالی است. در این حالت مایعات بدن دفع شده، فشار خون می‌افتد و ضربان قلب بالا می‌رود. مراجعه به پزشک پیش از وقوع این علائم کار عاقلانه‌ای است.

تشخیص

برای تشخیص اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، پزشک به احتمال زیاد از سابقه‌ی پزشکی فرد خواهد پرسید، که شامل مصرف اخیر آنتی بیوتیک هم می‌شود.

درمان اسهال ناشی از آنتی بیوتیک

درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در کودکان و همچنین بزرگسالان وابسته به شدت علائم می‌تواند متفاوت باشد.

درمان های مقابله با اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک خفیف

اگر بیماری فرد خفیف باشد، به احتمال زیاد علائم وی طی چند روز پس از پایان آنتی بیوتیک درمانی پایان می‌یابد. در برخی موارد ممکن است پزشک توصیه کند آنتی بیوتیک درمانی را تا زمانی که اسهال وی فروکش کند، متوقف سازند. در این حالت شاید تنها درمان دریافت سرم باشد یا حتی آن هم مورد نیاز واقع نگردد.

درمان های ضد باکتریایی در عفونت کلستریدیوم دیفیسل

اگر فرد دچار عفونت کلستریدیوم دیفیسل باشد، پزشک آنتی بیوتیک هایی را برای مقابله با باکتری های ایجاد کننده‌ی اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. برای افرادی با این نوع عفونت، علائم اسهال ممکن است عود کنند و نیاز به تکرار درمان داشته باشند.

پیشگیری از اسهال ناشی از آنتی بیوتیک

برای کمک به پیشگیری از اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، سعی کنید:

  • آنتی بیوتیک ها را تنها در موارد ضروری مصرف کنید
  • اگر سابقاً دچار اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک بوده‌اید پزشک خود را مطلع سازید
سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *