انتشار این مقاله


تمیز کردن لوله‌های فالوپ با روغن دانه‌ی خشخاش باروری را افزایش می‌دهد

به نظر می‌ رسد یک روش پزشکی قدیمی می‌تواند به باردار شدن زنان کمک کند. این روش صدساله، به این صورت است که برای بررسی انسدادها، روغن دانه‌ی خشخاش به همراه ماده‌ای رنگی برای اسکن امواج ایکس به داخل لوله‌های فالوپ تزریق می‌شود.

به نظر می‌ رسد یک روش پزشکی قدیمی می‌تواند به باردار شدن زنان کمک کند. این روش صدساله، به این صورت است که برای بررسی انسدادها، روغن دانه‌ی خشخاش به همراه ماده‌ای رنگی برای اسکن امواج ایکس به داخل لوله‌های فالوپ تزریق می‌شود. تیم چایلد از بخش باروری آکسفورد می‌گوید:

این موضوع مثل این است که یک گربه را بین دسته‌ای کبوتر رها کنیم. این روش، زندگی بسیاری از مردم را تغییر خواهد داد.

یکی از علل رایج اینکه یک زوج نمی‌توانند بچه‌دار شوند، انسدادی است که در لوله‌های فالوپ خانم وجود دارد. این انسداد‌ها از رفتن تخمک به رحم جلوگیری می‌کنند. برای شناسایی این انسدادها، پزشکان ممکن است یک مایع رنگی را به داخل رحم وارد کنند. سپس، ضمن جاری شدن این مایع رنگی از رحم به سمت لوله‌ها، در اسکن با اشعه‌ی X دیده شده و هر نوع انسدادی را نشان می‌دهند. این روش “هیستروسالپینگوگرافی” یا HSG نامیده می‌شود.

بن مال از دانشگاه آدلاید به این نکته اندیشید که آیا می‌توان با تمیز کردن لوله‌های فالوپ با این روش انسدادهای آن‌ها را رفع کرد و اینکه آیا روغن دانه‌ی خشخاش به رفع گرفتگی‌های لوله‌های فالوپ و موکوس اضافی آن کمک می‌کند یا نه.

برای فهمیدن این نکته، مال و همکارانش استفاده از روغن دانه‌ی خشخاش را با آب در ۱۱۱۹ زن مقایسه کردند. برای هر یک از زنان، ماده‌ی رنگی مورد استفاده، قبل از اسکن اشعه‌ی X، به طور تصادفی در آب یا روغن حل می‌شد. درصد پایینی از زنان هر یک از این گروه‌ها، IVF نیز انجام دادند، اما بسیاری این کار را نکردند.

از زنانی‌که روغن دانه‌ی خشخاش را دریافت کرده بودند، ۶۰ درصدشان در طی شش ماه بعدی باردار شدند؛ درمقابل، از زنانی که آب به همراه ماده‌ی رنگی را دریافت کرده بودند، فقط ۲۹ درصد باردار شدند. دکتر چایلد می‌گوید:

تفاوت‌ بین اعداد در این روش در مقایسه با سایر راه‌هایی که برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند، بسیار تاثیرگذار هستند.

برای مثال تلقیح داخل رحمی که اسپرم را مستقیما در داخل رحم قرار می‌دهد، درصد باروری را فقط چند درصد افزایش می‌دهد.

روغن بهتر از آب است

 محققان هنوز نمی‌دانند چرا این روش چنین نتیجه‌ای دارد. مال می‌گوید ممکن است به این دلیل باشد که ماده‌ای در روغن دانه‌ی خشخاش وجود دارد که چنین فایده‌ای می‌رساند، همچنین ممکن است این موضوع فقط به این علت باشد روغن بهتر از آب می‌تواند موکوس و سایر مواد موجود در لوله‌ها را حل کند.
اما استفاده از ماده‌ی رنگی و اشعه‌ی ایکس برای بررسی لوله‌های فالوپ به لطف اسکن‌های ماوراصوت، که شامل تزریق کفی غیر‌روغنی به لوله‌هاست، کمتر شده است‌. این روش جایگزین به دکتر این امکان را می‌دهد بدون قرار دادن زن در مقابل اشعه‌ی ایکس، لوله‌های فالوپ و رحم او را بررسی کند.

چایلد می‌گوید مرکز درمان ناباروری او، اکنون در تلاش است از روغن‌های گفته شده برای شستن و تمیز کردن لوله‌های فالوپ، بدون اینکه در ادامه از اشعه‌ی ایکس استفاده کنند، بهره ببرند. وی می‌افزاید:

به نظر می‌رسد این روش بیش از آنکه روشی برای تشخیص باشد، روشی برای درمان است.

دکتر مال معتقد است زنان قبل از اینکه IVF را شروع کنند بهتر است بررسی لوله‌های فالوپشان توسط این روش را در اولویت قرار دهند. وی می‌گوید:

اگر شما بدانید ناباروریتان به علت کیفیت پایین مایع منی یا عدم تخمک‌گذاری است، این روش کمکی به شما نخواهد کرد؛ اما اگر دلیل دیگری داشته باشد، این روش می‌تواند برایتان سودمند باشد. این روش همچنین در مقایسه با IVF بسیار ارزان‌تر است.

مال در طی این مطالعه متوجه شده است خودش نیز احتمالا نتیجه‌ی چنین روشی بوده است چون مادرش از این روش برای بررسی وضعیت لوله‌های فالوپ و رحمش استفاده کرده است‌. قبل از تولد وی، والدینش به مدت هشت سال در تلاش برای بچه‌دار شدن بوده‌اند. وی می‌افزاید:

احتمالا من و برادرم نیز به دنبال چنین روشی به دنیا آمده‌ایم.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید