انتشار این مقاله


گوشی پزشکی “آرام” برای نجات جان انسان‌ها

استتوسکوپی که در مقابل صدا ایمن است می‌تواند به پزشکان در نجات جان انسان‌ها مخصوصاً در محل‌های شلوغ و بلایای طبیعی کمک زیادی کند. استتوسکوپ وسیله‌ای است که به پزشکان اجازه می‌دهد تا به صدای نواحی مختلف بدن گوش دهند و موقعیت‌های بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی را تشخیص دهند. استتوسکوپ‌های صوتی معمولی موج‌های صوتی […]

استتوسکوپی که در مقابل صدا ایمن است می‌تواند به پزشکان در نجات جان انسان‌ها مخصوصاً در محل‌های شلوغ و بلایای طبیعی کمک زیادی کند.
استتوسکوپ وسیله‌ای است که به پزشکان اجازه می‌دهد تا به صدای نواحی مختلف بدن گوش دهند و موقعیت‌های بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی را تشخیص دهند. استتوسکوپ‌های صوتی معمولی موج‌های صوتی را توسط سر خود به لوله‌ای توخالی هدایت می‌کنند و در نهایت صدا به گوش شنونده انتقال می‌یابد.
صدای هلیکوپترها و سایر وسائط نقلیه‌ی هوایی که معمولاً در شرایط بحرانی مثل جنگ، بلایای طبیعی و سایر موقعیت‌های مشابه استفاده می‌شوند، استفاده از استتوسکوپ را مشکل می‌سازند.
صداهای موجود در ورزشگاه‌ها و کنسرت‌ها را بیاد بیاورید!

صداهای مزاحم از ۳ راه می‌توانند عملکرد استتوسکوپ را به چالش بکشند؛ گوشی‌ها، لوله و سر آن. این وسیله برای صدهایی تا ۸۰-۸۵ دسیبل طراحی شده؛ یعنی صدایی در حد تیک‌تاک ساعت تا خیابانی شلوغ. استتوسکوپ‌های مدرن این مقدار را به ۹۰-۹۵ رسانده‌اند؛ یعنی صدایی مثل صدای ترافیک خودروها و یا قطارهای مترو. این استتوسکوپ‌ها میکروفون‌های قابل اتصالی دارند که مجرای گوش شنونده را می‌تواند نسبت به صداهای مزاحم (نویزها) بهتر عایق کند. همچنین در آن‌ها به جای لوله‌ای توخالی از کابل‌های سیمی استفاده شده است که نویزهای بیرونی را جذب نمی‌کنند. علاوه بر موارد نام‌برده، طرح الکترونیکی سر آن نیز از دخالت صدای هوا جلوگیری می‌کند.

هنوز صداهای زمینه‌ای وجود دارند که حتی استتوسکوپ‌های مدرن هم نمی‌توانند از پس آن‌ها برآیند؛ ازجمله صداهای ۱۲۰ دسیبلی هلیکوپترهایی مثل نوع بالگرد نظامی Black Hawk  و نویز ۱۰۰ دسیبلی که در ورزشگاه‌ها و کنسرت‌ها وجود دارد.

061129_steth_02

محققان نظامی ایالات متحده سر جدیدی برای استتوسکوپ‌ها طراحی کرده‌اند که می‌تواند امواج التراسوند خلق کند. سیگنال‌هایی که از این طریق تولید می‌شوند نه تنها سرنخ‌هایی از داخل بدن زنده می‌دهند، بلکه در فرکانس‌هایی از صوت هستند که نویزهای هلیکوپتر، آمبولانس و یا ازدحام جمعیت با آن‌ها تداخل نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند در ۱۲۰ دسیبل هم کار خود را انجام دهند!
در وضعیت التراسوند، استتوسکوپ‌های جدید صدایی مثل “لاب داب” از یک قلب طبیعی، به صورت “تا دا دا” شنیده می‌شود! به خاطر این تفاوت‌ها و تفاوت‌های دیگر، برای به حداقل رساندن سردرگمی، استتوسکوپ جدید طوری طراحی شده تا در وضعیت‌های معمولی برای نویزهای کم و متوسط مثل انواع معمولی آن رفتار کند و فقط در شرایطی با سروصدای زیاد به حالت التراسوند درآید.

گذشته از این حرف‌های جدی همیشه از گرم بودن سر استتوسکوپ مطمئن شوید تا حالتی مثل حالت کودک در تصویر بالا پیش نیاید!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید