انتشار این مقاله


برخی موارد سوزاک غیرقابل‌درمان شده‌اند!

طبق گزارش جدید، درمان بیماری سوزاک، بیماری منتقل‌شونده از طریق جنسی، به‌طورفزاینده‌ای دشوارتر یا حتی غیرممکن شده‌است زیرا سویه‌های باکتریایی ایجادکنندۀ آن نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند!

طبق گزارش جدید، درمان بیماری سوزاک، بیماری منتقل‌شونده از طریق جنسی، به‌طورفزاینده‌ای دشوارتر یا حتی غیرممکن شده‌است زیرا سویه‌های باکتریایی ایجادکنندۀ آن نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند!

محققان اطلاعات مربوط به موارد سوزاک و مقاومت آنتی‌بیوتیکی ۷۷ کشور را بررسی‌کردند. از میان تمام کشورهایی که این داده‌ها را بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ گزارش دادند، ۹۷ درصد به سیپروفلوزاکسین، ۸۱ درصد به آزیترومایسین و ۶۶ درصد به سفالوسپورین که هر سه از راه‌های درمان هستند، مقاوم بودند.

دکتر تئودورا وای، افسر پزشکی تولید مثل در سازمان بهداشت جهانی (WHO)، گفت:

باکتری‌هایی که سوزاک را ایجاد می‌کنند، بسیار هوشمند هستند. هر بار که ما از کلاس جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت استفاده می‌کنیم، باکتری‌ها برای مقاومت در برابر آن‌ها تکامل می‌یابند.

تصویر کامپیوتری از Neisseria gonorrhoeae، باکتری که سوزاک ایجاد می‌کند

بعضی از کشورها با نظارت خوب روی این بیماری، مواردی از سوزاک را گزارش کرده‌اند که به تمام آنتی‌بیوتیک‌های شناخته‌شده مقاوم بودند. دکتر وای در این‌باره اظهار داشت:

این موارد شاید فقط نوک کوه یخ باشد، زیرا سیستم‌های تشخیص و گزارش عفونت‌های غیرقابل‌درمان سوزاک در کشورهای دارای درآمد پایین که بیماری شایع‌تر است، وجود ندارد.

هر ساله حدود ۷۸ میلیون مورد جدید سوزاک در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود. گزارش‌های بسیاری از کشورها با نظارت خوب بر این بیماری نشان می‌دهد که سوزاک در حال افزایش است. به عنوان مثال، تعداد پرونده‌های سوزاک در انگلیس بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته است. افزایش جهانی موارد سوزاک به دلیل کاهش استفاده از کاندوم، افزایش سفر، کاهش سرعت تشخیص عفونت و درمان ناکافی، بوده است. عوارض گنوره به‌ویژه می‌تواند برای زنان خطرناک باشد، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی لگن، ناباروری، عفونت HIV و حاملگی خارج‌رحمی افزایش می یابد. با توجه به این گزارش، مقاومت سوزاک به آنتی‌بیوتیک‌ها در آسیا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین، کارائیب و استرالیا بیشترین گسترش را دارد.

محققان در حال تحقیق روی سه داروی جدید بالقوه برای درمان سوزاک هستند: solithromycin، zoliflodacin و gepotyadacin. شرکت‌های دارویی احتمالا مشتاق سرمایه‌گذاری در توسعۀ درمان‌های سوزاکی جدید نباشند، زیرا چنین درمان‌هایی برای مدت کوتاهی استفاده می‌شوند که باعث می‌شود سودآوری آن‌ها از درمان بیماری‌های مزمن، کمتر باشد. علاوه بر این، اثربخشی داروها به دلیل ایجاد مقاومت در باکتری از دست می‌رود که درنتیجه نیازمند داروی جدید برای درمان هستیم.

بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک هیچ نشانه‌ای ندارند و به‌همین علت به دنبال تشخیص و درمان نمی‌‌روند. مشکل دیگر این است که افراد ممکن‌است نشانه‌هایی از قبیل تخلیه‌ی مجرای ادرار یا واژن داشته باشند که می‌تواند به علت بیماری دیگری غیر از سوزاک باشد. پزشکان ممکن است این علامت‌ها را با سوزاک اشتباه بگیرند و برای درمان آن آنتی‌بیوتیک تجویز کنند، که این تنها چرخه سوء‌مصرف آنتی‌بیوتیک و مقاومت آنتی‌بیوتیکی را ادامه می دهد.


مقاله مرتبط: واکسن سوزاک؛ سلاح بالقوه جدید در برابر این بیماری


برای کنترل سوزاک، نیاز به ابزار و سیستم‌های جدید برای پیشگیری بهتر، درمان، تشخیص زودهنگام، و ردیابی کامل‌تر و گزارش دادن عفونت‌های جدید، استفاده از آنتی‌بیوتیک، مقاومت و نقص‌های درمان داریم. برخی از این ابزار شامل آنتی‌بیوتیک‌های جدید، آزمایش‌های تشخیصی پیشرفته و واکسن برای پیشگیری از بیماری است.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید