انتشار این مقاله


محققان می‌‌توانند شخصی‌ترین رازهای شما را با اسکن‌های مغزی بفهمند!

پی بردن به اطلاعات شخصی با اسکن‌های مغزی الکتروانسفالوگرام (EEG) در نگاه اول بسیار جالب و جذاب به نظر می‌آید ولی تحقیقی تازه در دانشگاه تکنولوژی تگزاس نشان می‌دهد که شناسایی با EEG می‌تواند آغازی بر نگرانی‌ها درمورد امنیت و حریم شخصی افراد باشد! اینگونه نیست که امواج مغزی هم نوعی سند به حساب بیایند، […]

پی بردن به اطلاعات شخصی با اسکن‌های مغزی الکتروانسفالوگرام (EEG) در نگاه اول بسیار جالب و جذاب به نظر می‌آید ولی تحقیقی تازه در دانشگاه تکنولوژی تگزاس نشان می‌دهد که شناسایی با EEG می‌تواند آغازی بر نگرانی‌ها درمورد امنیت و حریم شخصی افراد باشد! اینگونه نیست که امواج مغزی هم نوعی سند به حساب بیایند، مثل اثر انگشت‌، ولی این اسکن‌ها می‌توانند اطلاعاتی از ماده‌ی خاکستری مغز چینش نمایند که شاید نخواهید معلوم شوند! برای مثال اگر کسی به صورت پنهانی الکل مصرف کند.

دو محقق به تازگی یک جفت از سیستم‌های احراز هویت EEG را به کار گرفته اند تا بتوانند به اطلاعات شخصی افراد راه پیدا کنند. این جفت، سیستم یادگیری ماشینی را ساخته‌اند که امواج مغزی جدید را با اسکن‌های مغزی از افراد الکلی مقایسه می‌کند. این سیستم با موفقیت توانست ۲۵% افرادی را که در نمونه، خود را الکلی معرفی کرده بودند شناسایی کند. محققان از این نتایج شگفت‌زده نشدند؛ چون می‌دانند که سیگنال‌های مغزی پر از اطلاعات ناب هستند.

این تکنولوژی‌ها به احتمال زیاد می‌توانند به علومِ پزشکی کمک کنند ولی با اسکنرهایی برای امواج مغزی که به جریان اصلی حاشیه‌یابی نزدیک‌تری دارند، همچنین ممکن است اطلاعات برای شناسایی صفات در افراد استفاده شوند. اگر همین اکنون شما با شرکت‌هایی اینترنتی که اطلاعات شخص ثالث را می‌فروشند، مشکل دارید؛ برای مثال آن دسته که شماره موبایل شما را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌دهند، فقط فرض کنید آن‌ها بتوانند روزی به اطلاعات امواج مغزی شما هم دسترسی داشته باشند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید