انتشار این مقاله


هورمون عشق خواص مشابه الكل دارد

اكسى توسين يا هورمون عشق، به نظر مى رسد فعاليت هاى مشابه الكل روى رفتار هاى ما داشته باشد.

اكسى توسين، به عنوان “هورمون عشق” مشهور شده است. نقش چشم گيرى را در تحريك جنسى و پيوند مادرانه بازى مى كند. اما يك مطالعه ى جديد، ادعا مى‌كند ممكن است يك بخش نامطلوب براى اكسى‌توسين وجود داشته باشد؛ راهى كه اكسى توسين فعاليت هاى ما را تحت تأثير قرار مى دهد، با اثرات الكل قابل مقايسه است.

محققان مى گويند الكل و اكسى توسين، هردو، مى توانند سبب شوند افراد تهاجمى تر، متظاهر و نسبت به ديگران حسودتر شوند.

دكتر Ian Mitchell، از دانشكده‌ى روانشناسى دانشگاه بيرمنگام در انگلستان و همكارانش، يافته هاى خودرا در مرورى بر علوم اعصاب و بيولوژيك رفتارى منتشر كردند. اكسى‌توسين، توسط هيپوتالاموس در مغز توليد شده، از طريق هيپوفيزخلفى به جريان خون منتقل مى‌شود. يك هورمون و يك انتقال‌دهنده‌ى مغزى است كه شيردهى و انقباض رحم را طى زايمان كنترل مى‌كند.
همچنين اكسى‌توسين، اين گونه شناخته شده است كه رفتارهاى احساسى، شناختى و اجتماعى از جمله پيوند مادرانه، تحريك جنسى، اضطراب، ترس و اعتماد را تحت تأثير قرار مى‌دهد.
با استناد به دكتر Mitchell و همكارانش، اكسى‌توسين رفتارهايى چون نوع دوستى، همدلى و بخشش را افزايش مى‌دهد و ما را به اعتماد به ديگران تشويق مى‌كند. در حالى كه در مغز، فعاليت مدارقشر ليمبيك و قدامى مغز را سركوب مى‌كند تا نگرانى، ترس و استرس را كاهش دهد. از آن جايى كه الكل اغلب مى‌تواند منجربه همين رفتارها شود. این تيم تصميم به بررسی اثرات مشابه این هورمون با الکل گرفتند.

 اكسى توسين و الكل اثرات مشابهى در سيگنالينگ مغزى GABA دارند

محققان براى رسيدن به يافته هايشان، تعدادى از مطالعات را كه اثر هر دوى اكسى توسين _تزريق داخل بينى_ و الكل را روى مغز تشخيص مى داد، تجزيه و تحليل كردند. 

تيم، ٢ تركيب را كشف كردند كه به طريق مشابهى عمل مى كردند. اگرچه اكسى‌توسين و الكل، گيرنده‌هاى مغزى متفاوتى را هدف قرار مى‌دهند، هر دو عملكرد مشابهى روى سيگنالينگ گاما آمينو بوتيريك اسيد (GABA) در قشر قدامى و نواحى ليمبيك در مغز دارند. اين مدارهاى عصبى چگونگی استرس يا اضطراب را درك مى كنيم را کنترل می‌کنند، به خصوص در شرايط اجتماعى، مانند مصاحبه‌ها يا شايد حتى جلب شجاعت شخص براى پرسيدن تاريخ از كسى. به گفته ى دكتر Mitchell:

دريافت تركيباتى چون اكسى توسين يا الكل، مى تواند سبب بشود اين شرايط كمتر دلهره آور به نظر برسند.

تيم بيان كرد كه يافته‌هايشان مى‌تواند توضيح دهد كه چرا بسيارى از افراد با الكل براى تسكين عصبانيت خود، وسوسه مى‌شوند. ايده‌ى “شجاعت هلندى” _نوشيدن يك نوشيدنى تمدد اعصاب_ براى مبارزه با موانع فورى ترس و اضطراب استفاده مى‌شود. اكسى توسين، به نظر مى‌رسد اين اثرات را در آزمايشگاه منعكس كند.
به هر حال، محققان دربرابر توصيه به استفاده از اكسى‌توسين و الكل براى افزايش اعتماد به نفس، به اثرات منفى هر دو تركيب اشاره مى كنند.

آن‌ها خاطر نشان مى‌كنند كه هم الكل و هم اكسى‌توسين مى‌توانند سبب شوند مردم متهاجم‌تر، خودخواه و نسبت به ديگران حسود شوند. و همچنين افراد را به سمت علاقه‌ى فردى در يك جمعيت، تشويق مى‌كنند. و بيشتر از آن، هر دو تركيب با تحت تأثير قرار دادن حس ترس و درك اعتماد در ما، مى‌توانند به ريسك‌كردن نا به جا تشويق كنند. 

در حالى كه به وضوح عیبی براى اكسى‌توسين وجود دارد دكتر Gillespie، اشاره مى‌كند كه اين تركيب مى‌تواند استفاده‌ى بالينى داشته باشد:

من فكر نمى‌كنم كه زمانى برسد اكسى‌توسين به عنوان جايگزين الكل مورد استفاده قرار بگيرد. اما آن يك ماده‌ى شيميايى-عصبى جذاب است، دور از مسائل قلب، امكان استفاده در درمان شرايط روحى و روانى را دارد.
درك دقيق اين كه چگونه حالت هاى خاصى از عمل را سركوب مى‌كند و رفتارهاى مارا تغيير مى‌دهد، مى‌تواند منافع واقعى براى بسيارى از افراد فراهم كند. خوشبختانه، اين تحقيق ممكن است روزنه‌هاى جديدى به سوى ما باز كند و راه‌هاى ‌كشف نشده را نشان دهد.

درماه مارس، مطالعه‌ای كه توسط محققان دانشكده‌ى پزشكى هاروارد در بوستون (MA) رهبرى شد، كشف كرد كه اكسى‌توسين ممكن است بر روى وزن تأثير بگذارد. (حداقل در مردان) تيم دريافت كه يك دوز اكسى‌توسين تزريق داخل بينى، باعث كاهش مصرف كالرى و غذاهاى چرب در مردان سالم مى‌شود.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید