انتشار این مقاله


رژیم غذایی خوب و ورزش در بارداری، می‌تواند خطر سزارین را کم کند

عادت‌های سالم خطر نیاز به سزارین را حدود ۱۰ درصد کاهش می دهد.

چهارشنبه ، ۱۹ جولای ۲۰۱۷ ( اخبارhealthday) — خوردن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن در طول بارداری فقط برای کودک در حال رشد مفید نیست. تجزیه و تحلیل جدیدی از ۳۶ مطالعه که شامل بیش از ۱۲۵۰۰ نفر از زنان است، نشان می‌دهد که این رفتارها همچنین می تواند احتمال سزارین یا ابتلا به دیابت را در دوران بارداری کاهش دهد.
به گفته نویسنده این پژوهش، شکیلا تانگاراتینام، به طور کلی، عادت‌های سالم خطر نیاز به سزارین را حدود ۱۰ درصد کاهش می دهد. او استاد بهداشت و سلامت مادران و پرناتال (پیرازایشی) در دانشگاه Queen Mary در لندن است. یک شیوه زندگی سالم همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت در دوران بارداری (دیابت حاملگی) به میزان ۲۴ درصد شد. تعجب آور نیست که عادت‌های سالم همچنین احتمال افزایش اضافه وزن را در دوران بارداری کاهش دادند.
تانگاراتینام گفت:

بر اساس شواهد موجود تا کنون، آنچه که یافتیم یک رژیم سالم و فعالیت بدنی متوسط در دوران بارداری بود که خطر افزایش اضافه وزن را کاهش می‌دهد و این اثر سودبخش برای هر زن بارداری، صرف نظر از وزن بدن قابل دسترسی است.
از آنجایی که هر مطالعه در مورد رژیم غذایی و تمرین از زاویه ی متفاوتی به مساله نگاه می‌کند، دشوار است که تعریف دقیقی از رژیم غذایی سالم یا تمرین متوسط در دوران بارداری داشته باشیم.

به طور کلی، این رژیم های غذایی فیبر و ماهی بیشتر و روغن زیتون و نوشیدنی های بدون شکر را توصیه می کنند. او اضافه کرد که :

در این مطالعات زنان بارداری که دوچرخه سواری، شنا کردن، رقصیدن و تمرینات تونیک را انجام دادند، مورد بررسی قرار گرفتند.

تانگاراتینام ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط در هفته، با ورزش هوازی و دو جلسه تقویت عضلات توصیه می‌کند. تیم تحقیقاتی متوجه شدند که یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، نتایجی مانند تولد نوزاد با وزن کمتر یا بیشتر از وزن معمول و یا یک نوزاد نیازمند بخش مراقبت‌های ویژه در پی نخواهد داشت.
تانگاراتینام گفت که باید اطمینان داشته باشند! چرا که بسیاری از زنان از انجام تمرین در دوران بارداری ترس دارند و فکر می‌کنند به کودک آسیب می‌رساند. مارجی داونپورت، استادیار تربیت بدنی و تفریحی در دانشگاه آلبرتا کانادا، که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است، گفت:

این یافته ها با ارزش هستند. بیش از نیمی از زنان به وزنی بیشتر و یا کمتر از وزن توصیه شده دست می‌یابند و این خطر نیاز به سزارین، دیابت بارداری و سایر مشکلات را افزایش می‌دهد.

داونپورت گفت:

این مطالعه، هم ایمنی و هم مزایای استفاده از شیوه زندگی سالم و فعال در دوران بارداری را ،ارائه می‌دهد. در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از زنان در دوران بارداری فعال هستند، به خصوص با وجود ترس اینکه ادامه ورزش ممکن است مضر باشد.

در حالی که نتایج مطالعه از ایمنی ورزش اطمینان می‌دهد او می‌گوید:

همه زنان باید قبل از شروع یا ادامه ورزش در دوران بارداری با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند.

یک کارشناس به محدودیت مطالعه اشاره کرد. مریلین گلدمن، استاد زنان و زایمان در مرکز پزشکی شهر دورتموث-هيچكو، در هانوفر، N.H، گفت:

هشتاد درصد زنان مورد مطالعه در این پژوهش سفید و بیش از نیمی از آنها دارای طبقه اجتماعی بالاتری هستند. مطالعاتی مانند این واقعا چیزی را تایید نمی کنند. من می گویم این یک اثر بسیار کوچک است.

اما او افزود که یافته‌ها برخی اطمینان‌هایی می‌دهند مبنی بر اینکه رژیم غذایی سالم و ورزش ممکن است برخی از مزایا را به حداقل برسانند، حداقل در زنانی که مورد مطالعه قرار گرفتند. ماریان نایت، استاد بهداشت و سلامت مادر وکودک دانشگاه آکسفورد، و یکی از همکارانش در یکی از سرمقاله‌های مجله ی همراه، خاطر نشان کردند که چاقی مادر و افزایش بیش از حد وزن در بارداری با عوارض مادر و نوزاد ارتباط دارد. نویسندگان سرمقاله گفتند که چالش باقی مانده تحقیق در مورد بهترین نوع فعالیت بدنی در حین بارداری می‌باشد.
این مطالعه در روز ۱۹ جولای در BMJ منتشر شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید