انتشار این مقاله


ویژگی‌های شخصیتی افراد بر میزان طول عمر آن ها تاثیر می‌گذارد!

محققان به تازگی متوجه شده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی افراد با میزان طول عمر آن‌ها مرتبط است.

هویت و ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌تواند روی تصمیم گیری‌های او تاثیر گذاشته و در بسیاری از جوانب دیگر زندگی نیز تاثیر داشته باشد. تحقیقات جدید انجام گرفته نشان داده‌است که با توجه به شخصیت هر فرد جوان می‌توان طول عمر او را پیشبینی کرد!

مطالعات متنوعی به این موضوع اشاره کرده‌اند که اگر به ویژگی‌های شخصیتی یک فرد دقت کنیم می‌توانیم پیشبینی کنیم که آیا شخص طول عمر طولانیی خواهد داشت یا که خیر.

درست است که شخصیت افراد با گذر زمان و تحت اتفاقات مختلف در زندگی ممکن است تغییر کند که این تغییرات می‌توانند علل گوناگونی داشته باشند که خود این علل نیز می‌توانند میزان مرگ‌ومیر را افزایش دهند!

محققان برای بررسی این فرضیه مطالعه‌ای را آغاز کردند. در این مطالعه محققان ویژگی‌های شخصیتی تغییر کرده‌ی افرادی را که در سال ۱۹۶۰ در دوران دبیرستان به‌سر میبردند را بررسی کرده و پس از آن سعی کردند تا ارتباطی بین این ویژگی‌ها و میزان طول عمر تک تک این افراد ایجاد کنند.

ویژگی‌های شخصیتی

آیا ویژگی‎های مثبت میزان طول عمر را افزایش می‌دهند؟

محققان از اطلاعات بدست آمده از تحقیق قبلی استفاده کرده و سپس تحقیق جدید بر روی ۳۷۷.۰۱۶ فرد جوان که از سن ۱۳ تا ۱۸ سال را شامل می‌شدند آغاز شد. دلیل انتخاب این رنج از سن این بود که افراد معمولا در این سنین به تکامل شخصیتی خود می‌رسند.

در این مطالعه تمامی افراد تحت آزمون‌های روان‌شناسی قرار گرفته که ۲ الی ۴ روز به طول انجامید. بعضی از اطلاعات این آزمون‎ها مربوط به سوابق تحصیلی ، شغل و درآمد والدین آن‌ها می‍شد. علاوه بر این اطلاعات محققان ویژگی‌های شخصیتی تک تک دانش‌آموزان را نیز جمع‌آوری کرده بودند.


مقاله‌ی مرتبط:۳ تیپ شخصیتی که با سلامت روانی بهتر همراه هستند

ارتباط جالب بین ظاهر و شخصیت

نحوه حرکت چشم‌های شما می‌تواند شخصیت‌تان را پیش‌بینی کند


محققان با توجه به نتایج ۱۰ ویژگی شخصیتی عمده و حیاتی را که برای پیشرفت و موفقیت لازم است بدین صورت طبقه بندی کردند:

آرامش، همدلی با دیگران، بی‌پروا، رهبری( حس مسئولیت و اعتماد به‌نفس)، پرانرژی، اعتماد به‌نفس، آراستگی، خوش‌مشربی، فرهنگ و اهداف آینده

پس از انجام طبقه‌بندی اشاره شده محققان این ویژگی‌ها را به ۵ دسته‌ی عمده کاهش دادند:

سازگاری، برون‌گرائی، با وجدان، قدرت پذیرش و اختلال روانی

بعد از جمع آوری اطلاعات محققان این افراد را تحت نظر قرار داده و بعد از ۴۸ سال مشاهده شد که ۱۳.۱۲% افراد شرکت کننده فوت کردند. با توجه به نتایج بدست آمده محققان متوجه شدند که افرادی که رتبه‌ی بالا در ویژگی‌های آرامش، همدلی ، پاکیزگی و فرهنگ و رتبه‌ی پایین در ویژگی‌ بی‌پروا داشتند کمتر در معرض تمامی عوامل تهدید کننده‌ی جان فرد بوده و بنابراین در طول این ۴۸ سال زنده مانده‌اند.

از نظر محققان عواملی مانند قومیت یا سابقه‌ی فامیلی رابطه‌ی چندان مهمی با نتایج نداشت.

محققان بعد از تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که تغییر یک ویژگی شخصیتی می‌تواند ۵ الی ۷% میزان طول عمر فرد را کاهش و یا افزایش دهد.

به‌دنبال دلیلی برای توجیح این مسئله:

محققان معتقدند که رابطه‌ی بدست آمده برای ویژگی‌های شخصیتی و میزان طول عمر، یک فاکتور قطعی نبوده و عوامل بسیاری در میزان طول عمر دخیل اند که در این مطالعه‌ی صورت گرفته این عوامل لحاظ نشده‌ بودند.


مقاله‌ی مرتبط:نقش مهم باکتری‌های روده در تعیین طول عمر


این ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و میزان طول عمر یک فرد می‌تواند مربوط به این باشد که افراد با شخصیتی که در آن‌ها شکل گرفته است بزرگ شده و نسبت به ویژگی‌های شخصیتی تصمیمات لازم برای زندگی خود می‌گیرند که این تصمیمات بر پایه‌ی شخصیت بوده و می‌توانند تهدید کننده‌ی جان فرد بوده و یا برای او مفید و سودمند باشند.

ویژگی‌های شخصیتی که به‌صورت نادرست شکل گرفته‌اند درنهایت میزان دست‌یابی فرد را به علم محدود کرده ، آینده‌ی شغلی افراد را تحت تاثیر قرار داده و میزان طلاق را نیز افزایش می‌دهد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید