انتشار این مقاله


نحوه‌ی مقابله با استرس بعد از امتحان

برای کاهش استرس بعد از آزمون موارد زیر را رعایت کنید. ۱.درباره‌ی امتحان فکر نکنید سعی کنید بخاطر داشته باشید که امتحان یکبار است و شما نمی‌توانید به عقب برگردید و چیزی را درباره‌ی آن تغییر دهید، پس از دوستانتان نپرسید به سوال‌ها چه جوابی داده‌اند. برای جلوگیری از گیر افتادن در “حلقه شکسته رکود” […]

برای کاهش استرس بعد از آزمون موارد زیر را رعایت کنید.

۱.درباره‌ی امتحان فکر نکنید

سعی کنید بخاطر داشته باشید که امتحان یکبار است و شما نمی‌توانید به عقب برگردید و چیزی را درباره‌ی آن تغییر دهید، پس از دوستانتان نپرسید به سوال‌ها چه جوابی داده‌اند. برای جلوگیری از گیر افتادن در “حلقه شکسته رکود” نکات زیر را بخاطر داشته‌باشید:

  • چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید را از خود دور کنید، از خودتان بپرسید چه چیزی را در مورد امتحانتان می‌توانید تغییر دهید؟ اگر نمی‌توانید هیچ کاری انجام دهید، پس دیگر به این موضوع فکر نکنید.
  • به اشتباهاتتان به عنوان موقعیت یادگیری نگاه کنید، با این طرز فکر پاسخ غلط به یک سوال چیزی نیست که شما نگرانش باشید.
  • برنامه ریزی کنید و ۳۰ دقیقه برای نگرانی‌هایتان وقت بگذارید و به تمام افکار نگران کننده‌تان را در این زمان جمع کنید.
  • در این موقعیت ورزش نیز می‌تواند به شما کمک کند تا ذهنتان را پس از امتحان بازیابی کنید.

۲. وقت بگذرانید

با انجام کاری که دوست دارید، ذهنتان را از افکاری که در مورد امتحان هستند پاک کنید. برای مثال اگر با نگاه کردن فیلم یا خواندن یک کتاب، جذب آن می‌شوید و یا زمان ورزش کردن به چیز دیگری فکر نمی‌کنید، این کار ها را انجام دهید.

۳. آن را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید


شما می‌توانید از اشتباهاتتان یاد بگیرید، به یاد داشته باشید که امتحان در نهایت ارزیابی سطح دانش شما درباره‌ی یک موضوع است و می‌تواند به شما برای شناسایی نقاط قوت و ضعفتان کمک کند.

  • سعی کنید به امتحان به عنوان یک فرصت برای سنجش و بهبود دانش خود نگاه کنید.
  • به یاد داشته باشید عملکرد شما در یک امتحان نشان‌دهنده‌ی ارزش شما نیست و شما حتی بعد از نتیجه‌ی بد امتحان می‌توانید دانش‌آموز خوبی باشید.

۴. از خودتان پذیرایی کنید

پیتزا، سوپ یا آبنبات بخورید یا برای خودتان یک پیراهن بخرید یا هر چیزی که وضعیت شما را بهبود می‌بخشد تا برای چند لحظه شاد باشید. امتحانات بسیار استرس‌زا هستند، پس کمی استراحت کند و خود را برای امتحان بعدی آماده کنید.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید