انتشار این مقاله


چاقی مادران در طول دوران بارداری با مشکلات رفتاری در پسران مرتبط است

مادرانی که هنگام ورود به دوران بارداری چاق‌ترند، ریسک پسرانشان برای اختلالات رفتاری بیشتر است اما این چاقی اثرات مشابهی را در دختران ایجاد نمی‌کند!

چاقی وابسته به زایمان و مشکلات تکامل عصبی، هردو در U.S افزایش یافته‌اند و دانشمندان یک ارتباط محتمل را طرح کرده‌اند. مطالعه‌ای تازه نشان داده‌است، مادرانی که هنگام ورود به دوران بارداری چاق‌ترند، ریسک پسرانشان برای اختلالات رفتاری بیشتر است اما این چاقی اثرات مشابهی را در دختران ایجاد نمی‌کند! این نتایج در American Journal of Preventive Medicine منتشر شده‌است.

کارآگاه معروف، باربارا ابرامز، PhD اپیدمیولوژی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید:

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مداخله زودهنگام با مادران برای دستیابی به اوزان متناسب قبل از حاملگی برای سلامت خود و فرزند آینده‌ی آنها حیاتی می‌باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها تخمین زده‌است که بیش از ۱۵ نفر از هر ۱۰۰ زن در سن باروری به شدت چاق هستند. مطالعات اخیر، چاقی زیاد مادر، قبل از بارداری و در طول آن را، با رفتار کودک، بخصوص مشکلاتی از قبیل کمبود توجه و اختلال بیش‌فعالی مرتبط کرده‌است. همچنین بعضی شواهد ارتباط آن با مشکلات درون‌گیر از قبیل افسردگی را نشان می‌دهد. این مشکلات می‌توانند اثرات منفی بر عملکرد درسی و ارتباط برقرار کردن کودک با دیگران داشته‌باشند. محققان از بررسی درازمدت ملی U.S در مورد جوانان برای بررسی اینکه آیا شاخص توده‌ی بدنی قبل از بارداری مادران با اختلالات رفتاری بین کودکان در سنین مدرسه مرتبط است یا خیر، استفاده کرده‌اند. آن‌ها بررسی کردند که آیا این اثر با بیولوژی تغییر می‌کند یا با جنسیت و یا با بیولوژی و جنسیت بطور همزمان! این بررسی حدود ۵۰۰ زن شرکت کننده در مطالعه‌ی NLSY79 و فرزندان بیولوژیکی آن‌ها را که بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۲ به عنوان قسمتی از کودکان NLSY و گروه بزرگسالان جوان مورد مطالعه قرار گرفتند، را شامل می‌شود. اختلالات رفتاری هر دو سال یکبار در کودکان ۴ تا ۱۴ سال با استفاده از گزارش مادران از شاخص اختلالات رفتاری_ یک پرسشنامه‌‌ی گسترده شامل ۲۸ بخش برای مشخص کردن این که آیا آن‌ها در طول سه ماه گذشته رفتارهای خاصی را بروز داده‌اند یا خیر؟_ مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. چون بلوغ زودرس که موردی است که در آن اختلالات رفتاری پدیدار می‌شوند، این مطالعه روی کودکان ۹ تا ۱۱ سال متمرکز شده‌است.

تقریبا ۶۵ درصد از مادران نرمال، ۸ درصد لاغر و ۱۰ درصد چاق بودند که شاخص توده توده‌ی بدنی ۳.۵ درصد از آنان ۳۵ یا بیشتر بود. زنان لاغر، جوان‌تر بودند و تمایل کمتری برای مزدوج بودن داشتند. همچنین کمترین تحصیلات و درآمد و کمترین نمره را در تست “واجدین شرایط نیروهای مسلح” داشتند. مطالعه نشان داده‌است پسرانی که مادرانشان دچار چاقی حاملگی شده‌اند، خطر بیشتری برای اختلالات رفتاری در سنین ۹ تا ۱۱ سالگی دارند. اطلاعات نشان می‌دهد که مادران چاق‌تری که وارد دوران حاملگی می‌شوند، ریسک بالاتری برای ابتلای پسرانشان به اختلالات رفتاری دارند. پسرانی که مادرانشان قبل از دوران حامگلی لاغر بودند نیز ریسک بالایی را برای اختلالات رفتاری نشان دادند. تحقیقات اثرات مشابهی را در دختران نشان نمی‌دهد و همچنین تفاوتی در بیولوژی وجود ندارد.

کارآگاه جولیانا دیردوف، PhD انجمن علوم سلامت، گروه سلامت عمومی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا بیان می‌کند:

تحقیق اخیر با در نظر گرفتن مواجهات مختلف در دوران بارداری( از استرس گرفته تا مواد شیمیایی) روشن می‌کند که پسران در رحم مادر نسبت به این مواجهات آسیب‌پذیرتر از دختران هستند. تحقیق ما این اثرگذاری را تا چاقی مادران ادامه می‌دهد. این اولین تحقیقی است که تفاوت‌های جنسیتی را با مدرک به اثبات می‌رساند و از معدود تحقیقاتی است که نشان می‌دهد علاوه‌بر چاقی، لاغری قبل از زایمان نیز، ممکن است مشکل‌ساز باشد.

تحقیقات بعدی باید بررسی کنند که آیا تفاوت های جنسیتی که در اینجا برای سنین ۹ تا ۱۱ سال گزارش شد تا نوجوانی ادامه پیدا می‌کند یا به نسبتی که کودکان بزرگتر می‌شوند، افزایش می‌یابد؟

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید