انتشار این مقاله


طب سوزنى چگونه عمل مى كند؟

طب سوزنی برای درمان انواع دردها از زمان‌های قدیم استفاده شده است. در اين مقاله به بررسى مكانيسم عمل طب سوزنى می‌پردازيم.

یک تکنیک خاص از طب سوزنی، ممکن است برای کاهش درد موثر باشد، در حالی که دیگر روش‌ها احتمالاً خیلی موفق نیستند.

طب سوزنی برای درمان انواع دردها از زمان‌های قدیم استفاده شده است. هنوز بسيارى از افراد به دلیل دارونما – صرفاً مايه‌ى تسكين بودن – آن را رد کرده و استدلال مى‌كنند كه اين روش علمى نيست. با اين حال، تحقيقات جديد به توضیح علمی این که چرا طب سوزنی ممکن است مؤثر باشد نزدیک‌تر می‌شود.

طب سوزنى اغلب براى كاهش انواع دردها به کار می‌رود، از كمر درد خفيف گرفته تا استئوآرتريت و ميگرن.


مقاله ى مرتبط: ٥ راه شگفت‌انگيز براى متوقف كردن ميگرن


اما آیا واقعاً مؤثر است؟ مطالعات قبلی، نتایج پراكنده‌اى به دست آورده‌اند و دستورالعمل‌های بالینی برای استفاده از طب سوزنی نیز اغلب متناقض هستند.

مطالعه‌ى جديدی كه اخیراً در مجله‌ى Evidence-based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده، برخى از دلايل پشت اين قضیه را كه چرا مطالعات قبلى در مورد طب سوزنى بحث برانگيزاند، بررسی مى‌كند. تحقيقات جديد توسط تيمى از محققان مؤسسه‌ى تحقيقات زيست پزشكى LA BioMed – زیر نظر دکتر Sheng-Xing -انجام شد.

مطالعه‌ى اثرات طب سوزنى

نوآوری تحقیق انجام شده توسط دکتر Ma و همکارانش شامل یک دستگاه است که به محققان اجازه می دهد تا نمونه های مولکول های انسانی را از پوست گرفته و آنها را قادر به مطالعه اثر سوزن زدن می کنند.

دكتر Sheng-Xing Ma بيان مى كند:

آزمایشگاه ما یک دستگاه زيست محيطى بی حس کننده بدون درد و غیر تهاجمی را ایجاد کرده است که مى تواند از بیومولکول های انسانی بر روی مناطق خاص پوست نمونه بردارى كند.با اين دستگاه، ما قادر خواهيم بود كه اولين شواهد را مبنى بر اين كه در استفاده از روش مناسب طب سوزنى و گرما،اكسيد نيتريك به ميزان بالا از سطح پوست آزاد مى شود، دريافت كنيم.

دكتر Ma و تيم، از يك روش كم نيرو و نرخ طب سوزنى دستى  استفاده كردند كه در طی آن، سوزن های طب سوزنی را به آرامی در پوست ۲۵ نفر زن و مرد شركت كننده، كه بین ۱۸ تا ۶۰ سال داشتند، به مدت ۲۰ دقیقه قرار دادند.

سوزن ها هر ۵ دقیقه در طول اين ۲۰ دقیقه چرخانده شدند. با توجه به روش استاندارد تقويت، محققان سوزن ها را براى ٢ دقيقه يا تا زمان احساس de qi ١ كه احساس درد، بى حسى، انبساط به وجود آيد، پيچاندند.

محققان مى خواستند كه اثر سوزن زدن را روى آزاد شدن نيتريك اكسيد از سطح پوست، آزمايش كنند. آن ها دستگاه زيست محيطى را همراه با جمع آورى راه حل، بر روى پوست شركت كنندگان قرار دادند، دو مسير يا نيمه ى بدن كه گفته مى شود انرژى بدن در آن ها مهم تر است؛ پريكارد٢ و ريه را پوشش دادند.

تکنیک طب سوزنی اکسید نیتریک را افزایش می دهد

دكتر Ma و همكاران، همچنین حرارت الکتریکی حدوداً ۴۳ تا ۴۴ درجه سانتیگراد را در مدت ۲۰ دقیقه اعمال کردند و دو جلسه زیست محیطی ۲۰ دقیقه ای طی و بعد از هر درمان انجام گرفت.

این آزمایش سطح بالای اکسید نیتریک را در نقاطى٣ که در امتداد دو نيمه ى بدن تعريف شده بودند، نشان داد. 

توضيح نويسنده اين بود كه، اکسید نیتریک جریان خون را افزایش می دهد، که اين به نوبه خود ممکن است موجب آزاد شدن مواد ضد درد شود که پوست را گرم می کند و باعث بهبود اثر درمان سوزن زدن مى شود.

با این حال، محققان پذیرفته اند مکانیسم های دقیق افزایش ميزان اکسید نیتریک تحت تاثیر تحرک های اعمال شده هنوز مشخص نیست. برای رسیدگی به این موضوع، یک رویکرد پیچیده تر لازم است.

برای آزمایش یافته های بیشتر، دکتر Ma و تیم همچنين روش احياء را اعمال كردند، که در آن سوزن ها را با نیرو و فرکانس بالا اداره می کردند.

بر پايه ى پزشكى سنتى چينى ، تقويت طب سوزنى، با به آرامى چرخاندن يا گردش سوزن به وسيله ى نيروى ملايم يا گرما محقق مى شود. دكتر Ma توضيح داد كه احياء به وسيله ى گردش سريع يا چرخش سوزن با نيروى بالا محقق مى شود. تقويت منجر به احساس گرما در محل مى شود اما احياء باعث احساس سردى در ناحيه مى شود.

در شرایط احياء، سطح اکسید نیتریک کاهش می یابد. نویسندگان پیشنهاد می کنند که تفاوت بین این دو روش ممکن است نتایج مختلفی در آزمایشات طب سوزنی داشته باشد.

آنها همچنین اشاره می کنند که در حال بررسی تفاوت بین این روش های طب سوزنی دستی هستند تا بتوانند درک کنند که چگونه هر کدام از آنها برای کاهش درد مفید است و همچنین برای درک مکانیزم های بیومولكولى مؤثر در کاهش درد.


١. در زبان چينى به معنى مقرون به صرفه
٢.  غشاى خارجى قلب
٣. Acupoints

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید