انتشار این مقاله


آیا تحصیلات بالاتر موجب افزایش احتمال تشکیل تومورهای مغزی می‌شود؟

نتایج مطالعات جدید در سوئد، نشان از افزایش احتمال ایجاد تومورهای مغزی در انسان به وسیله میزان تحصیلات دارد! بر اساس این مطالعات، خانم های با حداقل ۳ سال تحصیلات دانشگاهی، احتمال بیشتری برای ابتلا به نوع خاصی از تومور مغزی به نام گلیوما نسبت به خانم هایی بدون تحصیلات دانشگاهی داشتند. همچنین این احتمال […]

نتایج مطالعات جدید در سوئد، نشان از افزایش احتمال ایجاد تومورهای مغزی در انسان به وسیله میزان تحصیلات دارد!
بر اساس این مطالعات، خانم های با حداقل ۳ سال تحصیلات دانشگاهی، احتمال بیشتری برای ابتلا به نوع خاصی از تومور مغزی به نام گلیوما نسبت به خانم هایی بدون تحصیلات دانشگاهی داشتند. همچنین این احتمال برای آقایان با حداقل ۳ سال تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، ۱۹٪ بیش بوده است.
گرچه علت ارتباط هنوز نامشخص است. اما یک توجیه برای این مسئله سطح آگاهی بالاتر افراد تحصیل کرده‌تر است. این عامل موجب آگاهی سریع‌تر آنان در مورد بیماری خود می‌شود. در این پژوهش گسترده که جامعه آماری آن ۴.۳ میلیون نفر از مردم سوئد بوده‌اند، محققین به بررسی افراد از نظر رشد تومورهای مغزی طی ۱۷ سال پرداخته‌اند. در این مدت اطلاعات مربوط به سطح تحصیلات این افراد نیز مورد بررسی قرار داده شده است. اطلاعات آماری نشان از ابتلای ۵۷۳۵ مرد و ۷۱۰۱ زن به تومورهای مغزی در طی این مدت دارد.
علاوه بر ارتباط بین تومورهای مغزی و سطح تحصیلات، محققین رابطه ای بین میزان درامد و تومورهای مغزی نیز یافته اند. این بار نیز نتایج عجیب حکایت از احتمال بالاتر ابتلا به تومورهای مغزی در افراد با درامد بیشتر دارد. طبق آمار ارائه شده این افراد ۱۴٪ بیشتر به نوع خاصی از تومورهای مغزی به نام glioma مبتلا می‌شوند. نتیجه جالب دیگر این بررسی نشان از عدم ارتباط سطح درامد با تومور در خانم ها دارد.
گلیوما یکی از انواع تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند و منشا تومور از سلولهای یاخته گلیال است. شایعترین محل تومور گلیوما مغز است. گلیوما ۳۰٪ کل تومورهای سیستم مرکزی عصبی و ۸۰٪ تومورهای بدخیم مغز را تشکیل می‌دهد.

همچنین این افزایش احتمال برای افرادی با شغل های حرفه‌ای با توجه به آمار ۲۰٪ بیشتر از سایر افراد می‌باشد. این افراد همچنین ۵۰٪ بیشتر از افراد عادی به acoustic neuroma، نوعی خوش خیم از تومورهای مغزی، مبتلا می‌شوند.
دکتر راج، جراح مغز و اعصاب از دانشکاه Shore (عضوی از تیم تحقیقاتی نبوده است.) می‌گوید:

این گفته رایج در میان جراحان مغز که «احتمال ابتلا به تومورهای مغزی در افراد باهوش تر بیشتر است.» به طور عجیبی در بیشتر مواقع صحیح است. اما در حال حاضر شواهد علمی ای مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد. اما ممکن است فعالیت بیشتر مغز احتمال ایجاد تومورها را افزایش دهد.

منبع: Livescience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید