انتشار این مقاله


عادات آسیب‌رسان به مغز

برخی از چیزهایی که به نظر بی ضرر می‌آیند ممکن است برای مغز شما مضر باشند. این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید آیا این کارها را انجام می‌دهید یا نه.

برخی از چیزهایی که به نظر بی‌ضرر می‌آیند ممکن است برای مغز شما مضر باشند. این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید آیا این کارها را انجام می‌دهید یا نه.

کمبود خواب دارید

شما ممکن است چند چیز را انجام ‌دهید که می‌دانید که نباید انجام دهید (همه‌ی ما این کار را انجام می‌دهیم). اما برخی از این عادت‌های بد می‌توانند به مغز شما آسیب برسانند. به عنوان مثال، کمبود خواب ممکن است سبب زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر شود. بهتر است که  زمان عادی برای خوابیدن را داشته باشید. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، از الکل، کافئین و وسایل الکترونیکی اجتناب کنید و تشریفات یک خواب آرام‌بخش را آغاز کنید.

زمان زیادی را تنها می‌گذرانید

آفرینش انسان‌ها براساس برقراری ارتباط اجتماعی است. این فقط در مورد این که چند دوست در فیس بوک دارید نیست، چیزی که مهم است یک حس واقعی ارتباط است. افرادی که این ارتباط واقعی را حتی فقط با یک دوست نزدیک دارند شادتر و فعال‌تر هستند و همچنین کمتر از زوال مغز و آلزایمر رنج می‌برند. اگر احساس تنهایی می‌کنید، با دوستان خود تماس بگیرید یا چیز جدیدی را شروع کنید مثل رقص سالسا، تنیس، ورق‌بازی  که شامل افراد دیگر هم می‌شوند.

بیش از حد تنقلات می‌خورید

قسمت‌هایی از مغز که با یادگیری، حافظه و سلامت روان مرتبط هستند در افرادی که مقدار زیادی همبرگر، سیب زمینی سرخ شده، چیپس سیب زمینی و نوشیدنی غیر الکلی در رژیم خود دارند، کوچک‌تر هستند. از سوی دیگر، توت‌ها، غلات کامل، آجیل و سبزیجات برگ سبز عملکرد مغز را حفظ می‌کنند. بنابراین دفعه بعد که هوس یک بسته چیپس کردید، به جای آن، یک مشت آجیل بردارید.

صدای هدفون خود را بسیار بالا می‌برید

با گوشی‌های هدفن در آخرین میزان صدا، می توانید به مدت ۳۰ دقیقه به شنوایی خود به صورت دائمی آسیب برسانید. اما فقط گوش شما نیست که آسیب می‌بیند؛ از دست دادن شنوایی در افراد مسن با مشکلات مغزی، مانند آلزایمر و از دست دادن بافت مغزی مرتبط است. این امر ممکن است به این دلیل باشد که مغز شما باید به سختی کار کند تا بفهمید که چه چیزی در اطراف شما گفته می‌شود پس نمی‌تواند آنچه را که شنیده‌اید در حافظه ذخیره کند. پس صدای هدفون خود را کم کنید؛ نباید بیشتر از ۶۰٪ از حداکثر میزان صدای دستگاه باشد. و سعی کنید بیش از چند ساعت در یک بار گوش نکنید.

به اندازه کافی تحرک ندارید

هرچه بیشتر بدون ورزش منظم ادامه بدهید، بیشتر احتمال دارد دچار زوال عقل شوید. همچنین بیشتر احتمال دارد دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا داشته باشید که همگی ممکن است با آلزایمر مرتبط باشند. مجبور نیستید شروع به ماراتون دویدن بکنید بلکه نیم ساعت در باغ و یا راه رفتن سریع در اطراف محله مفید خواهد بود. مهم این است که حداقل ۳ روز در هفته این کار را انجام دهید.

هنوز هم سیگار می‌کشید

سیگار کشیدن می‌تواند مغز شما را کوچک‌ کند که  این چیز خوبی نیست و باعث می شود که حافظه شما بدتر شود و احتمال ابتلا به زوال عقل، از جمله آلزایمر را افزایش دهد. همچنین باعث بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و فشار خون می‌شود.

بیش از حد می‌خورید

اگر بیش از حد غذا بخورید، حتی غذای مناسب، مغز شما ممکن است قادر به ایجاد شبکه قوی ارتباطات نباشد تا به شما کمک کند فکر کنید و به خاطر بسپارید. اگر به مدت طولانی بیش از حد غذا بخورید ممکن است به طور خطرناکی اضافه وزن داشته باشید که می تواند باعث بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا شود که همه مرتبط با مشکلات مغزی و آلزایمر هستند.

بیش از حد در تاریکی می‌ایستید

اگر نور طبیعی کافی دریافت نکنید، ممکن است افسرده شوید و افسردگی می‌تواند مغز شما را کند بکند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نور خورشید باعث می‌شود که مغز شما به خوبی کار کند.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید