انتشار این مقاله


ساخت قطعات موسیقی بوسیله امواج مغزی

متخصصین اعصاب ابزار موسیقی ساختند که توسط نیرو ذهن کنترل می‌شود.‌سازندگان آن امیدوارند این وسیله در آینده بتواند وضعیت زندگی افراد ناتوان را ارتقا بخشد.

متخصصین اعصاب ابزار موسیقی ساختند که توسط نیرو ذهن کنترل می‌شود.‌ سازندگان آن امیدوارند این وسیله در آینده بتواند وضعیت زندگی افراد ناتوان را ارتقا بخشد.

این وسیله از روشی به نام الکتروانسفالوگرام (ECG) برای ضبط فعالیت‌های مغزی استفاده می‌کند تا یک ترکیب‌کننده را کنترل کند.‌ اصوات توسط دو نوع سیگنال مغزی متفاوت تولید می‌شوند: سیگنا‌های مرتبط با باز و‌ بسته کردن چشم‌ها و سیگنال‌های مرتبط با حرکت و یا حتی تصور حرکت.

توماس دوئل۱ متخصص اعصاب مرکز پزشکی سوئد و گیتاریست (و نوازنده شیپور در نرم‌افزارهای تلفن‌همراه) در محاسبه با Newsweek گفت “محققان قبلاً برای ساخت اصوات از ECG استفاده می‌کردند”، نکته جدید درمورد این وسیله موسیقی این است که بوسیله آن می‌توان بدون حرکت با کنترل خودآگاهانه و با دقت اثبات شده قطعات موسیقی ساخت.

دوئل و سه نفر از همکاران او در یک گزارش آزمایشی را توضیح دادند که در آن ۱۵ نفر که قبلا هرگز از انسفالوفون استفاده نکرده بودند به تجهیزات متصل شده و از آن‌ها خواسته شده بود یک سری از نوت‌های موسیقی مشخص را بنوازند.

حنی بدون تمرین اولیه شرکت کنندگان با ۶۷/۱ درصد هنگام استفاده از سیگنال‌های مربوط به بستن چشم‌ها و ۵۷/۱ درصد دقت هنگام استفاده از سیگنال‌های مربوط به حرکت، توانستند آزمایش را با موفقیت انجام دهند و هر دو مورد نسبت به یک سازنده نوت تصادفی که ۱۹/۰۳ درصد دقت داشت، بهتر عمل کردند.

با انجام آزمایشات بیشتر محققین امیدوارند که این وسیله کاربردهای درمانی داشته باشد.‌ محققین معتقدند این وسیله می‌تواند امیدی برای بیمارانی با سندرم قفل‌شدگی که به شدت ناتوان هستند و بیشتر به تحریکات و فیدبک‌های شنوایی (به ویژه موسیقی) پاسخ می‌دهند تا بینایی، مفید واقع شود.

طبق گفته دوئل این وسیله همچنین برای کسانی که مشکل بینایی دارند (مانند نابینایی کورتیکال) بسیار کارآمد است به خصوص اگر قبلا در زمینه موسیقی فعالیت داشته‌ باشند. دوئل اظهار دارد آماده است آزمایش‌هایی را با بیماران با ناتوانی حرکتی آغاز کند و فقط منتظر تایید کمیته بیمارستان سیاتل است. ‎او می‌گوید:

در این آزمایش‌ها تلاش این است که افراد با ناتوانی حرکتی را توانمند کنیم تا موسقی بنوازند، از آن لذت ببرند و به سطح پایه‌ای از دقت برسند.‌ در قدم بعدی تلاش خواهیم کرد حرکت آن‌ها را توانبخشی کنیم و امکان بهبودشان را افزایش دهیم.

دکتر انجان چترجی۲، عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، معتقد است این تحقیقات بسیار ارزشمند است.‌ او می‌گوید:

این ایده شگفت‌انگیز است که شخص بتواند ریتم‌های مغز خود را کنترل کند تا نوت موسیقی را بسازد که تقریبا مشابه نوت ارائه شده برای اوست.

چاترجی در پاسخ به این سوال که آیا این تکنولوژی می‌تواند برای توانبخشی بیماران معلول استفاده شود گفت این یک امکان فوق‌العاده است، او در ادامه اشاره کرد محققین ابتدا لازم است نشان دهند که شخص می‌تواند چیزی را بسازد که مانند موسیقی است سپس باید نشان دهد که بیمار می‌تواند به طریق مشخصی اجرا کند و نهایتا این عمل می‌تواند کیفیت زندگی او را تغییر دهد.

این وسیله درحال حاضر در اجراهای زنده برای پخش موسیقی جاز استفاده می‌شود.‌دوئل معتقد است از لحاظ موسیقی بسیار هیجان‌انگیز است که موسیقی‌دان‌هایی را که توانایی خود را به دلیل بیماری حرکتی یا آسیب از دست داده‌اند دوباره توانمند کنیم.‌به طور خلاصه توانایی نواختن موسیقی به وسیله قوه تفکر، روش جدیدی نسبت به دیگر ابزار موسیقی است.


۱. Thomas Deuel

۲. Anjan Chaterjee

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید