انتشار این مقاله


ارتباط اندومتریوز و باروری

مطالعات جدید از اثرات اندومتریوز بر روی باروری می‌گویند:

درد ناشی از عادت ماهیانه همیشه هم طبیعی نیست به طور مثال درد شدید ممکن است نشانه‌ی اندومتریوز باشد. حال به نظر می‌رسد که شدت درد که نشانه‌ی وخامت و گستردگی شرایط است اگر بسیار زیاد باشد با مشکلات باروری در ارتباط است.
اگرچه در حدود ۱۰ درصد زنان دارای اندومتریوز هستند اما اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد. این بیماری سلول‌های رحمی را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود در جای دیگری از بدن سروکله‌اشان پیدا شود و هر ماه در آنجا خونریزی کنند که ایجاد اسکار و درد در آن ناحیه را به دنبال دارد. این جابه‌جایی معمولا در تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ رخ می‌دهد اما می‌تواند در روده‌ها و حتی در ریه و مغز نیز اتفاق بیافتد.
با گذشت زمان ممکن است اندومتریوز منجر به مشکلات باروری شود؛ تقریبا یک سوم زنان دارای اندومتریوز ممکن است نازایی داشته باشند. در شرایطی که بعضی از افراد فقط دردهای کمی را تجربه می‌کنند برای دیگران ممکن است این درد بسیار زیاد باشد.

ماتیلدا بوردن از داشنگاه Descartes در پاریس می‌گوید:

هیچ کس نمی‌داند که چرا علائم اندومتریوز در اشخاص مختلف این قدر متفاوت است. بعضی از زنان علائم کمی را نشان می‌دهند یا اصلا نشانه‌ای ندارند در حالی که در کیفیت زندگی بعضی به شدت تضعیف می‌شود.


 مقاله مرتبط: اندومتریوز


درد شدید

شاید شدت درد اندومتریوز با تعداد سلول‌های رحمی گسترده شده در ناحیه ثانویه و آسیبی که به بار آورده در ارتباط باشد؛ از همین رو بوردن و همکارانش برای درک این موضوع با زنانی که در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ تحت درمان این بیماری قرار گرفته بودند صحبت کردند. گروه ۴۲۲  زن را که بعد از گذشت یک سال نتوانسته بودند باردار شوند را شناسایی کرد. وقتی از آن‌ها خواسته شد از ۱ تا ۱۰ به درد ناشی از اندومتریوزشان نمره دهند، ۲۸۹ نفر عدد هفت یا بالاتر را انتخاب کردند.
گروه بوردن با دیدن گزارش‌های جراحی متوجه شدند کسانی که درد بیشتری را گزارش کردند بیماری وخیم‌تری داشته‌اند (نواحی اندومتریوز در نقاط عمیقی‌تری از بدن بودند) و مشکل بیشتر در روده‌هایشان دیده شده بود. کسانی که برای میزان دردشان عدد ۶ یا کمتر را انتخاب کرده بودند کمتر احتمال داشت که ضایعه‌ای عمیق داشته باشند و کمتر محتمل بود که اندومتریوز در روده‌اشان باشد.
همچنین زنانی که درد بیشتری را گزارش کردند مدت بیشتری طول کشیده بود تا باردار شوند و در نهایت بیشتر نیازمند جراحی و درمان‌های باروری قبل از آن شده بودند. بوردن یافته‌هایش را این ماه در جلسه سالیانه تولیدمثل انسانی و جنین‌شناسی جوامع اروپایی در ژنو سویس ارائه داد.

تشخیص‌های معوقه

اندرو هورن از دانشگاه Edinburgh در انگلستان امیدوار است که این یافته‌ها آگاهی پیرامون اندومتریوز را در میان پزشکان افزایش دهد. در حال حاضر ۷ تا ۱۱ سال طول می‌کشد تا یک زن مبتلا به اندومتریوز تشخیص داده شود.

هورن می‌گوید:

اما مسئله درد ناشی از اندومتریوز قابل حل و فصل شدن نیست؛ ما هنوز کاملا نمی‌دانیم که چرا زنان مبتلا به اندومتریوز این درد را تجربه می‌کنند.

هورن فکر می‌کند که توجه زیاد زمانی که یک زن می‌گوید درد لگنی دارد برای پزشک حیاتی است و اظهار دارد زنان مبتلا به اندومتریوز به مراقبت‌های خاصی ترجیحا در مرکزی تخصصی نیازمندند.
فدریکا فاچین از دانشگاه Catholic در میلان ایتالیا که بر روی اثرات اندومتریوز بر سلامت روانی مطالعه می‌کند، عقیده دارد زنانی که درد لگنی دارند معمولا از نظر پزشکان به عنوان یک تجربه طبیعی تشخیص داده می‌شوند.


مقاله مرتبط:

فرشته باقری