انتشار این مقاله


هد زدن با توپ فوتبال به مغز زنان بیشتر از مردان صدمه می زند!

تکنیکی که به هد زدن موسوم است، به ماده سفید مغز آسیب می‌زند و این آسیب در زنان بیشتر از مردان است.

اینکه مکرر سر خود را در مسیر یک جسم سریع پرتاب شونده قرار دهید، مسلما ایده خوبی نیست؛ ولی این در مورد فوتبالیست‌ها صدق نمی‌کند! آن‌ها ممکن است در طول تنها یک تمرین یا مسابقه، بارها پیشانیشان را در مسیر توپ قرار دهند. این تکنیک به هد زدن موسوم است و به مغز آسیب می‌رساند.

هد زدن به توپ فوتبال به ماده سفید مغز آسیب می‌زند و این آسیب در زنان بیشتر از مردان است. مطالعات نشان می‌دهد که در شرایط هد زدن‌های یکسان، مغز زنان تغییرات بیشتری کرده و حجم بیشتری از آن آسیب می‌بیند.


مقاله مرتبط: مغز فوتبالیست‌ها پس از یک فصل تغییر می‌کند!


هد زدن عموما به عنوان ضربه‌ای که آسیب و علائم بالینی ایجاد نمی‌کند، تلقی می شود. با این وجود هنوز هم شاهد آسیب‌های ناشی از آن هستیم. اما مردم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که هد زدن بی‌خطر نیست و تجمع آسیب‌های کوچک ناشی از هر بار انجام آن، در طول زمان می‌تواند به آسیب‌های درازمدت در مغز منجر شود.

ماده سفید مغز از رشته‌ها و انشعابات طویلی تشکیل شده است که اطلاعات را بین بخش های مختلف مغز جابه‌جا می‌کنند. در ضربه مغزی ناشی از هد زدن، مسیرهای ماده سفید مغز کشیده و پاره می شوند. مطالعات جدید نشان می‌دهند که هد زدن‌های متعدد حتی اگر باعث ضربه مغزی نشوند، باز هم به ماده سفید مغز آسیب می زنند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، تغییرات قابل مشاهده ماده سفید در فوتبالیست هایی که بیش از ۱۰۰۰ بار در سال هد می زدند، ایجاد می‌شود.

تفاوت در آسیب های ناشی از هد زدن در زنان و مردان

Todd Rubin، از پژوهشگران Albert Einstein College of Medicine واقع در نیویورک، سال گذشته به بررسی تفاوت‌های این تغییرات در مردان و زنان پرداخت. وی ۴۹ فوتبالیست مرد و ۴۹ فوتبالیست زن آماتور را با همدیگر مقایسه کرد و آنان را از لحاظ سن و تعداد هد زدن‌هایی که در سال گذشته داشتند با یکدیگر تطبیق داد.

شواهد روزافزونی نشان می‌دهند که زنان در مقایسه با مردان آسیب بیشتری می بینند: زنان بیشتر دچار ضربه مغزی می شوند، علائم بیشتری از آسیب را نشان می دهند و این علائم در آن‌ها به مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. همچنین افزایش آسیب‌ها در طول زمان بر اثر ضربه‌های کوچک، ممکن است زنان را بیشتر از مردان در معرض خطر ضربه مغزی قرار دهد.

دو نظریه اصلی در رابطه با تاثیر جنسیت بر ضربه مغزی وجود دارد:

  1. وجود تفاوت در استحکام ساختار گردن و توده بدن، باعث می شود که مقادیر یکسان ضربه بر زنان تاثیر بیشتری بگذارد.
  2. ممکن است عوامل هورمونی و ژنتیکی در این مورد دخیل باشند.

مطالعه Rubin دلیل این تفاوت ها را به طور دقیق مشخص نکرد. اما امید آن می‌رود که تحقیقات آینده بر روی موش‌ها بتواند بعضی از مکانیسم‌های دخیل در تفاوت آسیب ماده سفید در زنان و مردان را مشخص کند.

 

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید