انتشار این مقاله


تحصیلات بیشتر چیزی است که باعث افزایش طول عمر می‌شود، نه پول بیشتر

تحصیل بیشتر باعث افزایش طول عمر می‌شود. این یافته‌ها تأثیر به سزایی در سلامت عمومی جامعه دارد.

پول بیشتر، زندگی طولانی‌تر؟ بر اساس مطالعات اخیر، دانشمندان متوجه شده‌اند که تحصیل بیشتر باعث افزایش طول عمر می‌شود. این یافته‌ها تأثیر به سزایی در سلامت عمومی جامعه دارد.

با گذری بر سال ۱۹۷۵ اقتصاددان‌ها اظهار کردند که ثروت و آن‌چه باعث افزایش ثروت می‌شوند، طول عمر به ارمغان می‌آورد. بر طبق آن‌چه مشاهده می‌کنیم برای تهیه‌ی مقدمات اولیه‌ی سلامتی از غذا گرفته تا مراقبت پزشکی همه به پول نیاز دارند.

اما به زودی دریافتیم که این داده‌ها همواره با این تئوری سازگار نیستند. مزایای اقتصادی همواره به معنای افزاینده طول عمر نیست. به علاوه افزایش تولید ناخالص داخلی سبب افزایش طول عمر می‌شود. در حالی‌که می‌توان زندگی را بسیار ساده تر درازا بخشید. با همه‌ی این‌ها در سال ۱۹۸۰ تحقیقات آشکار کرد که خواندن و نوشتن (سواد آموختن) تأثیر به سزایی در طول عمر دارند.


مقاله‌ی مرتبط: میزان تحصیلات چقدر با ریسک بیماری قلبی ارتباط دارد؟


کوبا با اینکه کشور فقیری است اما به دلیل سطح تحصیلات جمعیتش، افراد طول عمر بالایی دارند.
کوبا با اینکه کشور فقیری است اما به دلیل سطح تحصیلات جمعیتش، افراد طول عمر بالایی دارند.

سر انجام دریافتند که افرادی‌ که تحصیلات بیشتری دارند، نسبت به افراد با تحصیلات کمتر طول عمر بیشتری دارند. اما همان افراد نیز با ثروت بیشتر طول عمر بیشتری داشتند. اما مشخص نشد که کدام عامل حقیقتا باعث افزایش طول عمر می‌شود.

Wolfgang Lutz و  Endale Kebede از انیستیتوی بین‌المللی تأیید در مجارستان با پیدا کردن کلید این معما نتایج قابل توجهی ارائه دادند. آن‌ها اطلاعات به دست آمده در مورد تولید ناخالص داخلی، طول عمر هر فرد و تحصیلات آن‌ها را در ۱۷۳ کشور در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ بررسی کردند.

هر دوی آن‌ها فهمیدند ثروت باعث افزایش طول عمر می‌شود. اما نتایج حاصل از ثروت و تحصیلات یکسان است.

تحصیلات بسیار بهتر از بیمارستان‌های مجهز عمل می‌کند.

این رابطه در گذر زمان نیز تغییر نکرده است.

وقتی Lutz و Kebede هر دو فاکتور را در کنار هم قرار دادند، اختلاف در سطح تحصیلات رابطه‌ی جدی با طول عمر افراد داشت. این در حالی است که میزان ثروت افراد نیز در طول عمر بسیار تاثیرگذار است. کوبا با اینکه کشور فقیری است اما به دلیل سطح تحصیلات جمعیتش، افراد طول عمر بالایی دارند.

Lutz با ارائه دلایلی اظهار کرد که تحصیلات عموما باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود. این تصمیم به این دلیل است که تحصیل رابطه مستقیمی با طول عمر دارد. او فکر می کند که تحصیلات اساسا باعث بهبود سطح اطلاعات و بهبود عملکرد می شود. همچنین تحصیلات سبب می شود که فرد با بهبود توانایی خودکنترلی آرامش بیشتری در طول زندگی داشته باشد. تحصیلات همچنین باعث افزایش ثروت نیز می شود به همین دلیل است که ثروت و طول عمر با هم مرتبط هستند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا تحصیلات بالاتر موجب افزایش احتمال تشکیل تومورهای مغزی می‌شود؟


بر طبق گفته های Lutz آنچه که مهم است این است که ثروت باعث افزایش طول عمر می شود اما ثروت و طول عمر هر دو نتیجه تحصیلات هستند.

Lutz می گوید:

بسیاری از متخصصان پزشکی ممکن است این یافته ها را دوست نداشته باشند.

دلیل این گفته ها این است که تحصیلات بسیار بهتر از تجهیزات پیشرفته پزشکی عمل می‌کنند.

Sangheon Lee عضو تشکیلات بین‌المللی در سوئیس ارتباط بین تحصیل و طول عمر را تأیید کرده‌است. اما بسیاری از دلایل وجود دارد که تردیدی در این زمینه ایجاد می‌کند.

Lutz برای اطمینان خاطر مثال‌هایی بیشتری می‌زند:

مردم کوبا در فقر می‌میرند. اما به دلیل تحصیلاتی که دارند نسبت به آمریکایی‌ها مدت زمان بیشتری عمر می‌کنند.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید