انتشار این مقاله


چگونه آزمایشات در فضا می تواند منجر به درمان بهتر برای مسمومیت با گاز اعصاب شود!

سلاح‌های شیمیایی مانند گاز سارین و گاز عصبی VX می تواند اثرات وحشتناکی بر بدن انسان داشته باشد، اما اکنون دانشمندان امیدواراند که درمان های بهتر برای مسمومیت عصبی را با ارسال آزمایشات خود به فضا ایجاد کنند.

سلاح‌های شیمیایی مانند گاز سارین و گاز عصبی VX می تواند اثرات وحشتناکی بر بدن انسان داشته باشد، اما اکنون دانشمندان امیدواراند که درمان‌هایی بهتر برای مسمومیت عصبی را با ارسال آزمایشات خود به فضا ایجاد کنند.

به‌تازگی، محققان موسسه ملی سلامت علیه برنامۀ تهدید شیمیایی موادی را برای آزمایشات خود به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کردند.

چرا فضای بیرونی؟ همه چیز در مورد گرانش است؛ گرانش چالشی برای تولید نوع خاصی از مولکول هایی است که این دانشمندان برای آزمایش خود نیاز دارند ایجاد می کند. اما در فضا، جایی که گرانش بسیار ضعیف است، این مولکول ها می توانند به راحتی تولید شوند.

محققان به‌طور خاص برروی ساختار آنزیمی به‌نام استیل کولین استراز (AChE) مظالعه می‌کنند که پس از فعالیت، ماهیچه‌های بدن را آرام می‌کنند. عوامل عصبی، از جمله سارین و VX، فعالیت این آنزیم را مهار می‌کنند و این کار، مانع استراحت عضلات، و منجر به فلجی و مرگ می‌شود.

محققان برای ایجاد پادزهرهای بهتر برای این سلاح شیمیایی نیاز به یک دیدگاه دقیق از ساختار شیمیایی آنزیم AChE دارند و یکی از راه ها برای بدست آوردن این دیدگاه ، رشد کریستال آنزیم در ظروف آزمایشگاهی است. اما بر روی زمین، گرانش می تواند رشد این کریستال ها را مختل کند و آنها را کوچک نگه دارد.

Andrey Kovalevsky، از آزمایشگاه Oak Ridge National  در Tennessee ، در بیانیه ای گفت:

با استفاده از شرایط میکرو گرانشی ایستگاه بین المللی فضایی، ما امیدواریم که کریستال های بهتر و یک دست تری را رشد دهند که ما قادر به رشد آنها در زمین نیستیم.

هنگامی که کریستال های ایستگاه فضایی به اندازه کافی بزرگ شوند، آنها را به زمین باز می گردانند و محققان آنها را با تکنیک تصویربرداری پیچیده ای به نام پراش نوترون تحلیل می کنند. این روش آنها ساختار اتمی آنزیم را نشان می دهد.

دکتر Zoran Radić، استاد پزشکی و داروسازی در دانشگاه کالیفرنیا، گفت:

با استفاده از این تکنیک، ما قادر خواهیم بود به این که چگونه این آنزیم در مقابل آفت کش ها و عوامل عصبی عمل می کند دقیق تر نگاه کنیم و یاد بگیریم که چگونه پیوند بین این دو می تواند وارونه شود.این روش بر روی بلورهای آنزیم کوچکتر که می تواند در اینجا رشد کند، کار نخواهد کرد.

محققان می گویند پادزهرهای فعلی با شکستن پیوند شیمیایی بین AChE و عامل عصبی مسمومیت کارشان را انجام می دهند، اما این کار تا زمانی که بطور کامل اثر کند زمان‌بر است. هدف از این پروژه‌ی جدید، ایجاد پادزهرهایی است که این باند را سریعتر از بین می‌برند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید