انتشار این مقاله


کشف راه‌حل احیا ماهیچه

محققین دانشگاه سن لوییس یافته های جدیدی را در  Molecular Metabolism  گزارش کردند. به نظر می‌رسد گیرنده هسته‌ای REV-ERB نقش کلیدی در احیا ماهیچه دارد. محققین معتقدند این گیرنده می‌تواند هدف خوبی برای داروهای جدید به منظور درمان اختلالات و آسیب‌های ماهیچه‌ای باشد. کولین فلاونی و توماس بوریس، استادان فیزیولوژی و دارو‌شناسی دانشگاه سن لوییس، […]

محققین دانشگاه سن لوییس یافته های جدیدی را در  Molecular Metabolism  گزارش کردند. به نظر می‌رسد گیرنده هسته‌ای REV-ERB نقش کلیدی در احیا ماهیچه دارد. محققین معتقدند این گیرنده می‌تواند هدف خوبی برای داروهای جدید به منظور درمان اختلالات و آسیب‌های ماهیچه‌ای باشد.

کولین فلاونی و توماس بوریس، استادان فیزیولوژی و دارو‌شناسی دانشگاه سن لوییس، تمرکز کارشان بر روی هورمون‌های طبیعی که گیرنده‌های هسته‌ای را تنظیم می‌کنند و سپس ساختن ترکیبات مصنوعی که این گیرنده‌ها را هدف گیری می‌نمایند، می‎‌باشد تا داروهایی برای درمان بیماری‌ها بسازند.

اوایل سال جاری بوریس یافته‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد گیرنده هسته‌ای به نام REV-ERB در کاهش کلسترول LDL نقش دارد. او پیش از این نقش  REV-ERB را در تنظیم ساعت زیستی پستانداران مورد مطالعه قرار داده ‌بود. اکنون فلاونی و بوریس در یک کار گروهی نقش REV-ERB را در احیا ماهیچه آشکار کرده‌اند.

فلاونی:

REV-ERB، یک گیرنده هسته‌ای جالب است که کمک می‌کند متابولیسم ما با کارهای روزانه‌مان هماهنگ شود. ما در حال بررسی هستیم تا بفهمیم افزایش یا کاهش فعالیت این پروتئین می‌تواند تاثیری در احیا ماهیچه، پس از بیماری یا آسیب، داشته باشد یا نه.

ماهیچه‌های اسکلتی شامل ۵۰ تا ۴۰ درصد جرم کل بدن ما بوده و برای تحرک، تنفس و به عنوان تکیه‌گاه وضعی ضروری هستند. ماهیچه‌های اسکلتی با ظرفیت بالای احیایی، به طور معمول جرم ثابتی داشته و در پاسخ به آسیب‌های کوچک و ساییدگی و پارگی‌های نرمال بدون هیچ مشکلی عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

اما در برابر آسیب‌ها و بیماری‌هایی مانند نارسایی احتقانی قلبی، انسداد مزمن ریه، سوختگی های شدید، سرطان و آلودگی با HIV،  احیای طبیعی ماهیچه‌های بدن کارساز نخواهد بود و در این شرایط از دست دادن جرم ماهیچه اسکلتی و قدرت بدنی متداول است.

زمانیکه آسیب‌ها شدید هستند (از دست دادن بیش از ۲۰ درصد توده‌ی عضلانی)، احیای معمول ماهیچه‌ای اغلب نمی‌تواند  نیاز‌های احیایی را برآورده کند. در این شرایط از دست دادن توده‌ی عضلانی اسکلتی می‌تواند شروعی برای فیبروز گسترده بافت‌ها و از دست دادن عملکرد ماهیچه باشد.

نهایتا حتی با کمک رژیم غذایی، استروئیدهای آنابولیک و ضدالتهاب های غیراستروئیدی (NSAIDs) احیا ماهیچه قادر به ادامه نخواهد بود. استفاده از استروئیدهای آنابولیک و NSAIDها همراه با عوارض شدیدی است که می‌تواند کیفیت زندگی را بیشتر کاهش دهد. اغلب، مداخله‌های دارویی در جلوگیری از کاهش کیفیت زندگی یا افزایش بقای کسانی که دچار بیماری دژنراتیو بافت ماهیچه‌ای هستند، ناموفق می‌باشد.

بوریس معتقد است شناسایی روش‌های جدید سرعت بخشیدن احیا ماهیچه، چالش دلهره‌آوری را ایجاد کرده است. بنابرین درک مکانیسم تنظیمی احیا سلول‌های ماهیچه‌ای و ترمیم احیایی هماهنگ‌شده می‌تواند گزینه درمانی آینده برای جلوگیری از از دست دادن عملکرد ماهیچه در آسیب‌های شدید را میسر کند.

مدل ساده شده‌ای از چرخه سلولی سلول‌های ماهیچه ای اینچنین است: سلول های بنیادی ماهیچه میوبلاست‌هایی را تولید می‌کنند که می‌توانند دوباره تقسیم شوند (تکثیر) یا بافت ماهیچه‌ای را تشکیل دهند (تمایز). احیا موفق ماهیچه‌های اسکلتی پس از آسیب‌های شدید وابسته به بازسازی فیبرهای ماهیچه‌ای از طریق تکثیر و تمایز مناسب میوبلاست هاست.

دانشمندان از مشاهده نقش متفاوت  REV-ERB در مراحل مختلف رشد بافت ماهیچه‌ای شگفت‌زده بودند. کاهشی در بیان  REV-ERB قبل از تمایز میوبلاست‌ها رخ می‌دهد. برعکس، افزایش در بیان REV-ERB در تنظیم عملکرد متابولیکی و میتوکندریایی در تمایز کامل ماهیچه اسکلتی دخیل است.

تیم محققین مکانیسمی را شناسایی کردند که در آن REV-ERB بیان ژن، قبل و بعد تمایز را تنظیم می‌کند. آن ها نشان دادند که REV-ERB یک عامل تنظیمی تمایز ماهیچه است که می‌تواند مورد هدف قرار گیرد تا احیا ماهیچه‌ای را تحریک کند و می‌تواند علاوه بر آسیب حاد ماهیچه در درمان بیماری‌های ماهیچه‌ای متعددی از جمله دیستروفی، سارکوپنیا (کم‌ماهیچگی) و سوءهاضمه مفید باشد.

بوریس گفت:

ما درمدل های حیوانی ثابت کردیم که REV-ERB می‌تواند به محض آسیب حاد ماهیچه، احیا ماهیچه را تحریک کند. یافته های ما نشان داد که REV-ERB می‌تواند هدف درمانی مؤثری برای اختلالات ماهیچه ای بیشماری باشد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید