انتشار این مقاله


انجماد انسان و راز بقا! (۱)

در این مقاله دکتر مجازی سعی دارد منجد سازی و بقای بدن انسان را مورد بررسی قرار دهد.

در جهان امروز، هزاران اتفاق عجیب ولی واقعی و علمی در جریان است که همه در راستای بهبود زندگی انسان و افزایش طول عمر این موجود خاکی است.
در این مقاله به بررسی یکی از این روش‌های نوین خواهیم پرداخت، با دکتر مجازی همراه باشید.

انجماد انسان، زنده نگه‌داشتن جسم، برای آینده‌!

این مفهوم دهان‌پرکن از کجا آب می‌خورد و سایر تعاریف به کار رفته در این زمینه چیست و به چه معنا است؟
یکی از ابتدایی‌ترین توضیحات را با شرح روشی به نام “کریونیک” آغاز می‌کنیم:

کریونیک چیست؟

کریونیک، در واقع تلاشی است برای حفظ حیات با استفاده از دما‌های بسیار پایین، و فرد درگیر را با ارائه خدمات درمانی و پزشکی مناسب در حالت انجماد می‌تواند برای دهه‌ها و قرن‌ها دوام بیاورد؛ درست تا زمانی که دانش انسان تا حدی پیشرفت کند، که بتواند فرد را از حالت انجماد خارج و سلامتی کامل یک انسان را به او باز‌گرداند، در کل این روش سپردن خود به پیشرفت آدمی در آینده است!
این اصطلاح، عملی تخیلی به نظر می رسد ولی در حال‌ حاضر اساس علوم‌ نوین قرار گرفته است، این روش به معنای واقعی کلمه یک آزمون است! سوالی از که باید از خودتان بپرسید در واقع این است: من در میان گروه آزمون قرار خواهم گرفت و یا در گروه شاهد؟، این انتخاب با شماست!
کریونیک، بر اساس سه نظریه متفاوت که به درستی شناخته نشده‌اند، توجیح می‌شود:

۱. حیات می‌تواند متوقف‌شود و دوباره باز‌آرایی گردد، به شرط آنکه ساختارهای حیاتی و اساسی حفظ شوند

 رویان انسان می‌تواند برای سال‌ها در حالت انجماد باقی‌بماند درحالی که تمام حیات خود را حفظ می‌کند. انسان‌های بزرگسال برای مدت یک ساعت در حال انجماد یا بهتر است بگوییم، دمای پایینی که قلب و مغز و دیگر ارگان‌های حیاتی را از کار باز می‌دارد زنده مانده‌اند، در واقع این مطالب و سایر یافته‌های زیست‌شناسی به ما می‌آموزند که حیات چیزی فرا‌ماده نیست و قابل تغییر است. حیات قابل متوقف کردن و بازگرداندن است، اگر سلول از نظر ساختاری و شیمیایی به خوبی قابل حفظ کردن باشد.

 

۲. ویتریفیکاسیون می‌تواند ساختار‌های زیستی را حفظ کند!

اضافه نمودن عضلت بالایی از ماده‌ای شیمیایی به سلول، با نام کریوپروتکتنت (و یا محافظ کریونیک)، از سرد شدن بیش از اندازه بافت، جلوگیری کرده و مانع ایجاد هر گونه ساختارهای یخی در بافت می‌شود. به حالتی که در آن با وجود دمایی پایین‌تر از ۱۲۰ درجه زیر صفر در بافت، ساختارهای یخی وجود ندارد، ویتریفیکاسیون می‌گویند. اکنون توانایی آن را داریم که ساختارهای بزرگی  در اندازه مغز انسان را ویتریفیه کنیم، حالتی که در اوج سرما، انجماد یا یخ‌زدگی رخ نمی‌دهد!

۳. روش‌های بازسازی ساختار سلولی امروزه قابل پیش‌بینی هستند

ظهور علوم نانوتکنولوژی سر انجام می‌تواند ما را به مرحله‌ای برساند که قادر به بازسازی عمده بافت‌ها باشیم، که این شامل بازسازی سلولی نیز می‌شود، این نانودارو‌ها می‌توانند برطبق نظریه‌ها، انسان را با همه ساختار‌های جزئی خود، حفظ کنند، ساختارهایی همچون ویژگی‌های شخصیتی، خاطرات‌ و… .

خب،
اگر بقای ساختار‌های به معنای حفظ انسان باشد،
اگر بتوان ساختارهای اساسی را به صورت کامل و مشابه اصل حفظ کرد،
اگر تکنولوژی‌های قابل پیش بینی بتوانند آسیب‎های ناشی از نگهداری ساختار بدن انسان را جبران کنند،

پس در این صورت کریونیک باید کار کند، حتی با وجودآن‎که اکنون نمی‎توان کار کرد آن را اثبات کرد. این‎ها توجیهاتی علمی، برای فرآیند کریونیک هستند. توجیهاتی که روز به روز با یافته‎های جدید علمی در راستای تکلونوژی‎های نگه داری به دست می‎آیند، قدرتمند‎تر به آن‎ها پرداخته می‎شود.

در مقاله بعد، به مبحث جلوگیری از مرگ، در فرایند کریونیک خواهیم پرداخت،پس با دکتر مجازی همراه باشید.


مقاله مرتبط : انجماد انسان و راز بقا! (۲)

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید