انتشار این مقاله


آیا روغن کرچک تأثیر مثبتی بر رویش مجدد موها دارد؟

حرف‌های زیادی راجع به تأثیر روغن کرچک در رشد مجدد موهای سر و ابرو وجود دارد ولی آیا این ادعاها صحت دارند؟ می‌توانید عبارت «تأثیر روغن کرچک در رشد مو» را در اینترنت جست‌وجو کنید تا لیست بلند بالایی از مقالاتی را که از تأثیر مثبت این روغن تعریف می‌کنند، مشاهده کنید. از جلوگیری از […]

حرف‌های زیادی راجع به تأثیر روغن کرچک در رشد مجدد موهای سر و ابرو وجود دارد ولی آیا این ادعاها صحت دارند؟

می‌توانید عبارت «تأثیر روغن کرچک در رشد مو» را در اینترنت جست‌وجو کنید تا لیست بلند بالایی از مقالاتی را که از تأثیر مثبت این روغن تعریف می‌کنند، مشاهده کنید. از جلوگیری از ریزش مو گرفته تا برطرف کردن مشکل ضعف تارهای مو و ریزش ابروها؛ ولی آیا این تأثیرات واقعی هستند؟ آیا این روغن برای سلامت پوست و مو مفید است؟

دکتر جاشوا زایکنر (Joshua Zeichner) متخصص پوست می‌گوید:

روغن کرچک معمولاً به عنوان یک درمان طبیعی برای کم‌پشت بودن ابروها استفاده می‌شود. این روغن سرشار از آمینواسیدهاست و کمک می‌کند که تارهای مو درخشنده‌تر شده و ضخامت بیشتری داشته باشند. به علاوه، روغن کرچک دارای خواص ضدباکتریایی نیز هست. با کاهش میزان خمیدگی فولیکول‌های مو، میزان التهاب را کاهش داده و در نتیجه موجب عملکرد صحیح فولیکول‌های مو می‌گردد.

گفته می‌شود که این روغن در حالت غلیظ به عنوان محرک پوست و سایر بافت‌ها عمل می‌کند و می‌تواند حساسیت‌زا باشد عمل می‌کند و دکتر زایکنر نیز توصیه می‌کند که مصرف‌کندگان در این مورد احتیاط کنند:

روغن کرچک یک محرک شناخته‌شده است بنابراین من همواره در مورد توصیه کردن آن جهت استفاده در اطراف چشم یا ابروها احتیاط می‌کنم. چون ما می‌دانیم همه‌ی موضوعاتی که در گوگل جست‌وجو می‌کنیم قابل اعتماد نیستند، در نتیجه به شما توصیه می‌کنم که اگر دچار حساسیت، سوختگی یا سوزش پوست شدید، مصرف آن را متوقف کنید.

دکتر زایکنر هم‌چنین توصیه می‌کند که اگر در ناحیه‌ی صورت آکنه و جوش دارید، بهتر است که از مصرف روغن کرچک خودداری کنید چرا که غلظت بالای آن می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

روغن کرچک می‌تواند به رفع شوره‌ی سر کمک کند که از این طریق می‌تواند رشد مو را افزایش دهد. دکتر زایکنر در این مورد می‌افزاید:

شوره بر اثر مقادیر بالای مخمر در پوست سر ایجاد می‌شود. نتیجه‌ی این وضعیت، التهاب پوست به همراه پوسته پوسته شدن آن است و هم‌چنین التهاب ممکن است در رشد مو اختلال ایجاد کند؛ با وجود این که شامپوهای ضد قارچ بهترین راه برای درمان شوره هستند، برخی افراد دریافته‌اند که روغن کرچک به دلیل خواص ضد التهابی، تأثیرات مشابهی دارد.

اگر می‌خواهید روغن کرچک را روی پوست سرتان استفاده کنید، می‌توانید آن را به قسمت مورد نظر مالیده و بگذارید که طول شب را باقی بماند ولی به دلیل این که می‌تواند حساسیت‌زا باشد، بهتر است مدت تماس آن با پوست کوتاه باشد؛ برای مثال هنگام مالیدن آن به پوست سر تا عددی بشمارید و سپس سرتان را بشویید.

بی‌خطرترین راه برای افزایش ضخامت و پرپشت شدن موهایتان، استفاده از شامپوهای مخصوص و نرم‌کننده‌هاست که به طور مخصوص برای موهای نازک فرموله شده‌اند. دکتر زایکنر می‌گوید:

این محصولات ممکن است برای هر فرد متفاوت با دیگری باشد؛ استفاده از شامپو و نرم‌کننده‌ی نادرست می‌تواند میزان مو را کاهش دهد و تارهای مو را نیز از لحاظ ضخامت تضعیف کند.

به علاوه تعدادی از مکمل‌های خوراکی وجود دارند که به صورت آزاد به فروش می‌رسند و می‌توانند به رشد مجدد موها کمک کنند از جمله: روگین (Rogain) و نوترافول (Nutrafol) که فاکتور FGF5 را مهار می‌کنند که ثابت شده این فاکتور در رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید