انتشار این مقاله


نحوه حرکت چشم‌های شما می‌تواند شخصیت‌تان را پیش‌بینی کند

از انواع حرکت چشم چه ویژگی‌های شخصیتی را می‌توان نتیجه گرفت؟

تعداد بسیار زیادی ویژگی هست که مردم ادعا می‌کنند می‌توانند با آن‌ها، شخصیت شما را پیش‌بینی کنند، ستاره ماه تولدتان، دست‌خطتان، طعم بستنی مورد علاقه‌تان، اما فقط برخی از آن‌ها پایه علمی دارند. محک استاندارد برای آزمون شخصیت، اگر بخواهیم علمی صحبت کنیم، به عنوان مدل “پنج بزرگ” شناخته شده‌است. محققان اخیرا با استفاده از هوش مصنوعی یک گام نزدیک‌تر شده‌اند تا حداقل ۴ تا از این ۵ ویژگی را در افراد بدون اینکه آن‌ها اصلا آزمونی بدهند، پیش‌بینی کنند. همه با استفاده از نحوه حرکت چشم‌هایشان است.

به چشم‌هایم نگاه کن

مدل شخصیتی پنج بزرگ شامل گشاده‌رویی، با وجدان بودن، برون‌گرایی، سازگاری و روان‌رنجوری است. (اگر فراموش کردید، مخفف OCEAN را به یاد داشته باشید.) در تحقیقی که در مجله مرزهای نوروساینس انسان منتشر شد، توبیاس لوچر و همکارانش در دانشگاه استرالیای جنوبی نشان دادند که چگونه روش ردیابی چشم آن‌ها با موفقیت چهار مورد از این پنج مورد (همه به جز گشاده‌رویی) را پیش‌بینی کرد، به علاوه چیزی که “کنجکاوی ادراکی” نامیده می‌شود، یا تمایل یک فرد برای تحقیق درباره مناظر جدید، صداها و یا تحریک حساسیتی دیگر.


بیشتر بخوانید: چهار مثالی که نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند باهوش‌تر از ما باشد!


ممکن است به نظر باور نکردنی باشد، اما استفاده از حرکات چشم برای قضاوت درباره شخصیت بعید نیست. احتمالا شما متوجه شده‌اید که یک غریبه با چشمانی که سریع حرکت می‌کند کمی عصبی باشد، یا دوستی که ارتباط چشمی طولانی را دوست دارد، برون‌گرا است. تحقیقات گذشته این را مشخص می‌کند: یک مطالعه نشان داد که خوش‌بینان زمان کمتری را صرف نگاه کردن به تصاویر پزشکی ناراحت‌کننده در مقایسه با بدبینان می‌کنند. و مطالعه‌ای دیگر نشان داد که افراد با گشاده‌رویی بالا زمان بیشتری را روی نگاه کردن به مکان‌ها در انیمیشن‌های انتزاعی می‌گذرانند.

لوچر و گروهش می‌نویسند که مساله این است که این مطالعات به سادگی نشان داده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی خاصی با حرکات خاصی از چشم ارتباط دارند. اما چه می‌شود اگر حرکت چشمانتان بتواند ویژگی‌های شخصیتی شما را پیش‌بینی کند؟ این می‌تواند بسیاری از امکانات را فراهم آورد، حداقل در حوزه رباتیک. اگر روبات‌ها بتوانند به چشمان شما نگاه کنند تا ببینند چه نوع آدمی هستید، ممکن است بتوانند رفتارشان را با شما تنظیم کنند و تجربه بهتری برای شما به عنوان کاربر بسازند.

در این مطالعه، محققان از ۴۲ دانشجو خواستند تا یک آزمون شخصیتی را پر کنند تا ویژگی‌های شخصیتی پنج بزرگ را ارزیابی کنند، سپس عینک هوشمند ردیابی چشم را بگذارند در حالی که باید کاری را که از یک سناریوی واقعی زندگی گرفته شده بود انجام بدهند: در محوطه دانشگاه راه بروند و از یک مغازه دیدن کنند. سپس گروه اطلاعات را به یک الگوریتم یادگیری ماشین تحویل داد، که اعداد و داده‌ها را تحلیل کرد و ارتباط میان شخصیت شرکت‌کنندگان و نحوه حرکت چشم‌هایشان را در آورد.


بیشتر بخوانید: دو نوع شخصیت که هوش بالاتری دارند


عینک‌ها طیف وسیعی از حرکات چشم را زیر نظر داشتند، از جمله جایی که شرکت‌کنندگان نگاه می‌کردند، اندازه مردمک‌هایشان، و تعداد و نوع پرش چشم (آن حرکات سریع چشم بین نقاط ثابت، مانند نوعی که نگاه شما با نگاه کسی گره بخورد وقتی که تماس چشمی برقرار می‌کنید.). الگوریتم دریافت که انواع خاصی از شخصیت‌ها می‌توانند با انواع خاصی از حرکات چشم مشخص شوند. برای روان‌رنجوری، همه‌چیز به سرعت پلک زدن برمی‌گشت، برای وجدان به سرعت پرش چشم برمی‌گشت. سازگاری می‌تواند توسط اینکه چه قدر یک فرد به سمت راست پایین یک صحنه تماشا می‌کند، پیش‌بینی شود، در حالی که برون‌گرایی به اندازه مردمک چشم و اینکه تعداد پرش‌های کوچک چشم چه قدر است، بستگی دارد. کنجکاوی ادراکی با تغییرات در اندازه مردمک فرد مرتبط بود.

البته که این‌ها همه ساده‌سازی هستند. الگوریتم با ترکیب پیچیده‌ای از عوامل کار کرد تا پیش‌بینی بکند. قدرت آن پیش‌بینی‌ها خیلی شگفت‌انگیز نبودند: فقط ۷ تا ۱۵ درصد بهتر از شانس. اما این یک مطالعه کوچک است، و لوچر به آینده امیدوار است. او به نیوساینتیست می‌گوید:

یادگیری ماشین نیاز به هزاران یا میلیون‌ها مجموعه داده دارد تا پیش‌بینی‌های دقیق انجام دهد. ما انتظار داریم تا خیلی بهتر بشود.

وقتی این اتفاق بیافتد، اخلاقیاتی هست که باید در نظر گرفته شوند. کمبریج آنالیتیکا مردم را با تبلیغات سیاسی بر پایه شخصیت‌شان مورد هدف قرار داده بود، پیش‌بینی شخصیت پیشرفته‌تر می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار بگذارد.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید