انتشار این مقاله


واکسن HPV: مخالفت با تصمیم عدم توسعه برنامه NHS برای پسران

تصمیم مبنی برعدم واکسیناسیون پسران علیه عفونت منتقل شونده از راه جنسی توسط سازمان‌های مرتبط باسلامت و اعضای کمپین‌های سلامتی در آمریکا محکوم شده است. کمیته‌ی الحاقی واکسیناسیون و ایمونیزاسیون (JCVI) که برنامه‌ی واکسیناسیون واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را بازبینی کرده است، به این نتیجه رسید که اگر بخواهیم برنامه را توسعه دهیم تا پسران […]

تصمیم مبنی برعدم واکسیناسیون پسران علیه عفونت منتقل شونده از راه جنسی توسط سازمان‌های مرتبط باسلامت و اعضای کمپین‌های سلامتی در آمریکا محکوم شده است.

کمیته‌ی الحاقی واکسیناسیون و ایمونیزاسیون (JCVI) که برنامه‌ی واکسیناسیون واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را بازبینی کرده است، به این نتیجه رسید که اگر بخواهیم برنامه را توسعه دهیم تا پسران بالغ هم مانند دختران مشمول برنامه شوند، بسیار بعید است که مقرون به صرفه باشد.

از سال ۲۰۰۸ برای تمام دختران ۱۲-۱۳ ساله واکسن HPV که بخشی از برنامه‌ی واکسیناسیون دوران کودکی خدمات بهداشتی ملی این کشور (NHS) می‌باشد، عرضه می‌شود و JCVI این موضوع را که آیا پسران را هم از سال ۲۰۱۴ بخشی از این برنامه قرار دهد یا نه، مورد بررسی قرار داد.

حدود ۸ نفر از هر ۱۰ نفر در مقاطع مختلف زندگی به ویروس‌ها آلوده می‌شوند و آن‌ گونه که متخصصان سلامت می‌گویند این آلودگی با ۱ مورد از هر ۲۰ سرطان ارتباط دارد. اعضای کمپین خواهان روشی برای واکسینسیون شده‌اند که بدون در نظر گرفتن جنسیت باشد تا مطمئن شوند که ۴۰۰۰۰۰ پسری که در سنین مدرسه هستند در خطر باقی نمی‌مانند.

این کمیته که تاکنون نظر نهائی‌اش را منتشر نکرده است، در بیانیه‌ای غیرقطعی اعلام کرد که مطالعات همواره حاکی از این بوده که وقتی دختران تا حدود زیادی واکسینه می‌شوند، پسران هم به طور عمده و چشم‌گیری محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. منتقدان این تصمیم را غیرقابل‌دفاع می‌دانند.

دانشکده‌ی مراقبت‌های بهداشتی جنسی و تولیدمثلی (FSRH) که یک مرکز عضویت برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در زمینه‌های سلامت جنسی و تولیدمثلی می‌باشد، اعلام کرد:

هنگامی که این کمیته مجدداً در ماه اکتبر تشکیل شود، باید در تصمیم خود تجدید نظر کند. تصمیم موقت برای موافقت نکردن با واکسیناسیون پسران برای ویروس HPV در حقیقت یک فرصت بزرگ از دست رفته برای ارتقای نتایج درازمدت سلامت تولید مثل جنسی و مبارزه با نابرابری جنسیتی می‌باشد. FSRH قصد دارد سلامت جنسی و تولیدمثلی زنان، به ویژه امکان دسترسی به راه‌های جلوگیری از بارداری را ارتقا دهد. به هر حال اثرات واکسن HPV  فقط در مورد زنان نیست و FSRH بر این باور است که مردان و پسران هم برای همکاری در تأمین سلامت تولید‌مثلی و حقوق آن‌ها ضروری هستند. ما از حقوق مردان و پسران برای دستیابی به کیفیت بالای خدمات و مراقبت‌های بهداشتی درمسائل جنسی و تولیدمثلی و زندگی بدون عفونت‌های منتقل شونده از راه جنسی مانند HPV، حمایت می‌کنیم.

Peter Baker مسئول کمپین HPV action گفت:

تصمیم JCVI تنها برای صرفه جویی درهزینه‌ها بوده؛ نه برای ارتقای سلامتی. تعجب‌ آور است که کمیته‌ی مشورتی واکسیناسیون دولت مشورت‌های سازمان‌های مرتبط با بیماران، پزشکانی که مردان مبتلا به سرطان‌های مرتبط با HPV را درمان می‌کنند، متخصصان سلامت عمومی و کسانی که زندگی‌شان به خاطر HPV تباه شده است را نادیده گرفته است. HPV action وزیران را وادار خواهد کرد تا تصمیم درستی بگیرند. همچنین ممکن است این کمپین زمینه‌هایی را برای یک چالش قانونی در برابر تصمیمی که پسران و مردان را در خطر رها کرده است و قانون برابری را نقض می‌کند به وجود بیاورد.

نظرسنجی اخیری که توسط HPV action انجام شده نشان می‌دهد که ۹۴% پزشکان عمومی از توسعه‌ی این برنامه حمایت کردند؛ این افراد اظهار کردند که اگر پسر داشتند، می‌خواستند که واکسن HPV را دریافت کند. ۹۷% دندانپزشک‌ها نیز از هر دو موضع حمایت خود را نشان دادند.

Mick Armstrong مسئول British Dental Association گفت:

HPV به عنوان یک عامل عمده برای سرطان‌های دهان و مری می‌باشد؛ بنابرین عدم تمایل JCVI به توسعه‌ی برنامه‌ی واکسیناسیون پسران صراحتاً غیرقابل‌دفاع است. دندانپزشک‌ها درصف اول جبهه‌ی مبارزه علیه سرطان دهان هستند؛ شرایطی که نتایج سوئی مانند تغییر زندگی افراد و  غم و اندوه فراوان دارد. وزیران می‌توانند خود را درگیر این ماجرا نکنند یا اینکه ثابت کنند که آن‌ها نیز به پیشگیری معتقد اند.

JCVI اعلام کرد درحال مذاکره در مورد یافته‌های موقت است تا مطمئن شود که مناسب‌ترین و به‌روزترین شواهد استفاده شده‌اند یا در مواردی که شواهد محدود یا غیر قابل دسترسی هستند فرضیه‌های معقولی ساخته شده‌اند. هنگامی که مذاکرات به پایان برسند ، JCVI نظر نهایی خود را منتشرخواهد کرد .

زهرا تقوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید