انتشار این مقاله


تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی با لیزرهای دستی

یک تیم از محققان اروپایی نمونه ای از یک دستگاه پرتو چند لایه پرتابی را طراحی کرده است که می تواند نشانه های حیاتی قلب شما را بخواند.

یک تیم از محققان اروپایی نمونه‌ای از یک دستگاه پرتو چند لایه پرتابی را طراحی کرده است که می تواند نشانه های حیاتی قلب شما را بخواند. درست مانند یک بارکد خوان سوپر مارکت که می تواند هزینه اقلام را چک کند، این دستگاه به پزشکان عمومی این اجازه را می دهد تا حتی بیماران پریکلینیکال را در شروع زود هنگام یک بیماری تشخیص دهند.

دستگاه لیزری که می تواند نشانه های حیاتی قلبتان را بخواند.

بیماریهای قلبی عروقی میتوانند با استفاده از تعدادی از ابزارهای پزشکی از جمله بیومارکرهای قلبی، کاتتریزاسیون قلبی، اشعه ایکس قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام، مانیتور هاتلر و MRI قلبی شناسایی شوند. با این حال به دلیل پیچیدگی و گران بودن این دستگاه ها، پیش بینی های معمول در بیماری های قلبی عروقی در جمعیت های بزرگ غیرممکن است. اسکنر تشخیصی جدید می تواند علائم حیاتی قلبتان را با کلیک یک دکمه، بخواند.

با استفاده از یک روش اندازه گیری به نام ارتعاش سنجی داپلر لیزر یا laser Doppler vibrometry ، اسکنر یک نقشه از ارتعاش قفسه سینه و قلب ایجاد میکند که میتواند نشانههایی از بیماریهای قلبی عروقی مانند پلاک، سفتی شریان، تنگی شریان یا ناراحتی قلبی را مشخص کند.

دکتر میرکود ملیس، هماهنگ کننده پروژه تشخیص بیماری های قلبی عروقی با یکپارچه سازی سیلیکون فوتونیک (CARDIS) اتحادیه اروپا می گوید:

دستگاه ما از آخرین فن آوری فوتونیک استفاده می کند، به کاربر اجازه می دهد تا اندازه گیری های ویژگی های ارتعاش قلب را بدون حتی دست زدن به آن انجام دهد.

یک سفتی شریان باعث ایجاد فشار نبض تندتری از ضربان بیمار می شود. با اندازه گیری سرعت موج پالس، می توان سفتی شریان ها را با استفاده از نور و تصمیم گیری های دقیق، مدت ها قبل از شروع بیماری های قلبی عروقی، ارزیابی کرد. 

او همچنین در نظر دارد که غربالگری افرادی که به طور بالقوه مبتلا هستند و وارد ۴۰ سالگی خود شده اند، شروع بیماری را تا ۱۰-۵ سال به تاخیر می اندازند.

فرض بر این است که بیمار با توصیه های بهداشتی مطابقت داده شده و تغییر در شیوه زندگی را تصویب می کند، این دستگاه به پزشک اجازه می دهد تا بیماری قلبی و عروقی را متوقف کند یا حتی آن را معکوس کند.

محققان CARDIS معتقدند که کلید موفقیت یک برنامه غربالگری گسترده در سطح پزشک عمومی و بیمار، وجود ارزان و قابل حمل اسکنر جدید لیزری است.

طبق نظر دکتر دملز صرفه جویی بالقوه در خدمات بهداشتی ناشی از تشخیص زودهنگام و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی است که بیشترین پاداش را به همراه خواهد داشت.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید